Publicado 27/06/2019 20:52

AMPLIACIÓ:El Port de Barcelona provar sensors per mesurar automticament els residus slids que deixen els vaixells

L'empresa portuguesa 3D Modelling Studio guanya la competició SmartCatalonia Challenge

ACN

Barcelona.-El Port de Barcelona provar un sistema de sensors que mesuren automticament els residus slids que lliuren els vaixells que passen per la capital. L'empresa que ha dissenyat el projecte, 3D Modelling Studio, ha guanyat la competició SmartCatalonia Challenge, un concurs impulsat pel Departament de Polítiques Digitals i que en la 4a edició s'ha centrat en la infraestructura porturia. L'start-up vinculada a la Universitat d'Arquitectura de Lisboa ha dissenyat un procediment que analitza ininterrompudament els contenidors, mesura el volum dels residus i els classifica sense haver de tenir inspectors. Segons Jorge Garcia, conseller delegat de l'empresa emergent, amb el programa es poden disminuir els costos que paguen els bucs per la gestió d'aquests residus. La installació del sistema té un cost estimat d'entre 10.000 i 40.000 euros.

Els residus slids lliurats pels vaixells són recollits en contenidors o cisternes que gestiona el servei portuari de recollida de material de rebuig. Actualment, aquestes deixalles es mesuren per volum i no per pes, una mesura que introdueix subjectivitat, indiquen les bases del concurs. L'operador ha de pagar un cost per aquest procés segons el volum estimat de residus que porti.Amb el sistema de lsers de l'start-up portuguesa, el Port provar de fer aquests clculs de forma automtica, fiable i ininterrompuda, ja que el servei es podr cobrir a qualsevol hora perqu el programa funciona en mode remot. La solució es va crear específicament pel Port de Barcelona i, un cop installada de la tecnologia d'escanejat, podria comenar a funcionar, segons Garcia.La innovació permetr que els gestors dels vaixells vegin com disminueix el temps d'espera per conixer el volum dels residus que transporten i tindran la certesa que paguen per la quantitat exacta de deixalla, afirma. "Si la prova de dos o tres mesos va bé i s'acrediten millores, ser una solució permanent", ha indicat l'expert en models tridimensionals i gestió de dades espacials.La installació té un cost estimat d'entre 10.000 i 40.000 euros, "depenent de les necessitats específiques de precisió i de temps d'espera acordats amb el Port". "La joia de la corona és el nostre software, que no existeix al mercat", recorda.Per els portuguesos no han sigut els únics premiats en el concurs SmartCatalonia Challenge. El jurat ha entregat tres premis més entre els nou finalistes. Un de 5.000 euros a l'empresa catalana Smalle Technologies, que ha creat un sistema de detecció i de contenció de vessaments contaminants a l'aigua. Un cop els sensors perceben la presncia d'hidrocarburs o altres químics, s'activa una barrera de bombolles que evita que s'estengui, donant temps al servei d'emergncies a arribar, explica el seu fundador, Héctor Martín.També han estat guardonades amb 3.000 euros la companyia Deep Solutions Software, que ha creat un sistema per monitorar a temps real l'ocupació de les zones d'espera dels vehicles que volen embarcar als vaixells; i Dronesteel, que guanyat 2.000 euros per haver desenvolupat un dron aqutic autnom per vigilar els molls i que inclou alertes automtiques de contaminació marina.La directora general de Societat Digital del Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública, Joana Barbany, ha fet una valoració molt positiva de la quarta edició del certamen que no s'ha centrat en una ciutat o en un entorn urb com era habitual sinó que ho ha fet en enclavament com el port de Barcelona."El que volem és incorporar el talent emprenedor en les infraestructures", ha assegurat Barbany, que ha indicat que aquest any s'han rebut el doble de propostes, fins a una seixantena i per aix, diu, només per haver superat els filtres, "tots els finalistes són guanyadors"




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés