Publicado 05/03/2019 11:28

AMPLIACIÓ:Concentracions simultnies a Catalunya i el País Valenci reclamaran més inversions al sistema ferroviari

Agencia Catalana de Noticias
ACN

Trens Dignes i una vintena d'entitats més promouen una "xiulada" diumenge a Tortosa, Salou, Valncia i Ontinyent

ACN

Tortosa.-La plataforma Trens Dignes Ebre Priorat i una vintena d'entitats de Catalunya, Aragó i el País Valenci han convocat quatre concentracions simultnies diumenge per denunciar la desinversió a la xarxa ferroviria estatal de mitjana i llarga distncia. Sota el lema 'Xiulem pel tren', es faran manifestacions a Tortosa, Salou (Tarragons), Valncia i Ontinyent (Vall d'Albaida). Les entitats assenyalen que un 80% dels pressupostos ferroviaris es destinen a les infraestructures "deficitries" de l'alta velocitat, que només beneficien un 3,8% dels usuaris, mentre que només un 20% s'hagi invertit al tren convencional que utilitzen un 96,2% dels usuaris.

Trens Dignes Ebre-Priorat s'ha unit a una vintena d'entitats en defensa del ferrocarril de tot l'estat espanyol i han convocat quatre concentracions simultnies a Catalunya i el País Valenci per reclamar millores en el sistema ferroviari estatal. Es tracta d'Indignats amb Renfe, Trens Dignes Maestrat que se sumaran a la plataforma ebrenca en la concentració de Tortosa-, Valldigna Accessible, Collectiu Dynamo, plataforma de Defensa del Ferrociarril de la CGT, Ecologistes en acció-PV, plataforma pel Transport públic Horta Sud, Valncia en Bici-Acció Ecologista Agro, Collectiu Ontinyent en Bici, Alacant en Bici, Usuries del Tren de Valncia, Promoció de transport Públic, Coordinadora en defensa de la bici, Defensa Ferrocarril Camp de Tarragona, plataforma pel Transport Públic Catalunya Central, CAVE-COVA, plataforma por la Mobilidad Sostenible de l'Alacantí, plataforma per un Ferrocarril Públic i Sostenible al País Valenci, i No Retallades Horta Nord. Com ha explicat el portaveu de la plataforma Trens Dignes Ebre-Priorat, Josep Casadó, la principal reivindicació és per aturar la desorbitada inversió que s'ha fet a les noves línies d'alta velocitat, en detriment del sistema ferroviari tradicional, de mitja i llarga distncia. Les xifres que s'exposen en el manifest conjunt de les associacions és que s'han invertir 60.000 milions d'euros en "un tren elitista i devorador de recursos mediambientals i econmics i que aprofundeix en la discriminació social". "Agafen diners de la Renfe convencional i els posen en un altre lloc. Cada vegada falten més trens a tot arreu i la situació és accentuada a Catalunya", ha remarcat Cassadó. El manifest apunta que en els dos últims anys es van suprimir 2.000 trens al País Valenci a Rodalies i Regionals, "per falta de manteniment, personal o material". Casadó ha posat com exemple els combois 447 que es fan servir a mitja distncia quan deien de ser operatius per a Rodalies. "Aix passa a tot arreu. Tenim material molt vell i el més nou es destina a certs serveis que deuen donar més vots. Aquí ens deixen arraconats", ha insistit el portaveu de la plataforma ebrenca. Les altres reivindicacions són la reobertura amb personal d'atenció personalitzada en estacions que s'han tancat, amb exemples al territori com Móra la Nova (Ribera d'Ebre) o Ulldecona (Montsi), la comunicació ferroviria de les capitals administratives de les diferents comunitats, l'electrificació de totes les línies per treure la maquinria disel, la posada en marxa de la segona plataforma a la infraestructura del Corredor del Mediterrani -amb quatre vies per facilitar el transport simultani de passatgers i mercaderies-, i una intermodalitat del transport públic que garanteixi la capillaritat dels territoris. La convocatria és a les dotze del migdia i a Tortosa es far a l'avinguda Felip Pedrell, al Pont Roig, l'antiga via del tren. "Entenem que aquesta infraestructura és justament fruit del desmantellament i reivindiquem que no se'n desmantellin més, sinó que s'aprofitin", ha apuntat Casadó. Contraris al desmantellament de Salou-Tarragona La plataforma Trens Dignes Ebre-Priorat s'ha tornat a mostrar en contra del desmantellament de la via ferroviria de la costa al Camp de Tarragona, malgrat la promesa que s'hi projectar la construcció d'un tramvia. "No és cert, és molt mentida que després de desmantellar faran un tramvia. Val una fortuna fer-lo de zero. No té sentit. La Generalitat no tindr diners per fer-ho. En canvi, si mantens la infraestructura, amb modificacions, té viabilitat", ha dit el portaveu de la plataforma ebrenca. Casadó ha recordat que aquest servei té una mitjana de 650.000 usuaris cada any. "Com aniran si no hi ha tren? En cotxe o bus? En quin any estem? Sembla que pensin amb coma anys 60. Es justament per culpa d'aix que tenim les condicions i els trens que tenim", ha qüestionat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés