Publicado 28/03/2019 13:31

AMPLIACIÓ:El clúster de l'automoció avisa que el 75% de les empreses del sector desapareixeran el 2030 si no es reinventen

El CIAC llana la Plataforma del Talent per implicar els alumnes d'FP, d'escoles de negocis i universitats en la indústria

ACN

Barcelona.-El president del Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya (CIAC), Josep Maria Vall, ha advertit aquest dijous que el 75% de les empreses del sector desapareixeran el 2030 si no es reinventen. Segons Vall, aquest avís és "un toc d'alarma" per també "una oportunitat" i ha assenyalat que actualment les empreses es troben en un "moment de transició" que s'allargar almenys uns dcada, període en qu la industria hauria de definir "on es vol situar" i "quin és el seu pla estratgic". Per aix, els ha demanat que "facin els deures" en quant a competitivitat i explorin la "quantitat de possibilitats" que ofereix la indústria 4.0. Al mateix temps, Valls ha exigit a les administracions que posin "plans i subvencions a l'abast de tothom" per facilitar la transició. D'altra banda, el CIAC ha anunciat la posada en marxa de la Plataforma del Talent que posar en contacte les escoles d'FP, de negocis i universitats amb la indústria i fer als alumnes partícips dels seus projectes.

En una roda de premsa aquest dijous, Vall ha afirmat que el contrast que viuen Nissan que aquesta setmana ha anunciat la intenció de prescindir de 600 treballadors a canvi d'una inversió de 70 MEUR en una nova planta de pintures- i Seat que aquest dimecres va presentar beneficis milionaris i l'anunci de nous models- ofereixen la radiografia del moment que viu el sector. Al seu parer aquest any i el que ve el sector viur uns "anys de transició" davant d'un 2018 que ha estat "bo", amb un creixement del 7% de la facturació tot i un segon semestre de descensos de producció i matriculacions arran del nou protocol d'homologacions WLTP i la debilitat de la demanda entre particulars.Pel que fa la tendncia d'aquest 2019, Vall ha augurat que ser un any "complex" i de "posar-se a to". A més, ha avisat que el centre de gravetat comercial s'est traslladant cap a l'Atlntic i el Pacífic, amb indústries molt potents a la Xina i d'altres que creixen a sud-Amrica, i deixaran les empreses europees del sector amb només un 5% de representativitat de cara el 2030, segons un informe elaborat pel clúster en collaboració amb KPMG. Ja amb vista al 2040, es preveu que el 30% dels vehicles siguin elctrics, el 23% elctrics amb pila combustible, el 25% híbrids i el 22% motors de combustió interna.Vall, d'altra banda, ha volgut fer un "toc d'atenció" a les administracions europees, espanyoles i catalanes perqu donin suport a un sector que a Catalunya, per exemple, representa el 10% del PIB. "Si anem cap a la motorització elctrica, les administracions han d'ajudar", ha remarcat el president del clúster, que també ha recordat que la mitjana del parc automobilístic espanyol és d'uns 12 anys.Pel CIAC la reinvenció de les empreses automobilístiques i del sector hauria de girar sobre quatre eixos: el partnership, és a dir, associar-se amb empreses que els permeti fer-los millor; les "oportunitats enormes" de la indústria 4.0; el foment del talent, amb nous perfils de treballadors que al mateix temps evolucionaran constantment; i obrir-se a les possibilitats tecnolgiques que ofereixen els cotxes connectats i autnoms. De fet, sobre aquest darrer aspecte, el president del clúster, ha assegurat que la hiperconnectivitat dels vehicles "no té tornada" i "ja és una realitat", així com els cotxes autnoms, malgrat que en aquest cas "encara li falta infraestructura". Una Plataforma del Talent oberta a 4.500 usuarisEn el transcurs de la roda de premsa, el mnager del clúster, Josep Nadal, ha explicat que el CIAC llanar la Plataforma del Talent, que donar servei a 4.500 usuaris que representen el ventall de companyies de la indústria de l'autombil a Catalunya. L'objectiu és que els alumnes de les escoles de Formació Professional, de les universitats i escoles de negoci puguin participar en projectes reals de les companyies. Segons Nadal, és un "mecanisme de collaboració necessari" i ha ressaltat que "és molt important que no només escoltin i mirin sinó que llancin reptes", fet que també permetr als professionals "identificar talents".La intenció que és que en el proper any acadmic 2019-2020 uns 250 estudiants de segon i tercer curs del grau d'Enginyeria d'Automoció comencin a tenir un contacte molt proper de 2 o 3 anys amb les companyies.Parallelament a aquest anunci, el president del CIAC ha criticat que el centre de formació professional d'automoció "s'hagi desvirtuat totalment", ja que segons ha dit el centre est ocupat per entre 100 i 200 estudiants dels 13.000 que pot acollir i ho atribut a la manca d'acord polític entre les conselleries de Presidncia, Ensenyament, Empresa i Treball, motiu pel qual el CIAC ha buscat "solucions" i "alternatives". Segons ha comentat Vall, el passat 3 d'octubre en una trobada amb els representants dels quatre departaments es van posar d'acord que calia "tirar endavant" l'escola, que va néixer el 2015, i van acordar de termini el 31 de desembre passat per dissenyar el curs que hauria de comenar el proper setembre. "All no ha anat endavant, encara estem pendents de discussions polítiques", ha lamentat Vall, que ha culpabilitzat el SOC de "no voler donar importncia al centre per al sector" i destinar-lo a impartir altres cursos ocupacionals.La mobilitat com un "servei"D'altra banda, el president del clúster, Josep Maria Vall, també s'ha referit al fet que els joves actualment conceben la mobilitat "com un servei" i no donen importncia al fet de ser "propietari" d'un vehicle, una circumstncia que també "obre oportunitats" al sector, del qual ha reiterat que es troba en un "moment apassionant" i "reptes totals". En aquest sentit, Vall ha indicat que entre el 2004 i el 2014 les compres de turismes nous per part dels conductors novells han caigut a la meitat.Sobre els vehicles disel, el president del CIAC creu que els fabricants ja no remuntaran mai més les vendes ja que si bé és cert que els més antics contaminen, els de darrera generació no, ha dit. "S'ha explicat malament, la situació és molt confosa", ha lamentat.L'any passat, a Catalunya es van fabricar 542.484 vehicles (un de cada cinc a l'Estat), amb una facturació que fa pujar fins als 23.842 milions d'euros, mentre que les matriculacions, en el conjunt del 2018, van caure un 2,8%, fins als 185.105. D'aquests, 114.841 eren de gasolina (+23,63% més que el 2017), 52.027 disel (-37,41%) i 18.237 elctrics (+26%). El sector dona feina a 143.400 persones, un 4,2% del total de l'ocupació a Catalunya, i es calcula que per cada lloc de treball directe se'n creen dos d'addicionals.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés