Publicado 07/02/2019 13:52

AMPLIACIÓ:La Generalitat invertir 30,8 MEUR als ports catalans durant prxims quatre anys

El pla destina 245.000 euros a habilitar Palamós com a punt d'entrada Schengen, tot i que l'Estat denega l'autorització

ACN

Barcelona.-La Generalitat invertir 30,8 milions d'euros en els prxims quatre anys als ports catalans que gestiona per "garantir la funcionalitat de les infraestructures i prevenir els efectes del canvi climtic", segons ha detallat aquest dijous el conseller de Territori i Sostenibilitat, Dami Calvet. A aquesta aportació, a crrec de Ports de la Generalitat i prevista en el Pla d'Inversions 2019-2022 (PAIF), cal sumar-li els 76,3 milions d'euros d'aportacions del sector privat a través dels canons procedents de les concessions i els serveis, principalment en els sector de la nutica esportiva (52%) i industrial i tcnic (38%). D'altra banda, entre les partides previstes, n'hi ha una de 245.000 euros per habilitar el port de Palamós com punt d'entrada Schengen, tot i que el govern espanyol ha denegat l'autorització en considerar que no és "d'inters general". En aquest sentit, Calvet ha assegurat que la continuar reivindicant.

Prop de la meitat de les inversions (47%) dels Ports de la Generalitat es destinen a la funcionalitat dels ports, com per exemple la construcció i manteniment dels dics per garantir el recer de les embarcacions i les de caire turístic i per generar una sinrgia entre el port i la ciutat. Com a novetat, en aquest PAIF s'ha incorporat una partida per a la sostenibilitat ecolgica i eficincia energtica (5%) en el marc de la lluita contra el canvi climtic.Segons el conseller de Territori, que ha destacat que Ports de la Generalitat es finana amb recursos propis i no depn dels pressupostos de la Generalitat, el ritme inversor es manté respecte els plans anteriors.Per zones porturies, la inversió prevista en el PAIF preveu que 10,3 milions es destinin als 26 ports de la zona nord (entre Llan i Blanes), 5,9 MEUR a la zona centre (entre Arenys i Torredembarra) i 9,9 MEUR a la zona sud (entre la Cambrils i les Cases d'Alcanar). En el cas de les comarques gironines, el 44% de la inversió s'ha destinat a Palamós (4,5 MEUR), principalment per l'adequació dels talussos i el projecte de reposició dels blocs de formigó i adequació del dic de recer.Preparació de les installacions perqu sigui port SchengenEl conseller de Territori ha explicat que no renuncia que el Port de Palamós pugui esdevenir finalment un punt d'entrada Schengen i per aix el PAIF destina 245.000 euros a preparar les installacions, malgrat que l'Estat encara no autoritza que sigui un punt d'entrada. Calvet ha subratllat que no ser un punt d'entrada Schengen i que només sigui port escala- suposa que les possibilitats dels creueristes i de mercaderies estiguin "limitades". "Quan els vaixells venen d'espais no Schengen veuen limitada la capacitat de desembarcar, de gaudir de l'entorn territorial de Palamós i per tant de dinamitza l'economia i generar ocupació a la ciutat", ha comentat.Trasps dels 27 ports adscrits a la GeneralitatD'altra banda, el conseller de Territori ha recordat que Ports de la Generalitat tenen una "governana complexa" ja que gestiona 45 installacions, a més del Port de Barcelona i Tarragona, que són d'inters general, i ha explicat que demanaria el trasps total dels 27 en qu la Generalitat hi est adscrita. D'aquesta manera, la Generalitat passaria a cobrar el cnon d'ús del litoral, que actualment recapta el Ministeri de Foment. "La transferncia ens permetr disposar del sistema econmic financer necessari per tant de tenir sempre els ports al dia", ha indicat. Es tracta de ports construts als anys 80, com, per exemple, els de l'Estartit, Marina Palamós, l'Escala, Port Ginesta, El Balís i Masnou, entre d'altres. La Generalitat calcula que l'activitat en els Ports de la Generalitat el 2017 es va generar una facturació entre impacte directe i indirecte- de 1.164,1 MEUR, és a dir 3,2 milions al dia i uns 10.000 llocs de treball (5.833 llocs directes i 4.381 indirectes). A més, grcies a l'impacte directe es van facturar 573,7 milions d'euros i indirectament 594,4 milions d'euros, mentre que les aportacions al PIB van ser de 247,8 milions d'euros i 305,4 MEUR respectivament.A 31 de desembre de l'any passat, els Ports de la Generalitat havien comptabilitzat el moviment de 192 vaixells de mercaderies (1,1 milions de tones), 608 embarcacions en base i 15 llotges (21.374 tones per valor de 86,2 MEUR) i 12.318 amarradors, dels quals un 61% tenen una eslora inferior de vuit metres i més de la meitat concentrades al nord del litoral catal. Pel que fa a la xifra de passatgers, es van registrar 51.060 creueristes, la gran majoria a Palamós, mentre que pel que fa l'activitat industrial, els ports d'Arenys de Mar, Roses i l'Escala representen el 70% de la facturació del sector industrial.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés