Consistori i associacions de vens reclamen evitar l'ús de la configuració est diürna no preferent i el manteniment de l'ús de pistes segregades
ACN
Castelldefels.-Castelldefels s'ha tornat a rebellar contra l'increment del nombre d'avions que sobrevolen el municipi, principalment en els mesos de setembre i octubre, i l'afectació que aix suposa pels vens de la faana litoral. L'Ajuntament, amb el suport de totes les formacions polítiques i de les associacions de vens, han denunciat que si bé és habitual que en aquests mesos s'incrementi l'ús de la configuració est diürna no preferent, la que s'utilitza en episodis climatolgics adversos, lamenten que aquest any el nombre de vols operat amb aquesta configuració ha superat els 9.000. L'alcaldessa de Castelldefels, Maria Miranda, ha recordat que el municipi és el més afectat per l'activitat de l'aeroport i ha tornat a reclamar a Aena mesures per fer compatible el creixement de la infraestructura amb el descans dels vens.
Les afectacions acústiques generades pels avions que sobrevolen Castelldefels han tornat a unir partits polítics, entitats i plataformes venals que aquest dilluns han presentat un manifest conjunt per exigir mesures urgents per fer compatibles el creixement de l'aeroport del Prat amb el descans dels vens del municipi, principalment els de la franja litoral. Segons ha denunciat l'alcaldessa del municipi, Maria Miranda, durant els passats mesos de setembre i octubre, el nombre d'avions que van sobrevolar el municipi es van incrementar significativament respecte un any enrere. Concretament, l'ús de la configuració est diürna no preferent, va sumar uns 9.000 vols, passant del 24,4% del mes de setembre del 2017 al 32,8% del 2018. Un increment que també es va registrar a l'octubre amb un 33% dels vols operats amb aquesta configuració, respecte el 23,1% del mes d'octubre de l'any anterior. L'alcaldessa ha deixat clar que estan "acostumats" a l'increment d'ús d'aquesta configuració a la tardor, per lamenta que l'increment patit aquest any ha estat molt gran "el que obliga a buscar mesures urgents per garantir el descans dels vens del municipi afectats". Miranda ha recordat que la configuració est diürna no preferent est previst que s'utilitzi en episodis de malt temps i de manera molt puntual i que no pot ser que cada cop sigui més habitual el seu ús.Al manifest, els signats exigeixen a AENA, com a gestor de l'aeroport que és, que implementi les mesures necessries per evitar aquestes situacions entre les que es troben el manteniment de l'ús segregat de les pistes i el compliment estricte de l'horari nocturn quan s'utilitza la pista transversal entre les 23:00 hores i les 7:00.El president de la plataforma Prou Soroll, Josep Velasco, ha destacat que hi ha mesures fcils d'aplicar que reduirien les afectacions que pateixen a diari uns 20.000 vens de Castelldefels. Aquí, per exemple, ha assegurat que es podria utilitzar molt més la pista transversal, i un ús més equitatiu de la tercera pista, que afecta més els vens de Gav, i la pista principal, la més utilitzada i que afecta més els de Castelldefels. Al manifest també es destaca la necessitat que els municipis limítrofs actun de forma conjunta. Amb aquest objectiu, l'Ajuntament de Castelldefels proposar a tots aquests municipis la constitució d'una taula d'estudi de carcter tcnic per tal que, de manera conjunta, es plantegin a AENA i a l'aeroport mesures per reduir les afectacions al territori.