Publicado 06/05/2019 08:06CET

Alumnes de Cambrils aprenen a gestionar les emocions amb un programa pioner de mindfulness

Agencia Catalana de Noticias
ACN

El projecte millora la capacitat de concentració dels infants per ajudar-los a obtenir millors resultats acadmics

ACN

Cambrils.-L'escola Joan Ardvol de Cambrils (Baix Camp) ha engegat un programa pilot per millorar els nivells de concentració i d'atenció dels alumnes i donar-los eines per gestionar les emocions. El projecte, únic a Catalunya, va comenar a labril i s'implementar durant els propers quatre anys. La directora de la International Foundation for Spiritual Undoldment (IFSU), Rosa Mari Dulcet, explica a lACN que les tcniques de mindfulness no són la solució als problemes per serveixen dajuda per "transitar" conflictes i inquietuds. Els resultats del programa, que ja sha provat en altres centres de lEstat, sinclouran en un estudi universitari.

Els alumnes de quart de primria de l'escola Joan Ardvol entren a l'aula i es treuen el calat per comenar una hora de relaxació. Asseguts, escolten amb atenció les instruccions de tot all que faran durant la sessió, en qu el cos ser el principal protagonista. Controlar la respiració i diversos punts del cos com els dits dels peus és essencial per fer entendre que s'ha de viure el present. "Volem que l'infant se senti a ell mateix, reconegui les emocions i pugui expressar-ho d'una manera més saludable", indica la directora de la fundació. Les sessions d'educació emocional permeten que els nens i nenes adquireixin l'habilitat d'aconseguir estats de relaxació profunda i pau interior i, així, poder modular les seves reaccions a les situacions externes i experincies negatives amb respostes des del centre de la persona. "Vivim en una societat molt exigent i competitiva que no ens ensenya a ser feli, sinó a tenir xit i a buscar el títol a fora", detalla Dulcet. Amb les tcniques de respiració s'ajuda els infants a trobar seguretat i fortalesa interior per afrontar els reptes del dia a dia. "Si gestionem el món interior, triem com respondre i no com reaccionem", sosté Dulcet. El projecte implica tota la comunitat educativa del centre, des dels alumnes al professorat i les famílies. Les emocions es treballen des de P3 a segon de primria, mentre que a partir de tercer i fins a sis aprenen a meditar. Els mestres i pares també han rebut formació per tal que continun amb aquesta tasca a les aules i a casa. Actualment, les sessions estan liderades per l'equip de la IFSU, per el curs vinent seran els professors els encarregats de seguir amb el programa, que es tancar d'aquí a quatre anys. Segons la cap d'estudis de lescola Joan Ardvol, Joana Guiu, amb la implementació d'aquests mtodes es milloren els resultats acadmics, ats que els alumnes són "capaos de treballar de manera més concentrada i amb més atenció". A tall d'exemple, explica que són molt beneficiosos els exercicis de respiració abans d'iniciar un examen. "Obtenim millors resultats i ells se senten molt millor", assegura. L'Héctor i la Noa, dos estudiants de quart de primria, ho corroboren. "Vaig treure un nou a l'examen de medi perqu estava molt concentrat", celebra l'Héctor. Els beneficis del mindfulness La directora de la fundació subratlla que els beneficis del mindfulness són "múltiples", tot i que reconeix que "no ho cura tot". Dulcet considera que, si s'ensenya a pensar en positiu, els infants se sentiran molt millor perqu mesuraran les respostes davant estímuls negatius i positius. A la vegada, el programa també centra esforos en el tractament de la sobreinformació per la gran influncia que tenen les xarxes socials i Internet. També vol prevenir l'assetjament escolar i augmentar la comunicació entre les famílies i l'escola. "Reben molta informació i aix els provoca confusió perqu no saben quina és la veritat. Els ensenyem a aturar-se i que hi vegin millor per ells mateixos", diu Dulcet. El projecte s'ha fet a Astúries, Andalusia i els Estats Units La Universitat Rutger, amb el professor Merrill Harmin al capdavant, i conjuntament amb la Universitat de Saragossa, impulsen un estudi per conixer els resultats de la implementació d'aquests programes emocionals. La investigació recull informació a través de qüestionaris i proves fetes en els diferents cursos. El projecte ja s'ha provat en centres d'Astúries, el País Basc i Andalusia, i dels Estats Units. Tot i que encara no hi ha data per a la publicació de l'estudi, alguns centres ja han copsat els primers beneficis. "Hem vist l'evolució d'una escola que és més silenciosa, amb menys conflictes i amb alumnes més tranquils", conclou Rosa Mari Dulcet.

el més llegit

  1. 1

    El comitè d'empresa d'ICL a Súria assegura que no acceptarà cap baixa "traumàtica"

  2. 2

    Desmantellen 1.050 plantes de marihuana en una nau de Vilassar de Dalt

  3. 3

    Els Mossos detenen un veí de Tivissa de 26 anys com a presumpte autor de l'incendi forestal que encara crema al municipi

  4. 4

    Puig-Reig tanca parcs infantils i equipaments municipals per l'elevat risc de rebrot, que s'enfila fins als 5.881 punts

  5. 5

    La PAHC atura dos desnonaments al centre històric de Manresa

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2020 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés