Publicat 11/11/2020 14:00

AMPLIACIÓ:Colau planteja transformar l'Eixample en una gran superilla amb més eixos verds i places

El projecte es fixa com a horitzó el 2030 per preveu iniciar les primeres obres aquest mandat

ACN

Barcelona.-El govern d'Ada Colau planteja transformar l'Eixample en una gran superilla, amb més eixos verds i places on ara hi ha carrers i crulles. Amb el "model d'xit" de la superilla de Sant Antoni com a referent, l'executiu municipal proposa ara fer un "salt d'escala" per estendre el model a la resta de ciutat i convertir Barcelona en una gran superilla, prioritzant la trama Eixample. L'objectiu és que, d'aquí al 2030, els vens tinguin a un mxim de 200 metres una plaa o eix verd. "Volem que el model de superilles s'estengui per tot Barcelona", ha assegurat l'alcaldessa Colau, reivindicant la idea de Cerd de ciutat "saludable", per guanyar verd i espai "de qualitat".

El pla per als propers deu anys preveu transformar 21 carrers de l'Eixample en eixos verds i generar 21 noves places a les crulles. Aix significaria que el 2030 un de cada tres carrers a l'Eixample sigui un eix verd pacificat, sempre que hi hagi el compromís de futurs mandats.Primeres actuacionsA curt termini, per, el govern de Colau es proposa que una part s'executi ja en aquest mandat. Concretament, el govern llenar dos concursos públics per convertir quatre carrers en eixos verds Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell i quatre crulles en places. D'acord amb el calendari de l'executiu, les obres per a aquests vuit projectes urbans s'iniciarien a principis del 2022 i durarien entre deu i dotze mesos.Segons ha explicat la tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructura i Mobilitat, Janet Sanz, als concursos s'hi podran presentar grups multidisciplinars que a banda d'arquitectes integrin altres perfils, com ara ambientlegs, i professionals internacionals.El govern municipal invertir 37,8 milions d'euros en aquestes primeres transformacions; 32,8 per a l'execució dels eixos verds i 5 per a les places. Els carrers que es pacificaran són trams de Consell de Cent (entre Vilamarí i passeig de Sant Joan), Girona (entre la Gran Via i la Diagonal), Rocafort (entre la Gran Via i l'avinguda de Roma) i Borrell (entre la Gran Via i l'avinguda de Roma). Seran aquests trams, els primers tres ja pacificats de forma provisional amb urbanisme tctic, on es crearan espais de passeig i d'estada, rees de joc, més presncia de verd i menys paviment, i noves fonts d'aigua. Els bancs i elements de formigó que hi ha actualment en alguns carrers, ha recordat Sanz, són elements "provisionals". "Evidentment té una curta durada en el temps i volem espais més cmodes", ha dit.En parallel, es crearan el que l'executiu anomena noves 'places', referint-se a la reurbanització que preveu en quatre crulles (Rocafort-Consell de Cent, Borrell-Consell de Cent, Enric Granados-Consell de Cent i Girona-Consell de Cent) a l'estil del que es va fer en el seu dia a Sant Antoni. L'Ajuntament calcula que cada crulla permetria una plaa d'uns 2.000 metres quadrats, aproximadament.També en aquestes 'places' s'hi generarien espais per al passeig, espais d'estada ombrejats a l'estiu i assolellats a l'hivern així com altres per facilitar el joc infantil espontani. Segons ha explicat Sanz en relació a la circulació de cotxes, la idea és imitar el mateix que passa ara a la superilla de Sant Antoni. "Els cotxes podran circular per eixos verds a 10km\/h i podran vorejar la plaa", ha dit, matisant que es facilitar l'accés "sobretot" a vehicles de vens i serveis i emergncies. Amb tot, igual que es va fer amb anteriors projectes de superilles a Barcelona, el govern vol "consens" i per aix els projectes es treballaran conjuntament amb el venat, les entitats, els actors econmics i els collegis professionals, tant a nivell de ciutat com de barri. La resta d'actuacions concretes, quins carrers i crulles es veurien afectats, encara no est decidit. Totes les actuacions d'aquí al 2030 suposarien 33 quilmetres de carrers pacificats i 3,9 Ha més de places. Sant Antoni com a referentColau ha assegurat que la superilla de Sant Antoni ha estat "un xit" per als vens, que ara tenen menys fum i menys soroll, i també ha estat positiu per al comer de l'entorn. De fet, segons el consistori, les de Sant Antoni per també Poblenou i Horta són experincies "consolidades i ben valorades" i han millorat indicadors com ara la contaminació un 33% menys de NO2 a la crulla Borrell\/Tamarit, a la de Sant Antoni i l'activitat comercial 20 establiments nous en planta baixa a la del Poblenou-.Ara, per, es vol passar de les actuacions de carcter local a intervencions "de ciutat i transversals" amb la voluntat de ser estructurals. L'Ajuntament, a més, considera que d'aquesta manera fa un pas més en la voluntat de donar resposta als reptes marcats en la Declaració d'Emergncia Climtica o el nou Pla de Mobilitat Urbana, que preveu reduir en un 25% el trnsit rodat a la ciutat.Tant l'alcaldessa Ada Colau com Janet Sanz i també la tinenta d'alcaldia Laia Bonet han insistit en la roda de premsa de presentació del projecte en el vianant com a objectiu prioritari. Sanz ha recordat que a Barcelona hi ha més de 6.000 cotxes per km2 mentre que a Londres, per exemple, la xifra se situa en 2.000 i a París o a Madrid en 3.000. "Avui el centre de Barcelona el travessen 350.000 vehicles diaris", ha denunciat. Per tot plegat, el govern municipal ha defensat aquest dimecres que la transformació de la ciutat a curt i llarg termini no s'atura i continuen les passes per convertir els carrers en espais més "amables". Colau també ha apuntat que per a fer-ho a gran escala caldran actuacions com la connexió del tramvia o la millora de la mobilitat metropolitana.