Publicado 25/09/2020 13:48

AMPLIACIÓ:El Govern adjudicar a FGC l'explotació de la línia Lleida-Manresa que ara opera Renfe

Amb una inversió de 60 MEUR es vol duplicar freqüncies, comprar 4 trens i fer un centre de manteniment a partir de 2024

ACN

Lleida.-El Govern adjudicar a FGC l'explotació de la línia de tren R12 de Lleida a Manresa que ara opera Renfe a partir de 2024. L'encrrec es materialitzar a l'octubre a través d'un acord de l'executiu que preveu una inversió de 60 MEUR en un model de gestió del servei de Rodalies entre Ponent i la Catalunya Central a partir d'un sistema mixt entre el bus i el tren. Es volen duplicar freqüncies de trens de Lleida a Cervera i passar de les 6 actuals a 12. Fins a Manresa es passar de 3 a 5 freqüncies. Per aix es compraran quatre trens i també es construir una central operativa on es far la gestió i manteniment tant dels dispositius d'aquesta línia com dels dos que té la de la Pobla i d'un tercer que s'ha encarregat per deixar-lo de reserva.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Dami Calvet, ha presentat el projecte de Rodalies Lleida aquest divendres davant una vintena de representants institucionals de Ponent entre els quals hi havia el president de la Diputació i alcaldes com el de Lleida o Mollerussa, entre d'altres. Calvet ha remarcat que la proposta ha estat "molt ben rebuda pel territori". Si bé el calendari d'execució "no pot ser d'avui per dem", es preveu que a mitjan d'octubre es signi l'acord de Govern per encarregar a FGC l'explotació de la línia i el conjunt de millores es materialitzin el 2024.Calvet ha volgut deixar clar que no hi ha cap contracte programa firmat amb Renfe per a la gestió de la línia i ha afegit que el Govern no en signar cap mentre no es reobri el "trasps incomplert i incomplet" de Rodalies de fa més de 10 anys amb el ministeri de Foment. En aquest sentit, el conseller ha recordat que no s'han complert les condicions, ni amb inversions ni amb transferncia del dficit tarifari i ha remarcat que només amb aquestes, es plantejaran signar un contracte programa. Mentrestant, ha afegit, que l'obligació del Govern és donar solucions a la gent del país. Unes solucions que l'executiu considera que passen per encarregar l'explotació de la línia a FGC.Així, es vol transformar la línia R12 en dues línies continues que passaran a dir-se RL3 Lleida Cervera i RL4 Lleida Manresa. Entre Lleida i la capital de la Segarra es donar un "servei d'alta intensitat", i per aix es doblar la freqüncia actual dels combois que passar de 6 a 12. D'altra banda, les freqüncies entre Lleida i Manresa passaran de 3 a 5. El secretari d'Infraestructures, Isidre Gavín, ha explicat que el que es pretén és "disgregar i separar" aquest tram d'alta freqüncia d'una línia regional de llarga distncia per evitar que estigui vinculat a l'rea Metropolitana. I es que segons Gavín, entre Manresa i Barcelona, l'R12 pateix dficit d'inversió que provoca que sigui un tram poc eficient i fiable.L'executiu aposa per "polaritzar" el recorregut entre Lleida i Manresa, ja que són dos ciutats universitries amb molts estudiants compartits que haurien de poder agafar el tren cada dia per anar de l'una l'altra. Així mateix, també es pretén incentivar a aquells vens del Bages que vulguin anar a Madrid o alguna altra part de l'Estat amb l'alta velocitat, ho facin a través de l'estació Lleida Pirineus. Una de les formules que es faran servir per agilitzar la freqüncia entre Lleida i Manresa ser la introducció de les parades discrecionals, com ja es fa a la línia de la Pobla, de manera que el tren s'estalviar moltes parades que ara no tenen sentit perqu no hi ha ningú esperant. El procés de transformació: 60 MEUR a invertirJa fa temps que un consell tcnic est treballant amb aquest nou model de gestió de la línia de Manresa i 'objectiu es que el Govern l'aprovi a mitjans d'octubre. Automticament es posar el comptador enrere perqu Renfe deixi de ser l'operadora d'aquesta línia perqu a principis del 2024 o sigui FGC. La competncia de Rodalies a Catalunya és de la Generalitat i el titular de la infraestructura és Adif, a qui se li paga un cnon per l'ús. El Govern fa temps que considera que Renfe no compleix les expectatives com a operador i ara obrir un període de "maduració" de tres anys per portar a terme un procés que a banda de la compra de trens nous, també comptar amb la contractació de més personal i la construcció de nous serveis.Així, dels 60 milions d'euros previstos a invertir, 31 es destinaran als 4 nous trens; 12 MEUR a la nova central operativa, que encara no se sap on s'ubicar, on es far el manteniment i reparacions, tant dels trens d'aquesta línia com els de la Pobla. Els altres 17 MEUR es destinaran a noves estacions d'autobusos, entre les quals s'hi inclou la de Lleida, Almacelles, Bellpuig, Juneda i Trrega, marquesines i millora de serveis. Caiguda d'usuaris des del 2012 per la competncia de l'alta velocitatLa utilització dels regionals per anar des de Lleida fins a Barcelona ha caigut en picat de 100.000 usuaris a l'any al 2012, a 40.000 el 2018. I es que el tren de l'R12 tarda una mitjana de tres hores i mitja per unir la capital catalana amb la del Segri. Segons Gavín, aix es deu a la competncia de l'alta velocitat, que és "molt més rpida i freqüent" i també al servei de Bus Exprés que va posar en marxa el Govern amb origen i destí prcticament sense parades. A l'rea metropolitana de Lleida ha tingut "un xit impressionant" i cada any es mouen amb aquests busos que enllacen diversos municipis de Ponent amb Lleida uns 2 milions de persones. Amb la suma dels enllaos Lleida Almacelles i Lleida les Borges Blanques, hi haur un total de 17 línies.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés