Publicado 9/1/2019 21:09:16 +01:00CET

AMPLIACIÓ:Calvet confia que el desdoblament de la C-16 estigui enllestit entre el 2021 i el 2022

El conseller ha presentat als alcaldes del Bergued un projecte que ha qualificat de "prioritari" per a l'executiu

ACN

Berga.-El conseller de Territori i Sostenibilitat, Dami Calvet, ha presentat als alcaldes del Bergued el projecte de desdoblament de la C-16, entre Berga i Bag. Malgrat que projectes similars ja havien estat damunt de la taula, Calvet ha assegurat que aquesta vegada sí que s'executar, ja que, d'una banda, ja s'est sotmetent a informació pública i, per una altra, preveu actuacions que "sí que són assumibles". El conseller confia que les obres es puguin licitar al llarg d'aquest 2019 i comencin el 2020. Duraran aproximadament uns 18 mesos. El desdoblament abastar una longitud de 21 quilmetres i comportar una inversió estimada de 178 MEUR.

Calvet ha reconegut que el projecte previ, que preveia el desdoblament complet de la via, és inassumible pel seu elevat cost, que rondava els 700 MEUR. El nou projecte, que ha descrit com a una de les actuacions "top" per a l'executiu de cara els propers anys pel seu cost, "satisf les necessitats del territori".Calvet ha desgranat el projecte, que ara se sotmet a informació pública, i l'ha explicat als alcaldes de la comarca del Bergued i al teixit associatiu i social. El projecte es divideix en dues intervencions: el desdoblament de l'actual carretera entre Berga i Cercs per assolir una calada amb quatre carrils dos carrils per sentit, amb una barrera central fixa; i la implantació d'un tercer carril entre Cercs i Bag, que estar operatiu en un sentit o un altre mitjanant una barrera mbil. Quatre tramsEl projecte presentat per Territori se subdivideix en quatre trams. Entre el sud de Berga i el pant de la Baells (Cercs), un tram de 6 quilmetres que travessa una zona d'orografia difícil, per no es troba encaixat en la vall i, per tant, segons el projecte, el desdoblament és viable tcnicament i mediambientalment. En aquest cas l'existncia de dos túnels d'uns 450 metres de longitud cadascun, afegeix, fan aconsellable l'opció de duplicar la carretera, a partir de la plataforma existent, per assolir quatre carrils de circulació, amb una mitjana fixa de separació.Pel que fa al tram de 7,5 quilmetres que uneix el pant de la Baells i l'enlla de Malanyeu, suggereix construir un carril addicional a la carretera per implantar una secció 2+1. Aquest tercer carril seria reversible, de manera que funcionar en un sentit o en un altre en funcions de les necessitats. En aquest cas, per a separar els sentits de la circulació, s'ha optat per la implantació d'una barrera mbil.Pel que fa al tram a l'altura de l'enlla de Malanyeu, d'1,5 quilmetres, es desdoblaria la carretera per a generar una zona d'avanaments en tots dos sentits de la circulació.Finalment, al tram restant de sis quilmetres fins a Bag, s'implantaria el tercer carril amb barrera mbil.Un sistema pionerEl conseller ha explicat el tercer carril reversible, que comptar amb una barrera mbil, és un sistema innovador i pioner a l'Estat Espanyol i prcticament a Europa. Es tracta d'una barrera que separa els carrils de circulació en funció de les necessitats del trnsit mitjanant una mquina de transferncia. La mquina agafa la barrera i la trasllada mentre va circulant a uns 15-20 km\/h. Aquesta maniobra s'efectua en el sentit on es tanca el carril i, en condicions normals, en horaris de poc trnsit.Nous túnels i enllaosL'obra comporta la construcció de dos nous túnels en el tram de la carretera que es desdoblar i l'ampliació dels tres túnels existents al llarg del traat on es construir el tercer carril addicional. En concret, es construir un nou túnel com a duplicació del túnel de Berga, amb 448 metres de longitud, i un altre com a duplicació del de Cercs, amb 461 metres. Així mateix, s'eixamplaran els túnels de la Nou (185 metres de longitud), Castell de Guardiola (141m) i Guardiola del Bergued (368 metres). El projecte inclou la construcció o ampliació d'una vintena d'estructures, de les quals 10 són obres de fbrica, 7 són passos inferiors i 8 són passos superiors. La major part d'aquests passos formen part d'enllaos.Millorar la fludesa i la seguretatTot i reconixer que el peatge del Cadí seguir generant aturades, segons Calvet el desdoblament projectat millorar la seguretat de la via i la fludesa del trnsit, que és de 20.000 vehicles el cap de setmana i de 10.000 els laborables.Obres licitades aquest anyAl mes de febrer finalitza el període d'informació pública, moment en qu s'analitzaran les allegacions presentades i s'elaborar el projecte definitiu. Segons Calvet, tot fa preveure que els treballs es puguin licitar aquest 2019, per tal que les obres arrenquin al llarg de l'any vinent. A partir de llavors, ha afegit, es preveu que durin prop de 18 mesos.Dubtes a l'Ajuntament de BergaDes del Consell Comarcal del Bergued, el seu president, Josep Lara, s'ha mostrat satisfet amb el projecte i ha compartit que l'elevat cost del projecte anterior el feia inviable. "Aquest és real i executable", ha dit. Com a ens, ha explicat, recolliran els suggeriments dels consistoris per tal de traslladar-los al Govern. A hores d'ara, ha explicat Lara, algun consistori, com és el cas de Berga, ja els hi ha fet arribar alguns "dubtes" relacionats amb els accessos que preveu el projecte.