Publicat 19/10/2020 11:27

AMPLIACIÓ:La contaminació de l'aire provoca el 7% de morts naturals cada any a Barcelona, unes 1.000 persones

Una de cada quatre escoles barcelonines est exposada a nivells de NO2 superiors als recomanats per l'OMS

ACN

Barcelona.-El 7% de les morts naturals a Barcelona cada any unes 1.000 persones- estan provocades per la contaminació de l'aire, segons l'informe de la Qualitat de l'Aire de l'Agncia de Salut Pública de Barcelona del 2019. L'estudi, que analitza l'exposició de la població als nivells de NO2 i les partícules PM2.5 a l'aire, conclou que no es compleixen les recomanacions de l'OMS en aquest aspecte. A causa dels elevats nivells de contaminació, es creu que el 33% dels nous casos d'asma infantil i l'11% dels nous casos de cncer de pulmó també són conseqüncia d'aquest fenomen. D'altra banda, l'estudi d'enguany incorpora indicadors per analitzar l'exposició de les escoles i conclou que una de cada quatre escoles de Barcelona est per sobre dels nivells.

Segons l'informe, uns 30.000 infants estan exposats a uns nivells de NO2 per sobre dels recomanats, i un 50% de les escoles afectades es troben al districte de l'Eixample, la zona de Barcelona amb els indicadors més elevats. L'anlisi ha estat presentada per la regidora de Salut, Envelliment i Cures, Gemma Tarafa; la directora de Salut Ambiental de l'ASPB, Elisenda Realp; i l'investigador de l'ISGlobal, Jordi Sunyer.Pel que fa a l'impacte per sector socioeconmic, l'estudi conclou que els segments més afectats són precisament aquells més afavorits econmicament perqu són els que tendeixen a viure a les zones amb més nivells de contaminació.Per districtes, el més afectat és el de l'Eixample, on es registra un 23% de la mortalitat natural atribuda a la contaminació. El segueixen Ciutat Vella, Grcia i Sant Martí, tots quatre per sobre de la mitjana de la ciutat.En el cas de la contaminació per NO2, es concentra especialment als principals nodes de trnsit de la ciutat. Així, mentre que afecta un 35% de la població barcelonina, un 94% dels residents a l'Eixample hi estan exposats. Les partícules PM2,5, en canvi, tenen valors per sobre dels recomanats a tot Barcelona.RecomanacionsAlgunes de les recomanacions que planteja l'estudi són la millora del transport públic intra i interurb, la restricció del vehicle motoritzat privat i la pacificació de carrers. Davant la possibilitat que es pugui implantar un peatge de congestió, com planteja l'ASPB, Tarafa ha remarcat que és "una mesura més sobre la taula" que "no es pot desestimar", encara que ha dit que primer caldr veure si les restriccions que s'estan aplicant ara tenen cap efecte.Segons ha remarcat Sunyer, les principals rees on cal actuar per combatre la contaminació són la mobilitat i l'urbanisme. "O ocupem l'espai que ara est dedicat al vehicle privat o no ens en sortirem", ha advertit. Tarafa ha coincidit amb el diagnstic i ha afegit que ara mateix la contaminació és "el principal problema de salut pública de la ciutat". Per tal de reduir l'impacte a les escoles, l'ASPB proposa reduir el trnsit al voltant dels centres, edificar les noves escoles lluny del trnsit, augmentar la mobilitat activa i el transport collectiu de la comunitat escolar i assegurar la ventilació de les aules, entre altres.Tarafa ha insistit que des de l'Ajuntament s'est treballant per disminuir aquestes xifres i ha recordat que de moment ja s'ha fet intervencions com l'aplicació de les Zones de Baixes Emissions, el refor de transport públic o les superilles, accions que, com ha recordat, no es poden veure tradudes encara a l'informe, que analitza el 2019. Tot i aix, ha reconegut que els números "són els que són" i cal continuar-hi treballant.