Igualada és una de les ciutats més ben cardioprotegides del país amb una xarxa de 37 desfibril·ladors externs automàtics (DEA)
ACN
Òdena.-El cos dels Mossos d'Esquadra de l'Àrea Bàsica Policial (ABP) de l'Anoia està realitzant unes jornades de formació per aprendre a fer servir els desfibril·ladors externs automàtics (DEA), així com també les maniobres de suport vital bàsic. L'interès del cos arriba arran de la proliferació d'aquests aparells a la via pública i, segons ha relatat a l'ACN el cap de l'ABP Anoia, Damià Larriba, "els policies estem al carrer les 24 hores del dia i, per tant, la possibilitat de trobar-nos amb un cas d'una aturada cardiorespiratòria és elevada". Precisament, Igualada és una de les ciutats més ben cardioprotegides del país amb una xarxa de 37 desfibril·ladors. En aquest sentit, Larriba ha apuntat que, segons les estadístiques, "cada cinc dies pot haver-hi una aturada cardiorespiratòria a l'Anoia". Al conjunt de Catalunya, cada any moren 3.700 persones a causa d'una aturada cardíaca.
Una desena d'agents de l'ABP Anoia han realitzat aquest dimecres un curs de formació sobre el funcionament dels desfibril·ladors externs automàtics (DEA), així com també les maniobres de suport vital bàsic. Es tracta de la tercera edició del curs que fa en poques setmanes el cos dels Mossos a l'Anoia davant de l'interès dels agents en conèixer el funcionament d'aquests aparells. Segons ha relatat el cap de l'ABP Anoia, Damià Larriba, "la formació del cos a l'Escola de Policia ja recull tècniques sobre reanimació o suport vital bàsic, però no tots tenim formació en l'ús de desfibril·ladors o bé fa molts anys que hem sortit de l'escola". Per això, Larriba veu important aquest tipus de formació tenint en compte que a dia d'avui la majoria de municipis de la comarca de l'Anoia estan cardioprotegits.De fet, les estadístiques revelen que cada cinc dies pot haver-hi una aturada cardiorespiratòria a la comarca de l'Anoia i, per tant, "si els Mossos tenim aquesta formació podrem ajudar aquestes persones", ha apuntat Larriba. El cap dels Mossos a l'Anoia ha relatat que "cada cop més els agents es troben amb els desfibril·ladors a la via pública en el seu patrullatge del dia a dia" i, per tant, "som els més propers als ciutadans". 3.700 morts anuals per una aturada cardíaca a CatalunyaLa cardiprotecció de les ciutats és una necessitat cada cop més important, ja que les malalties cardíaques són la primera causa de mort a Europa. De fet, a Catalunya cada any moren 3.700 persones a causa d'una aturada cardiorespiratòria. Així ho ha explicat el gerent de l'empresa Cardiosos, Pep Mendez, la companyia encarregada de realitzar els cursos de formació al cos dels Mossos d'Esquadra. Segons ha explicitat, és molt important que la ciutadania en general estigui formada en el funcionament dels desfibril·ladors, però sobretot els cossos d'emergències "perquè són els primers que arriben al lloc dels fets".Davant d'una aturada cardiorespiratòria, Mendez ha explicat que són "vitals" els primers tres minuts i, per tant, "donar una resposta al malalt en la major brevetat possible". Tot i que els aparells DEA són intel·ligents i van guiant a l'usuari amb senyals sonores i lluminoses, Mendez considera imprescindible que "vagi acompanyat d'un curs de maniobres de suport vital bàsic on s'ensenyi a fer reanimació i a mantenir el cor en funcionament mentre arriben els serveis d'emergències perquè d'aquesta manera donem una oportunitat més a la persona que està patint un infart".El gerent de Cardiosos ha explicat que Catalunya és pionera a l'Estat en la cardioprotecció de les ciutats, tot i que ha lamentat que a la resta d'Europa "estan molt per davant nostre". En aquest sentit, Mendez veu molt important que es comenci a formar a la població des de petit i a les escoles. L'ideal seria, pel gerent de Cardiosos, que la formació relacionada amb les maniobres de suport vital bàsic s'inclogui en els currículums escolars.