Publicado 25/7/2019 14:39:56 +02:00CET

AMPLIACIÓ:Els beneficis del Port de Barcelona cauen un 25% durant el primer semestre de l'any

El descens es deu a les provisions per dragar les instal·lacions i per fer front a les costes per la demanda del Moll Prat

ACN

Barcelona.-El Port de Barcelona va guanyar durant el primer semestre 21,3 milions d'euros, xifra que representa un descens del 25% en relació al mateix període del 2018. El descens es deu a les provisions per fer front a les tasques de dragatge de les instal·lacions, uns treballs que es repeteixen cada cinc anys, i per fer front a les costes per la sentència desfavorable en relació al cas del Moll Prat, segons ha explicat la presidenta del Port, Mercè Conesa. De no haver tingut lloc aquestes dues provisions, els beneficis haurien crescut un 2%, fins als 28,9 milions d'euros. D'altra banda, l'import net de la xifra de negoci s'ha situat en els 85,5 milions d'euros, mentre que l'endeutament s'ha reduït un 30% per la cancel·lació d'algunes línies de crèdit. Pel que fa el tràfic de contenidors, els sis primers mesos de l'any s'ha tancat amb un increment del 5%, fins als 1,71 milions TEU i 34,4 milions de tones, un 2% més.

La presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha comentat que el creixement és més moderat aquest semestre després de dos anys "extraordinaris" i ha destacat que s'ha consolidat "el salt d'escala". En aquest sentit, ha qualificat el creixement de "positiu" i ha assegurat que en els propers anys la tendència serà un creixement "regular" i en la línia de les previsions econòmiques.Sobre la caiguda dels beneficis durant el primer semestre, Conesa ha subratllat que el cashflow no s'ha vist afectat en la mateixa mesura, ha caigut un 6%, i s'ha mostrat confiada que els resultats de la segona part de l'any permetran compensar el descens entre gener i juny. Així mateix, ha explicat que el deute s'ha reduït en un 30% després de cancel·lar alguns crèdits, tot i que en manté d'altres que tenen condicions més favorables. De cara al global de l'any, el director general del Port, José Alberto Carbonell, ha calculat que la facturació serà de 174 milions d'euros i els beneficis de 46 milions d'euros.Pel que fa els indicadors de tràfic, a banda dels increments del tràfic total i dels contenidors, destaca l'augment del 10% del nombre de passatger, fins als 589.560 passatgers durant el primer semestre. Els augments s'han produït especialment en les línies que connecten Barcelona amb Balears. No obstant això, les autopistes del mar, que permeten treure camions de la carretera, han caigut un 2% (fins a les 75.811 unitats modals), per les tasques de reacondicionament dels vaixells Cruise i Roma de Grimaldi Lines per allargar la seva eslora i electrificar-los en les seves operacions al port. En aquest sentit, el director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, confia que les xifres es recuperaran ja que els dos vaixells tornen a estar operatius. Quant als creueristes, s'ha produït un augment del 2%, fins als 1,27 milions.Per contra, cal destacar el tràfic de vehicles, que ha caigut un 9%. En aquest cas, Carbonell ha apuntat que no és una "situació conjuntural" del Port de Barcelona i ha recordat la reducció de les matriculacions del primer semestre, en especial a l'Estat i a França, que ha qualificat de "dos mercats molt importants", sumat al descens de la fabricació, d'un 6%, en un context, també, de desacceleració econòmica.Les exportacions han caigut un 6% per la reducció de l'alfals, que ha tingut una manca d'excedent, i els plàstics; juntament amb una nova política d'aranzels a Algèria a una sèrie de productes. Tot i així, Carbonell ha explicat que les exportacions de carn porcina a la Xina s'han disparat un 60% i al Japó ha crescut un 25%, afavorit pel tractat de lliure comerç.Amb 2 milions de tones, els sòlids a granels han experimentat una caiguda del 7% per la reducció d'exportacions de ciment i de les importacions de fava de soja. Per la seva banda, les importacions de cereals i farines, que han tancat en positiu, es preveu que segueixin creient durant la resta de l'any.Pel que fa els mercats receptors de les exportacions canalitzades al Port, el principal és el d'Àsia i Oceania, amb un 39% (amb increments del 10% al Japó i el 2,8% a la Xina), mentre que als Emirats Àrabs nits s'ha registrat un descens del 38% per la manca d'alfals. Al mercat americà, que representa el 25%, ha crescut un 4,3% les exportacions amb Colòmbia però han caigut un 3,2% a Mèxic, mentre que a l'Àfrica (24%) destaca l'increment a Egipte (31,3%) i el descens a Algèria (4,2%).