Publicat 19/10/2020 12:32

AMPLIACIÓ:Ecologistes i pagesos s'oposen a la variant de Torroella i la veuen com "el primer pas d'una autopista a la Costa Brava"

Sostenen que el futur pont sobre el Ter trinxar la plana agrícola i tan sols traur un 10% del trnsit cap a l'Estartit

ACN

Torroella de Montgrí.-Ecologistes i pagesos s'oposen al projecte de variant de Torroella de Montgrí (Baix Empord), que preveu fer un nou pont sobre el Ter, i la veuen com "el primer pas cap a una autopista de la Costa Brava". Sostenen que la nova carretera trinxar la plana agrícola, que "atempta" contra la defensa del paisatge i que el projecte és del tot "inadequat", perqu només traur un 10% del trnsit que es dirigeix cap a Torroella i, des d'aquí, a l'Estartit. Les entitats i la pagesia han presentat allegacions a l'estudi que Territori ha tret a informació pública i reclamen que, en comptes d'una nova carretera, s'opti per millorar les ja existents. Engeguen una campanya d'adhesions i reclamen als ajuntaments que s'hi sumin aprovant mocions en contra.

Aquest estiu, el Departament de Territori va treure a exposició pública els estudis informatiu i d'impacte ambiental de la nova variant de Torroella de Montgrí. De les dues alternatives proposades, l'escollida és fer un nou vial que connecti la Gi-643 amb la C-31, i que inclou un nou pont sobre el Ter a Ull (Baix Empord). Es preveu que l'obra suposi una inversió de 28 milions d'euros (MEUR).Entitats ecologistes i pagesia, per, han fet front comú contra la nova infraestructura i hi han presentat allegacions. Sostenen que el projecte és "innecessari, inoportú i inadequat" i que sobretot- la variant no solucionar els taps d'ampolla que es creen a l'estiu en aquesta zona de l'Empordanet. Les allegacions les signen la plataforma SOS Costa Brava, el sindicat Unió de Pagesos i les entitats ecologistes Gent del Ter, l'Associació de Naturalistes de Girona (ANG) i Iaeden-Salvem l'Empord. Tots ells fan una esmena a la totalitat del projecte, tant a una alternativa com a l'altra, i sostenen que la nova variant és "una primera passa molt perillosa cap a una futura autopista de la Costa Brava".El trnsit hi continuar essentEl portaveu de l'ANG, Raúl Domínguez, explica que, ja d'entrada, l'estudi sobre fluxos de trnsit en qu es basa el projecte est mal fet. "Es va fer al novembre, quan el problema es dona durant els mesos d'estiu; a més, no es va avaluar el trnsit que va cap a l'Estartit, que obligatriament ha de passar per dins de Torroella", concreta Domínguez. Els ecologistes sostenen que el nou vial no suposar cap solució, perqu no traur el gruix de vehicles que passen pel municipi. "Amb l'alternativa escollida, s'estima que tan sols es reduiria un 11% del trnsit que va cap a l'Estartit; és a dir, un de cada deu cotxes", diu el portaveu de l'ANG. "I amb la que s'ha rebutjat, perqu té un gran impacte, aquest percentatge se situava al 17%", concreta.Afectacions al paisatge i a la plana agrícolaEntitats i pagesia també subratllen que el nou vial de la C-31 entra en contradicció amb la defensa del paisatge. I més, en una zona sensible com és la plana de l'Empordanet. "Hi ha hbitats protegits i espcies amenaades, com el turó", explica Domínguez. I sobretot, ecologistes i pagesos critiquen que la nova carretera trinxar de manera "irreversible" la plana agrícola del Baix Ter i comprometr part de la IGP Poma de Girona (perqu bona part dels camps que desapareixeran són de pomeres). "De nou, la Generalitat fa ús d'un espai agrari per desenvolupar una nova infraestructura que ser molt agressiva per al territori, i suposar un greuge important per als productors de poma", diu el coordinador d'Unió de Pagesos a les comarques gironines, Narcís Poch.Alternativa zeroA les seves allegacions, les entitats i la pagesia proposen una nova alternativa a Territori: millorar la xarxa de carreteres ja existent. La bategen com a "alternativa zero" i sostenen que ampliant calades, eixamplant vorals i elevant el ferm en alguns trams que ara són inundables, s'aconseguiria reduir la problemtica actual."Més que una variant, pensem que se'ns est plantejant un tram d'autopista de la Costa Brava", critica el portaveu de Gent del Ter, Pere Llos. A més, Llos també subratlla que la millora de la xarxa viria s'ha d'acompanyar amb l'impuls d'un pla de mobilitat sostenible a Torroella de Montgrí, un document que el consistori ja té damunt la taula. "Millorant la fludesa a les entrades municipi i fent que no passin tants vehicles pel centre, a més d'habilitar aparcaments dissuasius, aconseguiríem també millorar l'espai urb i el comer", sosté el portaveu de Gent del Ter.Els ecologistes i la pagesia animen la ciutadania a sumar-se a les seves allegacions. I també han enviat una moció als ajuntaments de la zona perqu la debatin als plens i l'aprovin, oposant-se al projecte. De moment, ja compten amb el suport de l'Ajuntament d'Ull, que també s'ha mostrat contrari a la futura variant i també hi presentar allegacions en el mateix sentit; és a dir, demanant que es millori la xarxa de carreteres ja existent.