Publicado 23/05/2019 13:11

AMPLIACIÓ:Ariadna Gil encarna el dolor "íntim i també collectiu" de Marguerite Duras al TNC

'El dolor' dirigit per Lurdes Barba es representar del 30 de maig al 30 de juny a la Sala Petita

ACN

Barcelona.-L'actriu Ariadna Gil encarnar a l'escenari del TNC el "dolor íntim i particular" que Marguerite Duras va deixar escrit al llibre 'El dolor', on va narrar l'espera del retorn del seu marit, Robert Entelm, presoner dels camps de concentració durant al Segona Guerra Mundial. Gil és la protagonista del muntatge 'El dolor' dirigit per Lurdes Barba i que es representar del 30 de maig al 30 de juny a la Sala Petita del TNC. Barba ha destacat que el "gran valor" de l'obra és que Duras parla d'un dolor privat, per que a la vegada és "el dolor de tots, de totes les guerres, de totes els moments, de la responsabilitat de tots davant les guerres i davant el dolor collectiu".

La directora ha explicat que és un text que no es va escriure pel teatre, sinó que és un diari que va escriure Duras durant l'espera del seu marit de l'any 1944 i després va "revisar o refer". De fet, Duras va trobar el diari molts anys després i es va publicar molt temps després d'aquests dos mesos que es descriuen. Robert Entelm que va ser detingut l'any 44 i el dolor que ella va experimentar durat la seva llarga espera el va narrar i aquest dolor particular va derivar també en un de collectiu. "Els temes que la Marguerite Duras utilitza al llarg de la seva literatura i el seu teatre són l'amor, la mort i el dolor, i cadascun sense l'altra gairebé no existeixen". Barba ha adms que és un muntatge "difícil i dur", per que "arriba i emociona". Creu que és un text que s'ha de dir "des d'una veritat molt neta i una veritat sense trampes" i per aix ha assegurat que Ariadna Gil "és ideal per fer-ho perqu és capa de transmetre aquesta veritat en cada segon i en cada paraula". "El dolor del món"Gil ha explicat que el dolor que pateix Duras, és a dir la protagonista, és "el dolor del món també, quan passen coses que superen l'enteniment". Ha afirmat que és "un text molt fort, i no va ser escrit per ser dit i ser representat, sinó que va ser un diari que ella va escriure mentre passava el que est explicant o una mica després". Gil ha explicat que Duras pateix un gran dolor sobre si tornar o no el seu marit. "Totes les informacions que rep li provoquen una simbiosi estranya amb una sensació que l'altra pot estar-se morint i ella ho comena a viure física i mentalment. El dolor d'ella és molt particular i després hi ha el dolor al llarg de la histria de la dona que espera l'home i el fill que estan a la guerra". També ha declarat que hi ha una part política del text i és la capacitat de veure qu vindria després i com transitaria l'horror després d'uns fets com "l'extermini sistemtic i pensat" Gil ha assegurat que hi ha aspectes de l'obra 'El dolor' que "ressonen" amb l'actualitat amb "el ressorgiment de la dreta i dels feixismes". En aquest context, Barba ha manifestat que no pot deixar de pensar "en totes les quantitats d'immigrants que moren al Mediterrani i hi ha una gran incapacitat dels governs de fer res en aix". Ha adms que en aquest muntatge far el que pensava que no faria mai i és un monleg i ha dit que des d'un primer moment ja sabia que s'entendria amb la directora. I van ser diverses frases del text que la van decidir a participar del projecte "pel plaer i privilegi de poder dir aquestes paraules i transmetre-les". Pel que fa la posada en escena, les imatges que apareixen a 'El dolor' són de la Segona Guerra Mundial, les fonts són d'aquella poca i no s'ha gravat material original per l'espectacle. L'any passat es va estrenar 'Marguerite Duras. París 1944' als cinemes, la versió cinematogrfica del llibre dirigida per Emmanuel Finkiel i protagonitzada per l'actriu francesa Mélanie Thierry.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés