Publicado 12/07/2019 13:31

AMPLIACIÓ:El Govern es compromet a treballar per assolir la sinistralitat zero i apella a la responsabilitat dels conductors

Aquest divendres s'ha constitut el plenari del Pacte Nacional per a la mobilitat segura i sostenible

ACN

Barcelona.-El president de la Generalitat, Quim Torra, i els consellers d'Interior i Territori i Sostenibilitat, Miquel Buch, i Dami Calvet, han presidit aquest divendres la constitució del plenari del Pacte Nacional per a la mobilitat segura i sostenible, que s'ha marcat, entre d'altres reptes, arribar a la sinistralitat zero a les carreteres catalanes al 2050, en compliment dels objectius marcats per la UE, és a dir, que no es registri cap víctima mortal ni cap ferit greu amb seqüeles per a tota la vida; així com a reforar la lluita contra el canvi climtic. En aquest sentit, el conseller d'Interior, Miquel Buch, s'ha comproms a "posar molt de la nostra part" per ha apuntat la responsabilitat individual dels conductors com a "element clau" per evitar els accidents. "Són ells qui decideixen engegar un cotxe, estar distrets o estar concentrats, qui decideixen engegar un cotxe havent consumit drogues alcohol o contestar un whatsapp o no", ha assenyalat.

Segons han comentat els mateixos consellers Buch i Calvet i el president de la Generalitat, Quim Torra, el principal objectiu del pacte Nacional és la transició cap a una mobilitat "més segura" i al mateix temps més "sostenible, saludable, connectada i automatitzada". El conseller d'Interior també ha apuntat que no es pot "separar la seguretat de la sostenibilitat" i que "són vitals per fer un país millor en qüestions de mobilitat". Dimarts passat, el Consell Executiu va aprovar impulsar el pacte i avui el Govern ha constitut el plenari amb les entitats que s'hi ha adherit, amb la previsió que d'aquí nou mesos l'Executiu pugui presentar el document.Pel que fa el conseller de Territori i Sostenibilitat, Dami Calvet, ha afirmat que implantar una mobilitat més sostenible, segura i connectada "és la nostra obligació com a governants i administració si el que volem és créixer com a societat fent- la més resilient i adaptada als reptes que tenim". Segons ha afegit, que circulin menys vehicles i més nets ha de servir com a "resposta a l'emergncia climtica" i ha deixat clar que tot i que per exemple la qualitat de l'aire a Barcelona "és millor" que moltes grans ciutats del planeta encara "no és prou bona". "Ni complaena ni inacció, tenim a l'abast corregir aquesta situació", ha dit.El Pacte Nacional girar sobre sis eixosEl director del Servei Catal de Trnsit, Juli Gendrau, ha exposat davant les entitats que s'han adherit al Pacte els sis eixos sobre els quals pivotar el document, que a banda de la sinistralitat zero també s'ha marcat com a objectiu estratgic la reducció de les víctimes mortals a la meitat el 2020 respecte el 2010 (actualment, és d'aproximadament el 27%). En la seva intervenció, Gendrau ha destacat que si bé en els darrers anys el nombre de víctimes mortals ha caigut hi ha un cert estancament en aquest decreixement, en un escenari, d'altra banda, en qu la mobilitat s'ha incrementat entre un 3% i un 4% i d'un major envelliment de la població.Els sis eixos del pla consten d'una reformulació de l'espai públic cap a una mobilitat més sostenible i segura; una adaptació de les polítiques de seguretat viria als nous tipus d'accidentalitat, com per exemple garantir la seguretat als collectius més vulnerables com vianants i ciclistes; la implicació de la societat cap a un canvi cultural per a un futur sense víctimes mortals de trnsit; una coordinació estratgica en la mobilitat intelligent; establir objectius estratgics per a les infraestructures als nous sistemes de mobilitat i repensar l'estructura necessria en l'autoritat del trnsit.Entre els participants a la constitució del plenari hi havia representants d'Abertis, de l'ATM, el RACC, de l'Ajuntament de Barcelona, de diversos departaments de la Generalitat i els grups i subgrups polítics al Parlament; de la Federació d'Autoescoles de Catalunya, de l'Institut Guttman; de plataformes com Stop Accidents i del Collegi d'Enginyers de Catalunya.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés