Publicat 11/11/2019 15:13

AMPLIACIÓ:Camions aparcats als vorals de l'N-II i aparcaments de trilers plens a la Jonquera arran del tall a la frontera

Els transportistes, entre la resignació i la crítica per una protesta que els hi impedeix fer les rutes programades

ACN

La Jonquera.-El tall que el Tsunami Democrtic est fent ha afectat de ple els transportistes que havien de creuar la frontera per l'AP-7. Com que l'autopista est tallada i se'ls obliga a fer mitja cua quan han creuat la Jonquera (Alt Empord), no tenen més remei que estacionar als aparcaments que ja estan plens- o aturar-se al voral de l'N-II. Entre els afectats, n'hi ha que s'ho prenen amb resignació. Per també d'altres que critiquen obertament que l'acció els afecta de ple la butxaca, perqu els hi impedeix fer les rutes programades per entregar o recollir les mercaderies. En Gerardo Bruts, que transporta mandarines, diu que ja porta molt de retard i que, si n'acumula més, li posaran una multa a destí.

Camions atrapats pel tall de l'autopista AP-7 a la frontera. Mentre que els cotxes poden circular per l'N-II en direcció al Pertús, tot i que suportant cues, la situació no és la mateixa per als transportistes. Aquells que creuen la Jonquera, quan arriben al final del nucli, es veuen obligats a fer mitja volta i a tornar-se'n, perqu per evitar que el collapse de trnsit sigui total, els Mossos d'Esquadra no els deixen passar.Conseqüncia: aparcaments de trilers plens i camions aturats a banda i banda al voral de l'N-II. I la situació que es viu a la Jonquera, de retruc, també es reprodueix més cap al sud. Com que aquí els aparcaments estan plens, primer s'han desviat els camions cap a Llers (Alt Empord). I ara, fins i tot, explica la patronal Asetrans, com que aquests estacionaments també s'han omplert, els transportistes han d'aturar-se més al sud, a Vilamalla.El director d'Asetrans a Girona, Jordi Esparreguera, diu que encara no tenen calculades les prdues que el tall convocat pel Tsunami est provocant al sector. Tot i aix, hi ha patronals que ja les xifren en 15 milions d'euros (MEUR) diaris. "Tot dependr de com es desenvolupi la jornada d'avui o si es perllonga en el temps", ha dit Esparreguera, en referncia al tall de la frontera per l'AP-7. Malgrat aix, el director també ha recordat que la impossibilitat per circular no només afecta el sector del transport, sinó "tota la cadena logística d'aprovisionament", perqu les mercaderies no arriben a destí. Entre la pacincia i la indignació Entre els camioners que s'han vist afectats de ple per l'acció del Tsunami, les reaccions van des de la pacincia fins a la indignació. Un dels camioners, en Gerardo Bruts, explica que aquest matí havia d'anar fins a Blgica i des d'all a Alemanya per portar el carregament de mandarines que transporta. Amb el tall de l'AP-7, per, s'ha quedat atrapat a la Jonquera sense poder creuar la frontera. Aix comporta que acumuli "molts retard", explica des de la cabina del camió, que té aturat al voral de l'N-II. Bruts, a més, es mostra preocupat perqu els distribudors els "multen" si acumulen "molt de retard". A més, en Gerardo ha detallat que també els posen "molts problemes" per entregar la mercaderia tard.Per aix creu que aquestes protestes són un "retard per a la nostra feina", i que els transportistes acaben essent els principals damnificats. Igual que ell, un altre camioner també creu que aquest tipus de protestes comporten "una prdua de temps i de diners". Així ho ha explicat en Gerardo García, que venia d'Holanda per ha creuat la frontera abans que comencés la protesta. Tot i així, assegura que "els companys passaran una mala estona" per les cues i les retencions que s'estan generant. García ha recordat que ja han patit "molts talls de circulació" en els últims mesos "entre armilles grogues i protestes catalanes", i per aix creu que són "un despropsit". Més de 20.000 camions afectats La Federació Nacional d'Associacions de Transport d'Espanya, Fenadismer, acusa el Govern de "passivitat i connivncia" per "permetre" nous bloquejos a l'AP-7 a la frontera. En un comunicat, la federació assegura que hi ha més de 20.000 camions afectats pel bloqueig i recorda que aquesta és "la principal sortida de les exportacions espanyoles cap a la resta de la Unió Europea". En aquest sentit, lamenten que, "tot i que el tall estava anunciat amb antelació, el Govern no ha actuat per evitar-lo, evitant, a més, que els camions puguin abandonar l'autopista a través d'una via alternativa, sota amenaa d'una sanció de 500 euros". Aix, segons la federació, converteix als transportistes en "autntics ostatges de les mobilitzacions".Fenadismer recorda que des que es va fer pública la sentncia, les principals carreteres catalanes han patit múltiples bloquejos i que, a l'AP-7, "en alguns casos han durat més de 30 hores". La federació insisteix que, a més dels "perjudicis econmics" que els talls provoquen a l'economia i al sector del transport (s'estima que cada hora que un camió est immobilitzat té un cost aproximat de 55 euros), s'hi han d'afegir els perjudicis personals que pateixen els conductors que queden atrapats".