Publicado 14/03/2019 15:28

AMPLIACIÓ:Antoni Tpies i Albert Serra, protagonistes de les noves exposicions de la Fundació Tpies

El centre recupera la mostra 'Certeses sentides' amb peces fetes sobre el teixit que cobria el terra de l'estudi del pintor

ACN

Barcelona.-La Fundació Tpies inaugura per als propers mesos dues exposicions, una dedicada al pintor, 'Certeses sentides', que es podr veure fins el 29 de setembre, i una installació del cineasta Albert Serra, 'Roi Soleil', que es projectar fins el 16 de juny. El centre recupera així una exposició que va fer entre els anys 1991 i 1992, en qu recollia obres del pintor fetes sobre el material txtil sinttic que feia servir per protegir el terra del seu estudi. En aquesta mostra actualitzada, s'afegeixen tres obres més i s'acompanyen d'una srie descultures de bronze i de terra xamotada. Per la seva banda, la installació de Serra consisteix en la projecció d'una performance sobre la mort del rei Lluís XIV. "Per entendre Tpies l'has de veure al costat d'altres artistes", ha dit el director de la Fundació Tpies, Carles Guerra sobre la combinació dels dos projectes.

Malgrat que Tpies havia experimentat amb aquest material durant la dcada dels 80, no va ser fins el 1991 quan l'artista va fer un conjunt d'obres que tenien com a denominador comú el material txtil de diferents tipus -plstic, cuir sinttic, cotó o polister-, que utilitzava de base. Un material frgil, irregular, tou i que s'ondula pels extrems, a sobre del qual Tpies hi treballava en els seus estudis de Campins i de Barcelona.L'exposició original de 'Certeses sentides' aplegava 18 peces, a les quals s'afegeixen ara tres que van quedar a l'estudi. "La mostra té un sentit de conjunt molt fort, com a obra tancada, la recuperem amb l'afany de veure el que va produir quan es va obrir la Fundació Tpies el 1990", ha explicat el director del centre, Carles Guerra. Una certa tristor i pessimisme impregna el conjunt de peces, en qu s'hi pot apreciar imatges com creus, ulleres, lautoretrat, el cos, el crani i ossos, la cadira, el paisatge, les lletres o les xifres. Va ser una etapa en qu l'autor feia referncies constants a la mort i el dolor físic que porta implícita la vida. "Tpies era una persona molt atenta conflictes geopolítics i ho reflectia en un dolor molt personalitzat i íntim", ha explicat Guerra respecte esdeveniments com la Guerra del Golf o la caiguda del mur de Berlin. El director assegura que el treball exposat a la mostra articula tant la vida interna de l'estudi, com el que Tpies veia a través dels mitjans de comunicació.Algunes de les obres les va realitzar sobre trossos de material que ja tenien esquitxos de pintura, taques i petjades, i que per tant, ja havien complert la seva funció al terra de l'estudi. D'altres, per, estaven per estrenar, i va ser el pintor qui els va utilitzar de base, en algunes ocasions, també, del revés. Les escultures que inclou l'exposició són també del període de la dcada dels 90.El cine de Serra en un museu"El fet de combinar un bloc de Tpies amb un projecte de Serra subratlla el carcter de la fundació", ha explicat el seu director, Carles Guerra. Al seu parer, Serra havia de tenir un projecte "d'artista", no només de cineasta, a la Fundació Tpies com un dels noms més destacats de l'escena contempornia. "Com Tpies va voler, una fundació que no fos un mausoleu personal, sinó un lloc on entaular contacte amb les produccions més crítiques i recents", ha explicat Guerra.En declaracions a l'ACN, Albert Serra ha assegurat que 'Rei Soleil', una gravació de 62 minuts sobre l'agonia del rei Lluís XIV, és una pea "adequada per ser exhibida en aquest context museístic". Es tracta d'una performance feta a la galeria Brandao de Lisboa durant 8 dies en qu l'actor Lluís Serrat interpreta les últimes hores del rei Sol. Serra considera que aquesta gravació és "l'altra cara de la moneda de la pellícula 'La mort de Lluís XIV', ja que assegura que amics seus li van dir que era "massa convencional". "Doncs ara veureu", els hi va dir, i ha creat una aproximació "més radical".La sala de projecció és acompanyada d'una sala complementaria que el cineasta entén com una habitació de "quarantena", on els espectadors "s'han de purificar" de "tota la merda" que han estat veient els últims mesos. El director de cine assegura que malgrat haver estat en els vuit dies de rodatge de la performance, no va veure "res del que després veia en les imatges". Aquesta és la conclusió del seu treball: "És grcies al potencial de la cmera que permet revelar unes coses que l'ull hum és incapa de veure", ha explicat Serra.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés