Publicado 17/09/2019 16:24

AMPLIACIÓ:El sistema d'aproximació amb GPS de l'aeroport de la Seu, operatiu a l'abril si així ho avalen les proves de validació

Les comprovacions simulen una hipottica desviació de la trajectria de vol i el pendent amb el qu es pot aterrar

ACN

Montferrer i Castellb.-El sistema d'aproximació instrumental amb GPS a la pista de l'aeroport d'Andorra - la Seu d'Urgell podria estar operatiu a partir de l'abril de l'any que ve si el resultat dels vols de validació que s'estan duent a terme des d'aquest dimarts a l'entorn de la infraestructura pirinenca és favorable. D'aquesta manera, els registres obtinguts s'inclourien en un informe que, acompanyat d'altra documentació, es podria presentar al desembre davant la Comissió Interministerial entre Defensa i Foment (CIDEFO), l'organisme que ha d'aprovar-lo. Les comprovacions que s'hi estan fent in-situ volen simular escenaris com ara el d'una hipottica desviació -a esquerra i dreta- de la trajectria habitual dels avions que hi han d'aterrar i, a més, corroborar que es pot executar la maniobra de descens amb un pendent de 4,4 graus.

El responsable del grup d'investigació de Navegació Aria de la Universitat Politcnica de Madrid, Luis Pérez, que s'encarrega dels estudis per implementar l'aproximació instrumental amb GPS a l'aeroport d'Andorra - la Seu d'Urgell, ha explicat que passar les proves de validació en vol és un requisit obligatori per a poder continuar el procés burocrtic fins aconseguir posar en marxa aquest sistema. Sobre les comprovacions que s'hi estan fent, ha dit que han estat suggerides per l'autoritat aeronutica de Sussa, la qual té "més experincia" en infraestructures d'aquest tipus ubicades en entorns de muntanya.Un dels aspectes que s'est revisant, a nivell prctic, té a veure amb els casos en qu es produeix una lleugera desviació lateral de la trajectria habitual de vol prvia a la maniobra d'aterratge. Concretament, es vol corroborar que, si aix succeeix, no hi ha cap alteració en els sistemes de seguretat, com s'ha concls en la part terica dels informes que s'han elaborat fins ara. Mentre, també es vol comprovar si es possible fer el descens amb un pendent de 4,4 graus, una dcima per sota del que s'est executant ara, ja que aquesta petita diferncia evitaria que les aeronaus que volen operar a l'aeroport haguessin de ser certificades i, per tant, se simplifica el procediment.Tenint en compte que la particularitat de l'aeroport d'Andorra - la Seu d'Urgell és que seria el primer de tot l'Estat espanyol on l'única ajuda per aterrar seria la de l'aproximació instrumental amb GPS -en altres casos aquest sistema se suma a un de rdio, de caire més convencional-, cal que els avions que hi operin puguin situar-se a 600 metres de la pista sense la necessitat de tenir cap referncia visual de l'exterior, segons ha explicat Pérez. Les proves de validació, que han comenat aquest dimarts, les duen a terme dos pilots d'Aena, els quals van acompanyats d'un operador que s'encarrega de registrar les diferents dades que es van obtenint.Mentre, el director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa, que ha assistit a les proves de validació, ha explicat que aquestes són "clau" per poder implementar el sistema d'aproximació instrumental amb GPS que, ha recordat, servir per poder operar en condicions de poca visibilitat. En aquest sentit, ha destacat que la seva posada en marxa permetr tenir "un aeroport segur" des del punt de vista tcnic i amb les configuracions "relativament normals" que disposen els avions i, a la vegada, impulsar comercialment aquesta infraestructura.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés