Publicado 11/02/2019 22:30

AMPLIACIÓ:Berloso s'espolsa responsabilitats pels talls de llum i focalitza la problemtica amb els fraus elctrics

Assegura que l'Ajuntament de Girona ha fet "tot el possible" per solucionar-los i demana als afectats que reclamin a Endesa

ACN

Girona.-El vicealcalde de Girona, Eduard Berloso, s'ha espolsat responsabilitats pels talls de llum i ha centrat la problemtica al barri de la Font de la Pólvora. Durant la seva compareixena al ple, Berloso ha assegurat que all només el 38% dels habitatges (229 de 602) tenen les factures al dia. El vicealcalde no ha amagat que el frau elctric "és el gran responsable" de les apagades sigui per necessitat o fet a conscincia- i ha assegurat que l'Ajuntament ha fet "tot el possible" per solucionar la situació. En aquest sentit, ha insistit que l'aposta de l'equip de govern ha estat la de negociar amb Endesa per acabar amb les sobrecrregues (cosa que, per exemple, ja ha perms resoldre el problema a Torre Gironella). Berloso també ha demanat a tots aquells que hagin patit apagades que "exigeixin indemnitzacions" a la companyia, perqu és a Endesa a qui li correspon gestionar-les.

Després que tota l'oposició en bloc forcés la seva compareixena al ple, el vicealcalde de Girona ha hagut de respondre fins a 110 preguntes sobre els talls de llum. Aquest era el primer cop que s'activava aquest mecanisme (previst al Reglament Orgnic Municipal) per demanar explicacions a l'equip de govern sobre la problemtica.Gairebé al llarg d'una hora i mitja, Berloso ha anat responent una per una- les diferents preguntes que li formulaven els portaveus. D'entrada, el vicealcalde ha volgut deixar clar que "la responsabilitat" de les apagades en cap cas és de l'Ajuntament de Girona, perqu recau damunt d'Endesa com a titular de la xarxa o bé, en segona instncia, damunt la Generalitat (perqu és Indústria qui ha de vetllar pel manteniment de les línies).Dit aix, per, Eduard Berloso també ha subratllat que l'equip de govern ha fet "tot el possible" per resoldre la problemtica. "Ningú pot dir que no ens n'haguem preocupat", ha assegurat. El vicealcalde ha volgut subratllar, a més, que els talls de llum s'han focalitzat, sobretot, en tres barris: Font de la Pólvora, Torre Gironella i Vila-roja.275 talls des de l'octubreAquí, Eduard Berloso ha tret xifres per deixar clar que les apagades, sobretot, s'han degut a "sobrecrregues" de la línia (derivades de fraus) més que no pas a avaries. Des de l'octubre fins ara, el vicealcalde ha explicat que a la Font de la Pólvora s'han registrat 275 talls de llum, que han deixat els vens afectats 786 hores a les fosques. "D'aquests talls, només set es van deure a avaries d'Endesa; la resta van ser sobrecrregues incontrolades", ha dit.En el cas de Torre Gironella a Vila-roja, no ho ha precisat- en aquests mesos hi ha hagut 26 talls, que han deixat els vens 36 hores sense llum. "I en aquest cas, totes les apagades van ser per sobrecrregues", ha subratllat el vicealcalde.Eduard Berloso ha explicat que, davant d'aix, l'Ajuntament ha destinat "tots els esforos" a lluitar contra el frau. I que les gestions fetes amb Endesa ja han donat "resultats evidents", perqu després que la companyia hagi sectoritzat la xarxa a Torre Gironella i Vila-roja, aquests dos barris ja no han patit cap més tall de llum.Incidir contra el frau elctricPel qu fa a la Font de la Pólvora, el vicealcalde no ha amagat que, aquí, el frau elctric "és el gran responsable" de les apagades (sigui per necessitat o bé fet a conscincia). De fet, ha dit que dels 602 habitatges que hi ha al barri, tan sols el 38% (229) tenen les factures al dia.La resta, o bé directament no tenen comptador (220) o bé, tot i tenir-ne, han deixat de pagar la llum i la companyia els l'ha tallada (153). "Tot i aix, el procés per retirar-los el comptador pot allargar-se fins a un any", ha precisat el vicealcalde. És a dir, que aix també pot derivar en casos de frau.Eduard Berloso ha explicat que des d'Endesa se'ls ha assegurat que el transformador que hi ha al barri pot cobrir la demanda, i que la situació no s'arreglaria posant generadors. "El problema és de frau, i un generador aquí no solucionaria res", ha indicat, avanant que les sobrecrregues hi serien igual. A més, el vicealcalde també ha explicat que es va descartar installar-ne al carrer per "motius de seguretat" (ja que els cables quedarien a la vista).Nou acord per al sector EstDurant la compareixena, Berloso ha explicat que, per resoldre la problemtica, l'Ajuntament ha assessorat aquells vens que volien regularitzar la seva situació. Entre d'altres, ajudant aquells qui s'han vist forats a punxar la llum per necessitat (un procés que es tancar el 28 de febrer).En parallel, l'Ajuntament també ha tancat un nou acord amb Endesa per als vens del sector Est. El pacte beneficiar les famílies vulnerables del barri i, per acollir-s'hi, hauran d'anar a Serveis Socials. L'acord permetr que se'ls condonin els deutes que tenen amb Endesa si, a partir d'ara, es comprometen a pagar els rebuts de la llum mes a mes. A més, l'Ajuntament de Girona assumir el cost d'installació dels comptadors.Durant la seva compareixena, Berloso també ha volgut deixar molt clar que, en cap cas, l'equip de govern ha estigmatitzat els vens de la Font de la Pólvora. I ha tractat de "demagogs" aquells grups que els han acusat de tractar-los de delinqüents. "Nosaltres no atribum els talls de llum a la delinqüncia, sinó al frau elctric", ha subratllat el vicealcalde de Girona. I aquí, Berloso ha recordat que hi ha qui punxa la llum per necessitat, per que "com demostren les operacions policials que s'han fet al barri", també n'hi ha d'altres que ho fan volgudament. "I l'alcaldessa ha insistí en qu la principal preocupació és com aquestes conductes poden afectar la seguretat i la convivncia dels vens", ha puntualitzat.Reclamar a EndesaAl llarg de la seva compareixena, Berloso també ha explicat que, davant dels talls de llum, l'Ajuntament va decidir "treballar conjuntament" amb Endesa per resoldre "amb urgncia" les apagades. Ha dit que, per aquest motiu, el consistori no ha obert cap expedient a la companyia i que, si els talls haguessin afectat altres zones de la ciutat com el centre- s'hauria actuat "exactament igual".En referncia a indemnitzacions, el vicealcalde també ha demanat als clients que han patit talls que es dirigeixin directament a Endesa per reclamar compensacions. I aquí, Berloso també ha revelat que les apagades han afectat deu famílies on algun dels seus membres pateix problemes de salut."Els qui paguen per un servei i no el reben, es troben amb un greuge", ha precisat, en referncia a aquells que estan al dia de les factures. Eduard Berloso ha dit, per, que el consistori estar "amatent" perqu Endesa indemnitzi els afectats per les apagades. "Si la companyia no compleix les seves obligacions contractuals, no els hi quedi cap dubte que l'Ajuntament els ajudar i reclamaríem responsabilitats", ha dit, sense revelar amb claredat si aix es traduiria o no en una demanda.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés