Publicado 19/03/2019 13:14

AMPLIACIÓ:El RACC planteja 45 propostes per millorar la mobilitat de Barcelona

Mateu reclama als candidats de les eleccions municipals situar aquesta temtica al centre del debat

ACN

Barcelona.-El president del RACC, Josep Mateu, ha presentat un pla de 45 propostes per millorar la mobilitat a Barcelona i que persegueixen reduir la mortalitat, resoldre la contaminació urbana i abordar el futur de la mobilitat de Barcelona. En una conferncia pronunciada a La Pedrera, Mateu també ha reivindicat la creació d'una agncia público-privada dedicada "exclusivament" a donar resposta als reptes de la mobilitat "amb una visió global i metropolitana". El president del RACC ha reclamat als candidats de les eleccions municipals de Barcelona situar la mobilitat al centre del debat.

El director del RACC ha reivindicat que el moment del debat electoral actual és el moment de "posar les llargues" i mirar "quina ciutat volem ser en el futur". Mateu ha defensat "una estratgia prpia" de Barcelona basada en l'anlisi d'altres ciutats com per exemple Copenhagen en mobilitat ciclista, Munich en intermodalitat a través de la xarxa Park and Ride, París en accés universal al transport públic, Oslo en vehicle elctric, Berlín en mobilitat compartida, i Viena o Hlsinki en la implantació del model Mobility as a Service.Una agncia público-privadaMateu ha demanat la creació d'una agncia público-privada per donar resposta als reptes de la nova mobilitat i resoldre desequilibris generats amb l'aparició de nous models de mobilitat. Per al president del RACC és una manera per harmonitzar l'impuls del sector privat amb la planificació pública de la mobilitat. "En aquests moments se'ns consulta realment només quan hi ha un foc en algun lloc per no quan volem pensar en la ciutat a llarg termini", ha lamentat.Aquesta iniciativa hauria de treballar amb un horitzó que superi els mandats electorals i aglutini institucions, operadors de transport, empreses del sector i start-ups, per impulsar projectes com el corredor mediterrani, l'ampliació de l'aerporort, accessos al port, transformació de rodalies i implantació real de la xarxa 6G.Impostos als VTC per comprar llicncies de taxiPer "planificar bé la mobilitat com a servei" el RACC proposa reajustar el marc regulatori amb la creació de l'agncia de la mobilitat, disposar d'una política de gestió de dades transparent i collaborativa que permeti un mercat competitiu i obert i adaptar la planificació urbanística a les noves necessitats o transformar el sector del taxi i les VTC. En aquest sentit, Mateu ha exposat que empreses com Uber i Cabify, que "han nascut de la no regulació", acabin igualant "les mateixes normes de funcionament fiscal, laboral i d'horaris" que els taxis, que han de poder recuperar les inversions en les llicncies. Ha apuntat que una possible via podria ser que els operadors de VTC paguin un plus i l'administració faci una bossa comuna per anar comprant llicncies del taxi.Reobrir el debat de la gestió del PratMateu també ha demanat evitar els endarreriments com els del tram central de la línia 9 del metro, la reforma de l'estació de la Sagrera, el desdoblament de la línia R3 de Rodalies entre Barcelona i Vic o els accessos ferroviaris que permetin anar de l'Aeroport a l'estació de Sants en vint minuts. També reclama una gestió intelligent de les Rondes per alleugerir la congestió en hora punta i implantar carrils bus-vao de baix cost als accessos de la B-23 i la C-31 nord, així com finalitzar el túnel de la plaa de les Glries.També demana accelerar els trmits per fer infraestructures estratgiques com el Corredor Mediterrani, la reforma integral de l'estació de Sants, la connexió ferroviria del Port amb el Corredor Mediterrani i l'Aeroport. També apunta que cal planificar el creixement de l'Aeroport, que s'acosta a la seva capacitat mxima, amb la construcció d'una terminal satllit o aprofitar millor l'aeroport de Girona amb una bona connexió amb AVE entre els dos aeroports. Respecte l'Aeroport, s'ha incidit en la necessitat de poder gestionar vols i rutes que ara AENA no permet. Per fer-ho, Mateu ha reclamat reobrir el debat de la gestió del Prat.Arribar als 100 punts de crrega per cada 100.000 habitantsPer accelerar l'electrificació del parc mbil el RACC proposa triplicar la xarxa actual de punts de crrega, que actualment est en 30 punts de crrega per cada 100.000 habitants. Aconsella mirar ciutats com Noruega o Holanda, on aquesta xifra arriba a més de 170 punts. En aquest sentit, també aposta per mantenir un esquema estable d'ajuts a la compra i impulsar les flotes de cotxes elctrics compartits en superfície.Segons el RACC el 18% dels conductors circulen buscant aparcament i triguen una mitjana de 15 minuts en trobar-lo. Per solucionar-ho demana una mobilitat connectada per buscar aparcament per internet, buscar places disponibles, reservar i pagar per anticipat des del mateix autombil. Apunta que Barcelona ha de crear un marc normatiu d'excepció per esdevenir la capital de les smart cities i la tecnologia 5G i així rendibilitzar esdeveniments com el Mobile World Congress.Bescanviar multes per cursos de formació als motoristesEntre les propostes per millorar la seguretat, i tenint en compte que des del 2010 el 88% de les morts en accident de trnsit han estat motociclistes (48%) i vianants (40%), el RACC proposa desenvolupar un pla de la moto que inclogui provar carrils exclusius per a motoristes als accessos a Barcelona i que contempli bescanviar multes per cursos de formació i la introducció d'una prova d'aptitud per als nous conductors provinents del carnet de cotxe. També aposta per reforar el control als carrers secundaris de l'Eixample, que és el districte que concentra més accidents, i al voltant de les escoles. També demana que es dissenyin encreuaments més segurs per la gent gran, augmentant el temps de pas als semfors de les avingudes més amples.Un pla per potenciar aparcaments fora de la ciutatEl bloc de mesures per impulsar la sostenibilitat es centra en eliminar els vehicles més contaminants de manera progressiva, amb la renovació del parc, promovent més ocupació dels vehicles i exigint que els transportistes vagin amb vehicles de baixes emissions. No obstant, l'entitat apunta que la mesura clau és la millora del transport públic, que necessita incrementar la seva capacitat i fiabilitat en la connexió amb l'entorn metropolit.Per combatre l'alta presncia de vehicles a les Rondes proposa posar en servei carrils Bus-Vao per vehicles amb més de tres passatgers i un pla per potenciar els Parks and Ride o aparcaments als afores de la ciutat. El RACC també proposa que l'impost sobre les emissions de dixid de carboni reverteixi al 100% en la millora de la mobilitat a través d'ajudes econmiques als propietaris de vehicles sense etiqueta ambiental, que apunta que sovint coincideixen amb les rendes més baixes.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés