Publicado 11/11/2020 14:00CET

AMPLIACIÓ:Colau planteja transformar l'Eixample en una gran superilla amb més eixos verds i places

El projecte es fixa com a horitzó el 2030 però preveu iniciar les primeres obres aquest mandat

ACN

Barcelona.-El govern d'Ada Colau planteja transformar l'Eixample en una gran superilla, amb més eixos verds i places on ara hi ha carrers i cruïlles. Amb el "model d'èxit" de la superilla de Sant Antoni com a referent, l'executiu municipal proposa ara fer un "salt d'escala" per estendre el model a la resta de ciutat i convertir Barcelona en una gran superilla, prioritzant la trama Eixample. L'objectiu és que, d'aquí al 2030, els veïns tinguin a un màxim de 200 metres una plaça o eix verd. "Volem que el model de superilles s'estengui per tot Barcelona", ha assegurat l'alcaldessa Colau, reivindicant la idea de Cerdà de ciutat "saludable", per guanyar verd i espai "de qualitat".

El pla per als propers deu anys preveu transformar 21 carrers de l'Eixample en eixos verds i generar 21 noves places a les cruïlles. Això significaria que el 2030 un de cada tres carrers a l'Eixample sigui un eix verd pacificat, sempre que hi hagi el compromís de futurs mandats.Primeres actuacionsA curt termini, però, el govern de Colau es proposa que una part s'executi ja en aquest mandat. Concretament, el govern llençarà dos concursos públics per convertir quatre carrers en eixos verds –Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell– i quatre cruïlles en places. D'acord amb el calendari de l'executiu, les obres per a aquests vuit projectes urbans s'iniciarien a principis del 2022 i durarien entre deu i dotze mesos.Segons ha explicat la tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructura i Mobilitat, Janet Sanz, als concursos s'hi podran presentar grups multidisciplinars que a banda d'arquitectes integrin altres perfils, com ara ambientòlegs, i professionals internacionals.El govern municipal invertirà 37,8 milions d'euros en aquestes primeres transformacions; 32,8 per a l'execució dels eixos verds i 5 per a les places. Els carrers que es pacificaran són trams de Consell de Cent (entre Vilamarí i passeig de Sant Joan), Girona (entre la Gran Via i la Diagonal), Rocafort (entre la Gran Via i l'avinguda de Roma) i Borrell (entre la Gran Via i l'avinguda de Roma). Seran aquests trams, els primers tres ja pacificats de forma provisional amb urbanisme tàctic, on es crearan espais de passeig i d'estada, àrees de joc, més presència de verd i menys paviment, i noves fonts d'aigua. Els bancs i elements de formigó que hi ha actualment en alguns carrers, ha recordat Sanz, són elements "provisionals". "Evidentment té una curta durada en el temps i volem espais més còmodes", ha dit.En paral·lel, es crearan el que l'executiu anomena noves 'places', referint-se a la reurbanització que preveu en quatre cruïlles (Rocafort-Consell de Cent, Borrell-Consell de Cent, Enric Granados-Consell de Cent i Girona-Consell de Cent) a l'estil del que es va fer en el seu dia a Sant Antoni. L'Ajuntament calcula que cada cruïlla permetria una plaça d'uns 2.000 metres quadrats, aproximadament.També en aquestes 'places' s'hi generarien espais per al passeig, espais d'estada ombrejats a l'estiu i assolellats a l'hivern així com altres per facilitar el joc infantil espontani. Segons ha explicat Sanz en relació a la circulació de cotxes, la idea és imitar el mateix que passa ara a la superilla de Sant Antoni. "Els cotxes podran circular per eixos verds a 10km\/h i podran vorejar la plaça", ha dit, matisant que es facilitarà l'accés "sobretot" a vehicles de veïns i serveis i emergències. Amb tot, igual que es va fer amb anteriors projectes de superilles a Barcelona, el govern vol "consens" i per això els projectes es treballaran conjuntament amb el veïnat, les entitats, els actors econòmics i els col·legis professionals, tant a nivell de ciutat com de barri. La resta d'actuacions concretes, quins carrers i cruïlles es veurien afectats, encara no està decidit. Totes les actuacions d'aquí al 2030 suposarien 33 quilòmetres de carrers pacificats i 3,9 Ha més de places. Sant Antoni com a referentColau ha assegurat que la superilla de Sant Antoni ha estat "un èxit" per als veïns, que ara tenen menys fum i menys soroll, i també ha estat positiu per al comerç de l'entorn. De fet, segons el consistori, les de Sant Antoni però també Poblenou i Horta són experiències "consolidades i ben valorades" i han millorat indicadors com ara la contaminació –un 33% menys de NO2 a la cruïlla Borrell\/Tamarit, a la de Sant Antoni– i l'activitat comercial –20 establiments nous en planta baixa a la del Poblenou-.Ara, però, es vol passar de les actuacions de caràcter local a intervencions "de ciutat i transversals" amb la voluntat de ser estructurals. L'Ajuntament, a més, considera que d'aquesta manera fa un pas més en la voluntat de donar resposta als reptes marcats en la Declaració d'Emergència Climàtica o el nou Pla de Mobilitat Urbana, que preveu reduir en un 25% el trànsit rodat a la ciutat.Tant l'alcaldessa Ada Colau com Janet Sanz i també la tinenta d'alcaldia Laia Bonet han insistit en la roda de premsa de presentació del projecte en el vianant com a objectiu prioritari. Sanz ha recordat que a Barcelona hi ha més de 6.000 cotxes per km2 mentre que a Londres, per exemple, la xifra se situa en 2.000 i a París o a Madrid en 3.000. "Avui el centre de Barcelona el travessen 350.000 vehicles diaris", ha denunciat. Per tot plegat, el govern municipal ha defensat aquest dimecres que la transformació de la ciutat a curt i llarg termini no s'atura i continuen les passes per convertir els carrers en espais més "amables". Colau també ha apuntat que per a fer-ho a gran escala caldran actuacions com la connexió del tramvia o la millora de la mobilitat metropolitana.

Contador

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2020 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés