Publicado 31/7/2019 13:09:38 +02:00CET

AMPLIACIÓ:Les obres de l'estació de la Sagrera s'acosten al 40% d'execució

Adif espera col·locar les vies de Rodalies cap a Mataró en la seva posició definitiva a partir de mitjans de l'any que ve

ACN

Barcelona.-Les obres de l'estació de La Sagrera ja han assolit un nivell d'execució al voltant del 40%, segons ha explicat aquest dimecres el subdirector de construcció d'Alta Velocitat d'Adif, Juan Antonio Hermoso. En una visita d'obres, Hermoso ha destacat que els treballs són d'una "gran complexitat" i ha avisat que caldrà molta coordinació entre els operadors i les administracions perquè més endavant el servei es vegi afectat "el menys possible". Hermoso ha detallat que actualment hi ha mig miler d'operaris treballant-hi de diverses empreses, el què requereix molta "sincronització" en existir només un punt d'accés. La primera "gran fita" serà la instal·lació definitiva de les vies de Rodalies cap a Mataró en la seva posició definitiva a partir de mitjans de l'any que ve, i a continuació, en un termini de 18 o 20 mesos es repetirà l'operació en el corredor cap a Granollers.

Les instal·lacions constaran de tres nivells i seran el principal punt intermodal de la ciutat, amb els serveis d'alta velocitat, Rodalies, busos i metro. Amb tot, el subdirector de construcció d'Alta Velocitat ha evitat concretar quan estarien acabades les obres definitivament i la nova estació pugui entrar en servei.Els treballs estan "bastant avançats", segons Hermoso, que ha destacat el fet que estiguin delimitades per les línies de Rodalies i de l'alta velocitat, el què implica una "planificació exhaustiva i molt detallada". De moment, però, no ha donat cap data de finalització dels treballs, tot i que sí ha deixat clar que en menys de dos anys no poden estar acabats. "Són obres molt complexes, molt complicades i d'una envergadura important. A partir d'aquí anirem fixant dates", ha assenyalat. Sobre les futures afectacions en el trànsit ferroviari, el subdirector de construcció d'Alta Velocitat d'Adif ha comentat que treballaran perquè siguin les "menys possible" i que caldrà molta coordinació entre les empreses que exploten les línies i la Generalitat i altres administracions. "El més fàcil seria tallar les línies sis mesos i el nostre objectiu és que estiguin en tot moment operatives", ha indicat.Com a exemple de la dificultat de les obres, Hermoso ha citat, per exemple, el desmantellament de la platja de vies que hi havia antigament a La Sagrera i que a mig termini s'hauran de tornar a moure per traslladar-la a la seva ubicació definitiva o la gran quantitat d'aigua freàtica que han anat trobant els operaris. Com a curiositat, ha detallat que cada dia s'extreuen amb bombes entre 3.000 i 4.000 metres cúbics d'aigua, és a dir, uns 4 milions de litre d'aigua diaris, el què equival a sis piscines olímpiques. La nova estació comptarà amb tres nivells. En el superior, ja sota terra, hi haurà situada l'alta velocitat, amb quatre andanes i vuit vies i amb una zona d'estacionament, a diferència de l'estació de Sants, on els trens d'alta velocitat només carreguen i descarreguen passatgers. Concretament, hi haurà quatre andanes amb vuit vies i cinc andanes (10 vies) destinades al manteniment dels trens, com per exemple a la reposició del càtering, neteja o canvi de sentit dels seients. En resum, ha definit el subdirector de construcció d'Alta Velocitat d'Adif, l'estació comptarà amb una "major capacitat de gestió". D'altra banda, a pocs metres, hi haurà la terminal de busos.Just a sota, hi haurà ubicat el vestíbul de Rodalies i també de l'alta velocitat i l'accés a les línies 4, 9 i 10 de metro, juntament amb un aparcament amb capacitat per a 1.436 vehicles. En el nivell més inferior hi passaran els trens de Rodalies, tant en direcció Granollers com en direcció Mataró, amb quatre andanes i vuit vies en total.Pel que fa a nivell de carrer, un cop finalitzades les obres, s'urbanitzarà la zona, d'unes 40 hectàrees aproximadament.