Publicado 14/2/2019 14:11:41CET

AMPLIACIÓ:El port de Tarragona mou 32,4 milions de tones durant el 2018, un 4,8% menys

Cruset subratlla que laposta per la diversificació ha compensat la davallada del 33% en el trfic dhidrocarburs

ACN

Tarragona.-El port de Tarragona ha tancat el 2018 amb un trfic de 32,4 milions de tones, un 4,8% menys que lanterior. El seu president, Josep Maria Cruset, ha valorat que el 2018 ha estat un any de consolidació davant els resultats excepcionals del 2017, que va ser el segon millor exercici de la histria de la infraestructura. Segons el port, la davallada conjuntural del 33% en el trfic dhidrocarburs sha compensat grcies a la diversificació dels trfics. En aquest sentit, el moviment de cereals i pinsos ha viscut el millor exercici histric amb 5,52 milions de tones -un 20% més-. A més, el port ha ingressat 56,5 MEUR el 2018, tot just un 1,5% menys que lany anterior. Enguany la institució invertir 25 MEUR amb la vista posada en els projectes de connectivitat intermodal.

Després dhaver mogut 34 milions de tones el 2017, el port de Tarragona ha perdut prop dun 5% del trfic en el darrer exercici. El fuel, el gasoil i la benzina han passat de 5,67 a 3,79 milions de tones en només un any per fets conjunturals, com ara la parada tcnica programada a la refineria de Repsol. Cruset ha explicat que, cada any, tenen una punta de descens daquests productes i que la del 2017 sha acumulat a la del 2018 per raons tcniques.Altres trfics que continuen progressivament a la baixa són el carbó, que ha passat de 3,7 a 3 milions de tones -un 18% menys-; i el transport danimals vius, que ha passat dels 344.000 caps del 2017 a 226.000 el 2018. El trfic de contenidors continua en tendncia negativa i passa de 62.888 TEU a 58.106 - de 591.000 a 552.000 tones-, malgrat que els esforos del Port i loperador per revertir la davallada. Al seu torn, els líquids a doll han caigut un 2% i shan quedat en 9,3 milions de tones, la segona millor dada dels darrers quatre anys.Per contra, el port subratlla que laposta engegada de fa anys per fomentar la diversificació de trfics est donant els seus fruits. Els pinsos i cereals han guanyat un milió de tones i shan anotat la millor dada de la srie histrica amb 5,52 milions de tones. Tot i que suposen menys volum, el trfic de fruita, hortalisses i llegums ha crescut a lentorn del 40%, amb poc més de 195.000 tones. En lmbit de la crrega general, els productes siderúrgics han repuntat un 18% i el moviment de vehicles ha passat de les 236.000 unitats del 2017 a gairebé 257.000 el 2018. La pasta de paper també continua amb una tendncia alcista i passa de 585.000 tones a 627.000 el 2018, un 7% més. Pel que fa a altres segments de negoci, el but i prop han pujat de 1,26 a 1,68 milions de tones, i la sal potssica ha repuntat un 50% per qüestions operatives de loperador, situant el trfic en unes 680.000 tones. Les installacions també han mogut unes 960.000 tones dasfalt, un 9% més, la majoria de les quals sexporten als Estats Units. Segons Cruset, aquestes dades situen el 2018 com un exercici de consolidació de trfics davant els resultats excepcionals de 2017. De fet, el president ha subratllat que, en comparació al 2016, el trfic ha crescut un 2,9% en el darrer exercici. A més, el president ha fet notar que el 4,8% de davallada de trfics no sha mantingut en els resultats econmics, ats que els ingressos tot just han reculat un 1,5% i shan quedat en 56, 5 MEUR. El resultat dexplotació ha estat de 8,7 MEUR i lEditda, de 31,4 MEUR respecte els 32,2 del 2017. Pel que fa al cash flow, lindicador se situa en 29,9 MEUR respecte els 31,3 MEUR del 2017. A més, lany 2018 el port ha fet inversions per un import de 18,5 MEUR i ha situat lendeutament en 54,7 MEUR. Com a novetat en els tradicionals balanos anuals, el port de Tarragona ha comparat els seus resultats amb els del port de Barcelona, a escala territorial. La conclusió és que, de forma ponderada en base al PIB de cada demarcació, les installacions tarragonines tenen més capacitat per mobilitzar tones i ingressos. Així, per cada milió deuros de PIB, el port Barcelona mou 420 tones i genera 1.102 euros dingressos, mentre que de Tarragona mou 1.379 tones i genera 2.404 euros dingressos. La terminal intermodal a GuadalajaraEnguany el port destinar 25 MEUR a inversions. Cruset ha situat el projecte de terminal intermodal a Guadalajara -Puerto Centro-, com un dels puntals estratgics de futur, juntament amb la ZAL. Enguany el port destina 1,95 MEUR a Puerto Centro amb la intenció de comenar els primers treballs a la zona. Pel que fa a la ZAL projectada a la Pineda, sespera que abans de lestiu la Comissió dUrbanisme en faci laprovació definitiva.Les inversions del 2019 més les que ja hem fet ens permeten agafar embranzida per ser competitius en el sector i ens permet coordinar-ho amb augment exponencial de la connectivitat intermodal del port de Tarragona, ha destacat el president. Daltra banda, preguntat pel tercer fil ferroviari, Cruset sha mostrat escptic que entri en servei el 2021 i ha adms que la manca dample europeu els preocupa i els desespera perqu els fa perdre oportunitats de negoci. El port manté el dibuix de la terminal definitiva de creuers al sud del port esportiuEl Port preveu comenar enguany les obres dampliació del Moll de Balears, on actualment se centralitza larribada de creuers. Els treballs duraran tot lany 2020 i senllestiran el 202, amb una inversió que senfilar als 25 MEUR. Les obres permetran guanyar amplada a lactual moll, estacionar creuers en doble línia i habilitar-hi una terminal i un aparcament. A mitj termini, el port traslladar lactivitat de creuers al futur dic dels Prats i, a llarg termini, preveu establir lactivitat de forma definitiva al sud del port esportiu, als peus de la ciutat de Tarragona. Cruset ha justificat que la planificació respon als trmits administratius de qu es disposen a dia d'avui i a la complexitat, de diversos anys, que suposar materialitzar els Prats i la terminal definitiva. El president ha defensat que els molls seran polivalents i, un cop deixin de rebre creuers, podran acollir activitat industrial com la resta despais. En clau local, Cruset ha anunciat que el 18 de mar sinaugurar la remodelació del passeig marítim, que ha tingut un cost de 900.000 euros. El port també destinar 2,5 MEUR a rehabilitar lantiga seu de lAutoritat Porturia, que acollir oficines.