Publicado 20/08/2019 18:51

AMPLIACIÓ:Els tripulants de cabina de Ryanair mantenen deu dies de vaga al setembre després del fracs de la mediació

Els sindicats denuncien que si es tanca la base de Girona afectaria entre 40 i 50 pilots i 130 treballadors de cabina

ACN

Madrid.-Els tripulants de cabina de Ryanair mantenen la vaga de deu dies al setembre després del fracs de la mediació amb l'empresa. L'anunci de vaga la van fer els sindicats USO i SITCPLA a principis d'agost com a protesta per l'anunci de tancament de les bases de Tenerife i Las Palmas (previst per al 8 de gener) i l'amenaa que pugui passar el mateix amb l'aeroport de Girona-Costa Brava. Després que la mediació no hagi funcionat, els sindicats registraran oficialment la convocatria de vaga avui mateix per als dies 1, 2, 6, 8, 13, 15, 20, 22, 27 i 29 de setembre en les tretze bases arreu de l'Estat. Els sindicats temen que les retallades i el tancament de bases anunciats afectin 350 tripulants de cabina i 200 pilots. D'aquests, 130 tripulants són de Girona i també entre 40 i 50 pilots. En el cas de Girona, la representant d'USO, Lídia Arasanz, manté que l'empresa no els confirma els plans que té per que segueix "amenaant" amb el "risc" de tancar. "Aix ens fa pensar que podem acabar com Tenerife i las Palmas", ha lamentat.

Aquest matí a dos quarts d'onze estaven convocats al Servei Interconfederal de Mediació i Arbitratge (SIMA) de Madrid representants de l'empresa i els sindicats per intentar arribar a un acord i evitar la vaga. Per part de l'empresa Ryanair ha participat en la mediació José Prieto i Alberto Oliet per part dels sindicats. L'aerolínia de baix cost, per, no s'ha volgut asseure a la mateixa taula que els sindicats i, per tant, els mediadors s'han anat reunint per separat amb uns i altres i traslladant-los les propostes i exigncies de l'altra part. Segons els sindicats, les set hores no han servit per a res i s'ha signat una "acta de desacord" perqu no hi ha hagut cap avanament. Per aix, després de la reunió, els sindicats registraran avui mateix la convocatria oficial de vaga per al setembre i es constituir el comit de vaga. En els propers dies, legalment ja no estan obligats a cap reunió més de mediació per hi podria haver nous acostaments o reunions vinculades a través de Treball. De fet, el secretari d'organització d'USO-Ryanair, Jairo Gonzalo, ha dit que l'única proposta que han pogut fer els mediadors és que les dues parts es tornin a trobar abans de la vaga amb el compromís que Ryanair posi sobre la taula dades de quina afectació tindrien els tancaments de les Canries i el potencial tancament de Girona. "Fins que no vinguin amb dades reals i justificacions i no amb amenaces no ens mourem de la vaga", ha dit Gonzalo. A l'entrada de la mediació, el secretari d'organització d'USO-Ryanair, Jairo Gonzalo, ja ha avisat que tenien poques esperances que la reunió arribés a bon port. Ha reclamat que Ryanair complexi la legislació estatal perqu recorda que per presentar un ERO i tancar les bases ha de justificar-ho amb xifres. Gonzalo ha subratllat que Ryanair va tancar l'exercici amb més de 1.047 MEUR de beneficis. "Esperem que alguna autoritat laboral forci Ryanair a complir d'una vegada per totes la legislació", ha subratllat Gonzalo, que apunta que a Canries hi ha "alarma en el sector turístic de Canries" per la desaparició d'aquestes bases. Girona, es manté en "risc" de tancar En canvi, durant la reunió no s'ha donat més informació sobre els plans de la companyia en relació la base de l'Aeroport de Girona, tot i les preguntes que els sindicats han traslladat als mediadors. Ryanair va amenaar fa pocs dies amb l'existncia d'un "risc de tancament". La responsable d'USO a Girona, Lídia Arasanz, ha dit que no els han facilitat més informació durant la mediació per que l'empresa "va deixant anar coses". "Si volen fer un procediment d'acomiadament collectiu s'han de regir als procediments que marca la legislació espanyola, no poden funcionar amb amenaces", ha lamentat. A diferncia que les bases canries que ja tenen fins i tot anunciada data de tancament per al 8 de gener de 2020-, en el cas de Girona només es planteja el "risc" de tancar-la. Tanmateix, Arasanz es tem que la base de Vilobí d'Onyar pot tenir el mateix destí que les bases canries. Fonts sindicals confirmen, a més, que en el darrer comunicat que l'empresa va enviar a la plantilla el 9 d'agost insistia que existia "risc potencial de tancament" de Girona. Segons ha dit, a més, la companyia no els facilita dades de quina afectació podria produir el tancament de la base gironina. Segons ha calcula el sindicat USO, podrien ser 130 tripulants de cabina i entre 40 i 50 pilots. A la sortida de la reunió de mediació, la responsable de recursos humans de la companyia irlandesa, Lisa McCormach, ha confirmat que la decisió sobre Girona no est presa i que es sabr "en un parell de setmanes". Els motius de l'empresa Els sindicats adverteixen que Ryanair planeja aquests tancaments per l'endarreriment de l'entrega dels avions Boeing 737 Max, l'apujada de costos de combustibles i l'increment dels salaris de la plantilla. Els models es van haver de quedar a terra per ser revisats arran de la caiguda de dos models idntics fa uns mesos amb el resultat de més de 300 víctimes mortals i la data del seu retorn és "incerta".Des dels sindicats també han denunciat que l'aerolínia de baix cost busca acomiadar els treballadors més antics per contractar-ne de nous "amb pitjors condicions laborals" i reutilitzar els avions que trauria d'aquestes bases per enviar-los a les empreses filials de Ryanair. "Busquen buidar la companyia per nodrir les seves filials", ha dit Jairo Gonzalo.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés