AMPLIACIÓ:El Saló Nàutic obre les portes amb "rècord" d'ocupació i amb una aposta per la navegació sostenible

Publicado 9/10/2019 15:55:59CET

Calvet considera que l'activitat nàutica no s'ha de limitar però sí "descarbonitzar" en temps d'emergència climàtica

ACN

Barcelona.-Vaixells híbrids, llanxes que funcionen amb energia solar, boies que filtren microplàstics i productes fets amb plàstic reciclat han ocupat els molls del Saló Nàutic Internacional de Barcelona, en la inauguració de la 58a edició de la fira, centrada en la sostenibilitat i la conscienciació de l'impacte de la nàutica en l'entorn marí. El saló compta aquest any amb 290 expositors i més de 700 embarcacions, de les quals 180 a l'aigua, unes xifres d'ocupació "rècord" que mostren el bon moment que viu el sector, ha assegurat el president del Saló, Luis Conde, que ha inaugurat la mostra acompanyat del conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i la consellera d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Teresa Jordà. Calvet ha anunciat que el Govern espera tenir enllestida la nova llei de ports en un any i que la normativa donarà una importància central als "aspectes mediambientals".

La Generalitat, que està a punt de convocar la ponència de la llei, es vol assegurar que les empreses que aconsegueixin concessions per operar al Port ho facin "en termes moderns".I és que Calvet ha considerat que l'activitat nàutica no s'ha de limitar però sí "descarbonitzar" en temps d'emergència climàtica. De la mateixa manera, ha assegurat que els ports catalans també han de reduir la seva petjada ambiental electrificant tots els molls, segons preveu el Pla de Ports Horitzó 2030. El conseller ha recordat que només les infraestructures portuàries que depenen de la Generalitat generen una activitat econòmica de mil milions d'euros anuals."Catalunya és un país de mar", ha dit i ha argumentat que el territori compta amb 48 instal·lacions esportives i amb 33.000 amarradors i ha aprofitat per mencionar la problemàtica amb els clubs de vela catalans que podrien tancar si s'aplica la modificació de la llei de costes que fixa una superfície màxima de 300 metres quadrats per les seves instal·lacions. Calvet ha promés que es reuniria amb el pròxim govern espanyol i tractar aquest tema com més aviat millor.En la primera jornada de fira, l'organització ha remarcat que han batut "tots els rècords" i que compten amb un 9% més de vaixells i un 11% més d'expositors que l'any anterior, ha explicat Conde, que ha participat en el passeig inaugural acompanyat també del primer tinent d'alcaldia de Barcelona, Jaume Collboni, el president de la Cambra de Comerç, Joan Canadell, el president de Fira de Barcelona, Pau Relat o la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa.Una edició centrada en la navegació sostenibleTot l'oferta "ecològica" encara no és majoritària, l'organització ha fet un esforç per situar en primera línia empreses que apostin per navegació sostenible, sigui amb embarcacions elèctriques o híbrides o amb altres complements elaborats amb productes reciclats. Una d'aquestes companyies és l'empresa de distribució Volta, que ha portat una llanxa, un vaixell portuari i un d'ús particular completament sostenibles i mai vistos a la península Ibèrica. El seu director, Artëm Loginov, ha explicat que el futur de la nàutica passa per la propulsió elèctrica i híbrida. "Ens trobem en un inci de tendència, però és el futur, la nàutica serà sostenible com molts altres sectors", ha dit a l'ACN, abans de puntualitzar que la lentitud del sector a adoptar processos més ecològics es deu al fet que la inversió en R+D és més baixa que en altres àmbits, com el de l'automòbil. Les seves embarcacions encara són inaccessibles per molts dels compradors de vaixells, amb preus que arriben als 240.000 euros ,però Loginov assegura que "una embarcació elèctrica no és només neta i silenciosa sinó que et provoca menys despeses a la llarga i és una aposta de futur perquè cada vegada hi haurà més restriccions a les zones costaneres".Un dels altres productes innovadors i amb preus per sobre dels 150.000 euros que es pot veure al Port Vell són les embarcacions de La Bella Verde, una empresa fundada per holandesos i amb seu a Eivissa que ha construït llanxes amb motors elèctrics i plaques solars que, a més, compten amb un afegit inusual: una xarxa per recollir els plàstics que flota fins a 40 metres de profunditat. "La primera vegada que treus la xarxa i la veus plena, no t'ho creus", ha explicat a l'ACN el cofundador de la companyia, Marteen Bernhart. Aquests models es van començar a fabricar l'any passat i tot just es comencen a comercialitzar.Bernhart ha reivindicat que la tecnologia que utilitzen fa temps que existeix i que la nàutica té productes suficients per a renovar-se i apostar per la sostenibilitat. "La nàutica hauria d'avançar", ha afirmat. El proper projecte de La Bella Verde és crear un vaixell amb materials que es puguin reciclar un cop acabada la vida útil de les embarcacions.Amb menys envergadura però amb la mateixa intenció de netejar de plàstics els mars, s'han presentat les boies de la companyia GPAseabots, que volen fer ús del sistema d'abalisament obligatori per filtrar els microplàstics del mar. El seu director comercial, Adrià Fradera, ha explicat que les 3.000 boies que hi ha Catalunya podrien fer servir el seu sistema de neteja, que pot retirar entre 200 i 250 fragments al dia. L'empresa busca ajuntaments que comprin alguna de les 2.000 unitats que han produït, i defensa que, si ho venen tot, podrien recollir 100 mil milions de partícules l'any que ve. De moment, uns 35 consistoris s'han mostrat interessats en adquirir el producte, entre ells, l'Ajuntament de Barcelona. "No serà difícil trobar molts ajuntaments, després volem créixer a França i a Itàlia i a tots els països que assumeixin el projecte de recuperar el mar Mediterrani, que prou feina tenim", ha assegurat Fradera.