Trens Dignes s'ofereix de nou a les administracions per coordinar un pla de necessitats abans de la posada en marxa de la variant de Vandells
ACN
Tortosa.-La Taula de Mobilitat de les Terres de l'Ebre s'ha reunit dos vegades des de la seva creació, la darrera fa nou mesos. La plataforma Trens Dignes insisteix que és un rgan de gestió de la mobilitat ferroviria i per carretera menys "efica i funcional" que les Autoritats de Mobilitat Territorials (ATM) i que la seva parlisi manté bloquejats molts dels objectius pendents. La coordinació dels nous horaris i freqüncies per quan es posi en marxa la variant de Vandells, l'ampliació del servei d'Euromed cap al País Valenci, la intermodalitat de l'estació de l'Aldea, la reducció dels temps de viatge o la millora de freqüncies matinals a l'R15 són algunes de les reivindicacions de la plataforma que segueixen enlaire.
La plataforma segueix denunciant que el territori necessita un pla de mobilitat per articular-se i tenir eines per lluitar, entre d'altres, contra el despoblament. Trens Dignes va nixer fa sis anys i mig i ha fet balan de totes les fites aconseguides per també de tot all que est pendent i que necessita d'un rgan de gestió governamental, coordinat amb la plataforma, que sigui "efica i funcional".En sis anys i mig, Trens Dignes es congratula per haver aconseguit, amb pressió des del carrer, l'aturada de l'Euromed a l'Aldea un servei que demanen mantenir i ampliar cap al País Valenci-, la rebaixa de les tarifes a l'R15 i R16, la incorporació de freqüncies nocturnes a l'R16 i la millora dels combois - amb els trens 449 i 447-. També a l'R15 la pressió de Trens Dignes va frenar la retallada d'aturades de dos freqüncies que arriben fins a Casp (Baix Aragó Casp), i que s'ampliés fins a Riba-roja d'Ebre dos freqüncies més, així com millores en manteniment en una línia que patia greus despreniments que perjudicaven durant dies i setmanes els usuaris. Queden molts objectius pendents. La posada en marxa de la variant de Vandells a l'R16, promesa ja pels últims tres ministres de Foment, el consens pels nous horaris i freqüncies al nou Corredor del Mediterrani, la intermodalitat de l'estació de l'Aldea perqu sigui l'estació ferroviria central de les Terres de l'Ebre, la capillaritat del transport públic en bus i tren a tot el territori o la renovació efectiva i equitativa de més combois la plataforma denuncia que només dos dels vint nous combois 449 s'han destinat al sud del país-. Reduir els temps dels viatges entre l'Ebre i Barcelona, recuperar els serveis perduts a estacions com Móra la Nova o Ulldecona, i crear una "autoritat de mobilitat" competent, funcional i eficient, completen la llista. I de fet, en la parlisi d'aquest rgan de gestió, creat com a Taula de Mobilitat a les Terres de l'Ebre, és d'on sorgeix el bloqueig de moltes d'aquestes fites. "No és una taula efectiva i no té poder executiu", com denuncien des de Trens Dignes. La conselleria de Territori s'ha comproms a mantenir una reunió durant aquest mes de juliol amb la plataforma per la Taula segueix sense convocar reunions. "La Taula de Mobilitat és la que est més en silenci administratiu perqu es passen la pilota d'uns als altres", ha lamentat la portaveu de la plataforma Montse Castell. "Ha estat una cortina de fum, si fos una ATM estarien obligats a reunir-se", ha recordat. "No pot ser que les institucions pensen que el gruix del pes per la lluita de la mobilitat digna a les Terres de l'Ebre recau en la ciutadania. Nosaltres farem tot all que podrem per els representants polítics s'han de posar les piles", ha denunciat Castell. "Demanem que estes reunions siguin reals i efectives i es posi fil a l'agulla perqu se'n beneficia la ciutadana. Si hem aconseguit tot aix des del carrer, qu no podríem fer si la Taula fos efectiva, si els seus membres creguessin que és executiva i treballessin colze a colze amb nosaltres", ha afegit.