Publicado 16/09/2019 13:15

AMPLIACIÓ:Les multes als vehicles contaminants que circulin per la Zona de Baixes Emissions aniran entre els 200 i els 1.803 euros

La normativa municipal entrar en vigor a Barcelona l'1 de gener del 2020 per les sancions no comenaran a aplicar-se fins a l'abril

ACN

Barcelona.-Les multes als vehicles contaminants que circulin per la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de l'mbit de rondes de Barcelona aniran des dels 200 fins als 1.803 euros. Segons preveu la normativa que entrar en vigor l'1 de gener del 2020, els vehicles més contaminants tindran prohibit accedir o circular per la zona de dilluns a divendres entre les set del matí i les vuit del vespre. Les sancions, per, només comenaran a aplicar-se a partir de l'abril, ja que els primers tres mesos d'entrada en vigor de la normativa serviran per fer campanya informativa i conscienciar els conductors, que sí que rebran avisos.

Cas a banda ser el dels vehicles professionals com autocars, furgonetes o camions, que estaran exempts durant el primer any, marge que les administracions els donen per renovar les flotes. Els que seran una excepció en qualsevol cas són els vehicles de mobilitat reduda, ambulncies o serveis funeraris, que sí que podran circular per la ZBE encara que siguin contaminants.La nova normativa també preveu que els particulars disposin de fins a deu autoritzacions lany per accedir o circular per la zona -encara que siguin contaminants i ho facin dins l'horari de restriccions- sempre que ho sollicitin a través d'un registre que s'habilitar més endavant.Durant la nit, caps de setmana i festius, la circulació a la ciutat no estar restringida a cap tipus de vehicle.Sespera que amb lentrada en vigor de la nova ordenana i els sistemes de control deixin de circular diriament per la ZBE prop de 50.000 vehicles i que en quatre anys la reducció sigui duns 125.000. Sistema de controlEl control dels vehicles en lhorari de set del matí a vuit del vespre es far mitjanant un sistema de lectura de matrícules a través duna setantena de punts de videovigilncia installats a la ciutat. A través de la lectura de matrícula es podr comprovar si el vehicle disposa detiqueta de la DGT o és un vehicle categoritzat com a contaminant. En tot cas, no és obligatori portar letiqueta de la DGT enganxada al cotxe.Tipus de sancióLes sancions es dividiran entre infracció lleu (de 200 a 499 euros), greu (de 500 a 999 euros) o molt greu (de 1.000 a 1.803 euros). Les lleus saplicaran a les motos, als turismes i a les furgonetes mentre que es consideraran infraccions greus si es tracta dautocars, furgonetes i camions. Si es circula per la ZBE en cas dhaver-se declarat un episodi de contaminació de laire la infracció passar a ser catalogada com greu en el cas de les motos, els turismes i les furgonetes i com a molt greu si són autocars, furgonetes o camions.A més, les multes seran acumulatives, és a dir, si un cotxe contaminant accedeix a la ZBE dins lhorari restringit pot ser sancionat tant a lentrar a Barcelona com per circular dins de la ciutat.Mesura histricaLalcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha qualificat la proposta dordenana de mesura histrica. Segons ha explicat en un acte davant la premsa, la ZBE és lequivalent aproximadament de 20 vegades lextensió de Madrid Central. De fet, la zona implica una rea de més de 95 km2 que inclou, totalment o parcialment, Barcelona (a excepció de la Zona Franca-Industrial i el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes) i quatre municipis més: lHospitalet de Llobregat, Cornell de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adri de Bess. La iniciativa semmarca dins de lacord institucional entre la Generalitat de Catalunya, lrea Metropolitana de Barcelona i lAjuntament de Barcelona, amb lobjectiu, entre daltres, de reduir en els propers 15 anys un 30% de les emissions a latmosfera de contaminants defecte local, principalment lNO2 i les PM10.El conseller de Territori, Dami Calvet, ha explicat que la Generalitat far un acompanyament i ha assenyalat que lentrada en vigor ha de comportar una millora de loferta del transport públic. En aquest sentit, ha explicat tant en lmbit dels FGC com el metro ja sestan comprant noves unitats que permetran més freqüncia mentre que queda pendent una millora del servei de Rodalies. Exigim infraestructures en inversions i anticipació perqu pugui haver-hi el servei adequat, ha reclamat Calvet.Al seu torn, el vicepresident de l'rea de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, ha explicat que també sest treballant en lincrement i millora de la flota dautobusos a la ciutat.CalendariLa proposta de nova ordenana és conjunta als diversos municipis implicats en la ZBE i, per tant, haur de tramitar-se als respectius ajuntaments. En el cas de Barcelona, sespera que pugui aprovar-se en el ple del mes de desembre.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés