Publicado 09/10/2019 15:55CET

AMPLIACIÓ:El Saló Nutic obre les portes amb "rcord" d'ocupació i amb una aposta per la navegació sostenible

Calvet considera que l'activitat nutica no s'ha de limitar per sí "descarbonitzar" en temps d'emergncia climtica

ACN

Barcelona.-Vaixells híbrids, llanxes que funcionen amb energia solar, boies que filtren microplstics i productes fets amb plstic reciclat han ocupat els molls del Saló Nutic Internacional de Barcelona, en la inauguració de la 58a edició de la fira, centrada en la sostenibilitat i la conscienciació de l'impacte de la nutica en l'entorn marí. El saló compta aquest any amb 290 expositors i més de 700 embarcacions, de les quals 180 a l'aigua, unes xifres d'ocupació "rcord" que mostren el bon moment que viu el sector, ha assegurat el president del Saló, Luis Conde, que ha inaugurat la mostra acompanyat del conseller de Territori i Sostenibilitat, Dami Calvet, i la consellera d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Teresa Jord. Calvet ha anunciat que el Govern espera tenir enllestida la nova llei de ports en un any i que la normativa donar una importncia central als "aspectes mediambientals".

La Generalitat, que est a punt de convocar la ponncia de la llei, es vol assegurar que les empreses que aconsegueixin concessions per operar al Port ho facin "en termes moderns".I és que Calvet ha considerat que l'activitat nutica no s'ha de limitar per sí "descarbonitzar" en temps d'emergncia climtica. De la mateixa manera, ha assegurat que els ports catalans també han de reduir la seva petjada ambiental electrificant tots els molls, segons preveu el Pla de Ports Horitzó 2030. El conseller ha recordat que només les infraestructures porturies que depenen de la Generalitat generen una activitat econmica de mil milions d'euros anuals."Catalunya és un país de mar", ha dit i ha argumentat que el territori compta amb 48 installacions esportives i amb 33.000 amarradors i ha aprofitat per mencionar la problemtica amb els clubs de vela catalans que podrien tancar si s'aplica la modificació de la llei de costes que fixa una superfície mxima de 300 metres quadrats per les seves installacions. Calvet ha promés que es reuniria amb el prxim govern espanyol i tractar aquest tema com més aviat millor.En la primera jornada de fira, l'organització ha remarcat que han batut "tots els rcords" i que compten amb un 9% més de vaixells i un 11% més d'expositors que l'any anterior, ha explicat Conde, que ha participat en el passeig inaugural acompanyat també del primer tinent d'alcaldia de Barcelona, Jaume Collboni, el president de la Cambra de Comer, Joan Canadell, el president de Fira de Barcelona, Pau Relat o la presidenta del Port de Barcelona, Merc Conesa.Una edició centrada en la navegació sostenibleTot l'oferta "ecolgica" encara no és majoritria, l'organització ha fet un esfor per situar en primera línia empreses que apostin per navegació sostenible, sigui amb embarcacions elctriques o híbrides o amb altres complements elaborats amb productes reciclats. Una d'aquestes companyies és l'empresa de distribució Volta, que ha portat una llanxa, un vaixell portuari i un d'ús particular completament sostenibles i mai vistos a la península Ibrica. El seu director, Artm Loginov, ha explicat que el futur de la nutica passa per la propulsió elctrica i híbrida. "Ens trobem en un inci de tendncia, per és el futur, la nutica ser sostenible com molts altres sectors", ha dit a l'ACN, abans de puntualitzar que la lentitud del sector a adoptar processos més ecolgics es deu al fet que la inversió en R+D és més baixa que en altres mbits, com el de l'autombil. Les seves embarcacions encara són inaccessibles per molts dels compradors de vaixells, amb preus que arriben als 240.000 euros ,per Loginov assegura que "una embarcació elctrica no és només neta i silenciosa sinó que et provoca menys despeses a la llarga i és una aposta de futur perqu cada vegada hi haur més restriccions a les zones costaneres".Un dels altres productes innovadors i amb preus per sobre dels 150.000 euros que es pot veure al Port Vell són les embarcacions de La Bella Verde, una empresa fundada per holandesos i amb seu a Eivissa que ha construt llanxes amb motors elctrics i plaques solars que, a més, compten amb un afegit inusual: una xarxa per recollir els plstics que flota fins a 40 metres de profunditat. "La primera vegada que treus la xarxa i la veus plena, no t'ho creus", ha explicat a l'ACN el cofundador de la companyia, Marteen Bernhart. Aquests models es van comenar a fabricar l'any passat i tot just es comencen a comercialitzar.Bernhart ha reivindicat que la tecnologia que utilitzen fa temps que existeix i que la nutica té productes suficients per a renovar-se i apostar per la sostenibilitat. "La nutica hauria d'avanar", ha afirmat. El proper projecte de La Bella Verde és crear un vaixell amb materials que es puguin reciclar un cop acabada la vida útil de les embarcacions.Amb menys envergadura per amb la mateixa intenció de netejar de plstics els mars, s'han presentat les boies de la companyia GPAseabots, que volen fer ús del sistema d'abalisament obligatori per filtrar els microplstics del mar. El seu director comercial, Adri Fradera, ha explicat que les 3.000 boies que hi ha Catalunya podrien fer servir el seu sistema de neteja, que pot retirar entre 200 i 250 fragments al dia. L'empresa busca ajuntaments que comprin alguna de les 2.000 unitats que han produt, i defensa que, si ho venen tot, podrien recollir 100 mil milions de partícules l'any que ve. De moment, uns 35 consistoris s'han mostrat interessats en adquirir el producte, entre ells, l'Ajuntament de Barcelona. "No ser difícil trobar molts ajuntaments, després volem créixer a Frana i a Itlia i a tots els pasos que assumeixin el projecte de recuperar el mar Mediterrani, que prou feina tenim", ha assegurat Fradera.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés