Publicado 11/03/2020 15:22

AMPLIACIÓ:La CEPTA denuncia que el tren-tram del Camp de Tarragona no ser viable per falta de demanda

La patronal s'inclina per impulsar corredors per a autobusos elctrics i carrils Bus-VAO

ACN

Tarragona.-La Confederació Empresarial de la Província de Tarragona (CEPTA) s'oposa al tren-tram del Camp de Tarragona que el Govern vol posar en marxa a finals del 2024. El darrer observatori empresarial de la patronal, dedicat a les infraestructures, adverteix que el projecte no ser viable per falta de demanda i perqu, segons els seus clculs, costaria entre 950 i 1.200 MEUR. El cap del gabinet d'estudis de la CEPTA, Juan Gallardo, ha defensat que el més eficient seria reforar el sistema de transport collectiu amb una xarxa d'autobusos elctrics, i crear nous corredors preferents i carrils Bus-VAO. D'altra banda, la patronal aposta per una nova plataforma ferroviria per a mercaderies per l'interior en lloc de recuperar la línia Reus-Roda.

Tal com ja va fer el 2010 amb el fallit projecte del Tramcamp, la CEPTA manté que el tren-tram no és el projecte més idoni per millorar la mobilitat al territori. Segons Gallardo, un sistema tramviari necessita "un milió de passatgers anuals per quilmetre" i la primera fase, prevista entre Tarragona, Salou i Cambrils, no arribaria a una xifra de "500.000 passatgers potencials globals". Els costos de construcció, a més, s'estimen entre 20 i 32 MEUR per quilmetre enfront dels 1,5 MEUR per quilmetre que costa un carril bus, segons l'estudi. El darrer observatori de la CEPTA demana canviar prioritats i apostar pel transport collectiu per carretera. En aquest sentit, planteja aprofitar l'espai alliberat pel ferrocarril entre Tarragona i Cambrils per generar un carril de circulació només per a autobusos, preferentment elctrics; desdoblar la carretera de Misericrdia entre Reus i Cambrils amb un carril Bus-VAO en cada sentit; i habilitar aquests mateixos carrils especials a la T-11, entre d'altres mesures. En matria ferroviria, l'informe aposta per desviar els trens de mercaderies per una nova plataforma interior que proposa que parteixi, aproximadament, del sud de l'aeroport de Reus -on creuen la variant del corredor i la línia Reus-Tarragona-, vagi en parallel a la línia del TAV fins a Sant Vicen de Calders, i all enllaci, mitjanant una nova variant, amb la línia fins a Castellbisbal. Segons la CEPTA, recuperar la línia Reus-Roda seria una opció poc viable.Pel que fa a la xarxa viria, la patronal veu amb bons ulls l'impuls de l'A-27 i demana que es prevegi l'enlla de l'autovia amb l'AP-2 a Montblanc. La CEPTA mostra preocupació pel manteniment del tram gratut de l'AP-7 i demana una solució conjunta a tot l'Estat per garantir el finanament d'aquests treballs i no penalitzar el sector del transport. A més, la patronal planteja la necessitat de continuar amb el desdoblament de l'A-7 a les Terres de l'Ebre o, com a mínim, construir un tercer carril per sentit a l'AP-7 en aquest tram per evitar que es converteixi en un "coll d'ampolla". Pel que fa a l'aeroport de Reus, la CEPTA reclama un canvi en el model de gestió aeroportuari que permeti l'entrada d'operadors privats. Segons la patronal, la gestió unificada per part d'Aena penalitza els aeroports petits i mitjans en detriment dels principals, com el del Prat, i els condemna "a seguir jugant a la segona divisió". Afectacions del coronavirus en l'economia D'altra banda, Gallardo ha adms que la crisi del coronavirus ja est tenint impacte en la indústria i el sector turístic de la demarcació, per ha apuntat que són optimistes i que "no hi ha raons per deixar-nos endur pel pnic". En aquest sentit, el cap del gabinet d'estudis ha considerat clau que els bancs centrals adoptin mesures per no "estrangular els fluxos de crdit" ni d'inversió i que les mesures que s'adoptin no s'allarguin gaire en el temps per garantir una recuperació rpida.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés