Publicado 28/10/2020 13:39CET

AMPLIACIÓ:La Sala Hiroshima deixarà l'espai actual al Poble Sec al desembre del 2021 i estudia la viabilitat d'un nou emplaçament

El director de la sala diu que la situació és "molt delicada" i que és una època de transició

ACN

Barcelona.-La Sala Hiroshima deixarà l'actual emplaçament al carrer Vilà Vilà de Barcelona el desembre de 2021, després que la propietat els hagi anunciat que vol recuperar l'espai. Els promotors d'aquest projecte de teatre contemporani, però, estudien amb les administracions la seva viabilitat i la possibilitat de ressituar-lo en un altre lloc. Segons ha explicat el director de la sala, Gaston Core, la situació ha estat "molt delicada durant molt de temps" i ha destacat que afronten "un moment de transició molt complex" perquè, per la crisi sanitària, la propietat ha decidit que vol recuperar l'espai. "El desembre del 2021 tancarem una etapa a Hiroshima", ha relatat durant una roda de premsa.

Core ha dit que estan "en una situació delicada" després de sis anys d'un projecte "molt potent" dedicat a l'escena contemporània, però que ha estat sotmès a la precarietat "de forma recurrent". En concret, ha lamentat el suport "tímid i incert de les administracions", el que els ha obligat a concórrer anualment a subvencions fent "molt difícil treballar i projectar-se". El director ha manifestat el seu desig que durant aquest any de converses, d'investigar i de pensar com poden continuar, l'Ajuntament i les administracions els donin "un suport més definitiu i facin una feina més profunda que la que s'ha fet fins ara".Pel que fa a la sortida de la sala del Poble Sec, ha concretat que la petició de la propietat de recuperar l'espai "pròximament" els va fer decidir de deixar-lo aquest mateix desembre, però ha afirmat: "A partir d'una trucada de l'Ajuntament ens hem animat a seguir i tenim fins al desembre de 2021".L'efecte de la pandèmiaA banda, ha reconegut que la pandèmia ha fet encara més complicada la seva programació internacional, que representa aproximadament la meitat de les funcions de la sala: "Això ha desmuntat totalment el que teníem pensat per aquest any. Ha estat molt complex perquè hem hagut de cancel·lar moltes representacions", entre elles la inaugural.Tanmateix, l'espai treballa amb l'equip de cultura de l'Ajuntament de Barcelona per "cercar maneres de buscar un futur i una continuïtat pel projecte". Així, l'Hiroshima es donarà un temps per estudiar de la mà de les administracions la continuïtat o no del projecte, amb la previsió de deixar l'actual espai després de la celebració de la seva Biennal de Tardor el 2021. "Ens semblava interessant no tallar al juliol, que hagués estat tallar amb el Grec i hagués estat estrany també per al Grec", ha dit.No obstant, Core assumeix que "tot això és teòric" perquè la seva situació és extremadament delicada i afrontar el 2021 sense el suport de les administracions és "un suïcidi", així que ha avisat que, si no responen de manera adeqüada, hauran de tancar abans. Conjuntament amb l'Ajuntament i, si la Generalitat s'hi vol sumar, es donen temps per estudiar la viabilitat del projecte "més enllà del futur de l'espai".Pel que fa a la Generalitat, ha afirmat que van ser els primers amb qui van parlar i que han estat "menys clars" tot i que "molt oberts" a donar suport i incrementar la dotació. Després de tractar-ho amb l'Ajuntament tenen programada una trobada amb la Generalitat per començar "una conversa paral·lela".Un nou espaiCore ha descartat la continuïtat al Poble Sec perquè el teatre està vinculat a altres dos espais (una sala de concerts i un bar), que formen part d'una mateixa llicència, "i si la propietat volgués vendre l'espai necessita alliberar també la sala de teatre". Ha detallat que per part de la sala s'ha comentat una "possible venda", i el que han de fer primer és recuperar els tres espais en conjunt perquè conviuen a nivell de llicència però també de sortides d'emergència.Ha reconegut que la sala física, oberta l'abril del 2015, és "una part important" del projecte, especialment perquè la seva restauració es va fer "molt a consciència", però ha defensat que l'Hiroshima "va més enllà de la sala", tal com ho demostra la seva repercussió internacional.Ha assumit que una de les solucions és que el projecte es traslladi a un altre lloc, i que el seu somni seria tenir un espai amb un annex per rebre els seus artistes residents, assajar coproduccions i donar suport a la creació, per poder seguir exercint "una mirada alternativa a l'oficial" i complir una missió com a espai de creació contemporània. "No penso en cap espai en concret. Crec que ha de ser una caixa negra i és interessant que estigui en un radi més o menys proper", ha afegit.Programació de tardorCore ha destacat que "per sort" les coproduccions locals es podran programar, de manera que aquesta tardor la sala acollirà els espectacles 'The National Body', de Pau Masaló, i 'Calle sombra', de David Espinosa.Per la seva banda, Masaló ha precisat que la seva obra parteix d'un personatge real: un adolescent que va aparèixer de forma misteriosa a una plaça pública de Nuremberg, i va aprendre a "socialitzar", i uns anys després algú el va assassinar. Aquest episodi l'ha barrejat amb la gimnàstica artística, que sotmet els seus esportistes a "un procés de domesticació física", el que ha donat com a resultat una barreja de la gimnàstica artística contemporània amb l'imaginari romàntic.Sobre 'Calle sombra', Espinosa ha dit que en aquesta peça el repte ha estat tornar a l'escala real, al cos, i als paràmetres del teatre convencional. A l'espectacle es manipulen dos esquelets per a explorar les seves ombres, tot i que ha defensat que no és un espectacle d'ombres. A més, hi ha un cert joc "de llenguatge i visual" amb la mort.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2020 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés