Publicado 17/09/2020 13:08

AMPLIACIÓ:Fins a 15.000 vehicles sense etiqueta ambiental s'enfronten a sancions si circulen per la ZBE

Alguns d'aquests podran fer-ho sense risc de multa perqu són de mobilitat reduda o d'emergncies, per exemple

ACN

Barcelona.-Fins a 15.000 turismes i motos, prop d'un 3% del parc circulant, s'enfronten des d'aquest dimarts a una sanció per no tenir cap tipus d'etiqueta ambiental de la DGT si circulen per la ZBE. Són els que dilluns, quan encara no havia entrat en vigor el rgim sancionador, van fer-ho. Amb tot, una part d'aquests vehicles -que l'Ajuntament de Barcelona no concreta- est exempt de multa, ja que est catalogat com a vehicle singular o té algun tipus de permís per circular. Aquí s'hi inclouen, per exemple, els de mobilitat reduda, serveis d'emergncies o serveis funeraris, entre altres. D'altra banda, dilluns hi havia un 1,7% de vehicles pesants en circulació sense etiqueta que tampoc no corren el risc de ser sancionats perqu tenen una moratria.

Segons ha afirmat el regidor dEmergncia Climtica i Transició Ecolgica, Eloi Badia, amb l'inici de les multes hi haur un "volum important" d'aquest 3% que es mour amb una alternativa. Amb tot, també ha insistit que els cotxes i motos que des d'ara no poden circular no són tots els que no disposen d'etiqueta de la DGT. Així, ha emplaat a deixar passar uns dies per detallar quants vehicles dels que no tenen etiqueta i circulen per la ZBE ho fan autoritzats i quants no. En aquest sentit, ha matisat que d'entre els 15.000 cotxes i motos que circulen sense etiqueta n'hi ha que poden fer-ho perqu són vehicles singulars o bé tenen concedida alguna autorització puntual. Badia ha recordat que s'inclouen en aquest dret vehicles de mobilitat reduda, transport collectiu, vehicles estrangers, serveis d'emergncies i funeraris, vehicles per a rebre tractaments mdics i persones amb malalties i tractaments específics o crnics. També estaran exempts de multa aquells registrats amb dret a una autorització puntual (cada vehicle en té fins a deu anuals) i els d'autnoms per activitat econmica amb uns ingressos inferiors a dues vegades l'IPREM. Punts de control i multesLa detecció de si un vehicle té o no etiqueta ambiental es far a través de cmeres de control de matrícules, en punts fixos i mbils, que permetran comprovar si en té o no i, en cas negatiu, si disposa de permís per circular o té una moratria. Aix es far comprovant el registre de la direcció general i el de l'AMB.A Barcelona hi ha installades un total de 66 cmeres de control de matrícules en 20 punts fixos diferents de la ciutat. Si dues cmeres diferents detecten el mateix vehicle circulant per la ZBE passada una hora i mitja des de la primera detecció es considerar una segona infracció. Actualment a l'Ajuntament de Barcelona li consta que hi ha uns 30.000 vehicles sense etiqueta ambiental registrats com a singulars o amb algun permís per circular. Ara bé, la xifra pot variar i Badia ja ha augurat que pot ser que "augmenti de forma important" en els prxims dies o setmanes si reben més peticions d'autorització.ContaminacióEn qualsevol cas, Badia ha assenyalat que el parc circulant avui a la ciutat és menys contaminant, ja que l'anunci de l'impuls de la ZBE ha promogut canvis en els darrers anys. Com a exemple, ha citat les prop de 9.000 persones que han optat per desballestar el cotxe o la moto a canvi d'una T-Verda. Per altra banda, hi ha persones que han renovat el seu vehicle i els nous també són menys contaminants que els vells.Amb tot, el regidor ha adms que la ZBE per si sola "no és suficient" per complir amb els nivells mxims de contaminació que marca l'OMS. A més, ha afegit que els canvis en la mobilitat per la pandmia (menys ús del transport públic i una reducció menys pronunciada de l'esperada en l'ús del transport privat) poden afectar les previsions de l'impacte en la reducció de la contaminació.De fet, els nivells de contaminació a la ciutat pel que fa a l'NO2 continuen a l'ala des de l'abril, malgrat que es mantenen per sota de les dades de 2019 a causa de la situació sanitria a la ciutat amb menys mobilitat.Per aix, ha defensat, no pot ser "l'única" mesura i ha fet referncia a mesures complementries com l'impuls del 'sharing' o vehicle compartit o les pacificacions dels carrers a la trama Eixample. Preguntat pel peatge anticontaminació, ha assegurat que no es descarta perqu és una eina "útil" per ha concls que cal fer una anlisi de diverses alternatives. Sobre els aparcaments disuassoris, coneguts com 'park&ride', Badia ha apuntat que és una política de la Generalitat i que tot i que se n'ha fet algun encara estem "lluny" de l'objectiu.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés