Titulars de lEstat visiten per primer cop la zona, amb notria absncia dels alcaldes del territori
ACN
Valls.-LEstat dona per iniciades les obres del complex túnel al Coll de Lilla, entre Valls i Montblanc. Les mquines ja es troben als peus de la muntanya que es comenar a excavar en un parell de mesos. De moment sestan fent els treballs previs per construir un mur de contenció amb 65 pilons de formigó i assegurar lentrada del túnel, que far una longitud d1,5 quilmetres i fins a 120 metres de profunditat. La presncia dargiles expansives van obligar a replantejar lactuació. Sestima un any i mig dobres per enllestir el forat del túnel, que tindr dues boques. Amb un pressupost que sha elevat a 115 milions deuros, es tracta del quart i últim tram pendent dexecutar de lautovia A-27, entre Tarragona i Montblanc. És una realitat, aix no té marxa enrere, ha declarat la delegada del govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera, que també ha demanat disculpes a la ciutadania pel retard que arrossega el projecte. Es tracta de la primera visita de titulars estatals a les obres, amb notria absncia dels alcaldes del territori.
Amb la visita de Cunillera a les obres aquest dijous al matí, acompanyada dels subdelegats de Tarragona i Lleida, i maquinria de fons treballant als peus de les muntanyes, sha escenificat larrencada dun projecte encallat durant anys, si bé amb labsncia dels alcaldes de Valls i Montblanc. Cunillera ha reconegut poc contacte amb els batlles, contraposant-ho amb la bona entesa i dileg que assegura haver mantingut amb els alcaldes de lA-2 i lAP-7. A la vegada, ha garantit que la convocatria deleccions generals no frenar lactuació i que, en tot cas, es podrien veure afectades obres complementries del tram que estaven previstes als pressupostos generals del 2019, sense concretar, per, de quines es tracten. També sha comproms a executar el túnel a un ritme accelerat, sense aventurar, per, cap calendari no sols per la decepció adherida al projecte després de diversos calendaris incomplerts, sinó també per la seva complexitat i envergadura. Creiem que tenim la solució, ha manifestat.Segons els enginyers, lobertura del túnel determinar el seu termini. Ara es treballa en la pantalla amb 65 pilons de formigó armat per sostenir una vessant de muntanya inestable i garantir la mxima protecció. Aquest mur de contenció anir ancorat a terra fins a 24 metres. La mxima complexitat de lactuació és que el túnel travessar uns terrenys difícils. Si la boca al terme de Valls el terreny es caracteritza per fulles sobreposades de pissarra, la que donar al cantó de Montblanc té presncia dargiles amb guixos expansius. En el cos de la muntanya, on els materials són més compactes, es faran voladures, mentre en altres trams savanar amb retroexcavadora, amb passes de 75 centímetres, per conformar un túnel amb revestiment en forma circular, ja que, segons els enginyers, suporta millor les pressions prpies del terreny.Tindr dues boques, amb dues calades per cada sentit. S'estima que l'excavació del forat pot suposar un any i mig de treballs. A part del túnel, per, dins daquest mateix tram dautovia, de poc més de 7 quilmetres, també hi ha altres punts d'elevada complexitat, com dos viaductes ja en construcció, un dels quals de 180 metres de longitud. De fet, sha construir in situ per les dimensions -de 50 metres- de les bigues. La calada sencofrar aquest mes de mar. Inicialment també es preveia un viaducte al terme de Lilla, a la boca del túnel encarada en direcció a Montblanc, per, per problemes geotcnics sha optat per un caixó de drenatge de formigó armat, cobert amb un terrapl -tal com també es va fer amb el túnel de lAVE .