Clos mostra "preocupació" perquè Barcelona "està quedant exclosa del llistat de ciutats candidates per a l'organització de trobades de negocis" i s'està alentint el nombre de reserves anticipades
ACN
Barcelona.-El sector hoteler de Barcelona ha tancat el 2017 amb una facturació rècord d'un 6% superior a l'any anterior tot i el darrer trimestre "fatídic", segons el Gremi d'Hotels. El president de l'entitat, Jordi Clos, ha lamentat aquest dijous en roda de premsa que durant els mesos d'octubre i novembre s'han produït caigudes en la facturació del 15% i al desembre del 25%; que han provocat que s'hagin rebaixat les xifres de creixement "extraordinàries" que van registrar durant el primer semestre, i que són les que han "salvat" el balanç de 2017. "Em preocupen els resultats negatius del segon semestre i em preocupa el futur", ha dit el president del Gremi. Segons Clos, Barcelona "està quedant exclosa en alguns casos del llistat de ciutats candidates per a l'organització de fires i reunions de negocis" i també s'està alentint el nombre de reserves anticipades als hotels per als propers mesos. "Això ens afectarà aquest 2018 i fins i tot els propers dos anys", ha alertat. Per això, ha demanat a les administracions que inverteixin en promoció per "trencar aquesta dinàmica negativa".
Clos s'ha queixat que l'Ajuntament de Barcelona encara no ha destinat cap euro de la taxa turística a promocionar la marca Barcelona, tal com va demanar el Gremi d'Hotels el passat mes de novembre. "Cal una inversió superior en promoció per sortir d'aquesta situació", ha insistit el president del Gremi, que ha dit que és "moment de promocionar Barcelona" i no "d'administrar" el turisme que hi ha actualment. En aquest sentit, Clos ha demanat a tots els agents implicats en el Mobile World Congress que treballin perquè surti "rodó". "És més important que mai", ha insisit, encara que per ara "s'està comportant igual". Segons el president del Gremi, els operadors turístics descarten la ciutat tal com ha pogut constatar ell mateix a la principal fira del sector, Fitur, que va tenir lloc la setmana passada a Madrid. "Els operadors ens diuen que exclouen Barcelona perquè els seus clients no volen anar-hi pel que ha passat", ha constatat. Clos ha atribuït la mala imatge de la ciutat a un "còctel de circumstàncies i males notícies constants", com les vagues a l'aeroport, els atacs a infraestructures turístiques, l'atemptat del 17 d'agost i la situació política des de l'1-O. La baixada més important s'ha notat, segons Clos, entre el mercat espanyol i els turistes anglosaxons. I els hotels que més ho han patit són els de luxe, de quatre estrelles o més. El 2017 s'ha tancat amb una ocupació mitjana del 80% i amb un preu mig per habitació de 138 euros (7 i mig més que l'any anterior) però Clos ha remarcat que podria haver estat millor perquè durant el primer semestre, l'ocupació era del 86% i la pujada era de 15 euros i s'ha retallat a la meitat durant els segon semestre. D'altra banda, ha explicat que aquest mes de gener s'està mantenint igual que el 2016 però tem una baixada els propers mesos perquè baixa l'estoc de reserves.