Publicado 10/07/2019 20:57

ACTUALIZACIÓ:El TSJC fa aturar les obres de perllongament de l'autopista C-32 entre Blanes i Lloret de Mar

L'alt tribunal detecta deficincies al nou estudi d'impacte ambiental i diu que no compleix la Llei del Canvi Climtic

ACN

Lloret de Mar.-El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) fa aturar les obres de perllongament de l'autopista C-32 entre Blanes i Lloret de Mar (Selva). La interlocutria emesa per l'alt tribunal posa el focus en el nou estudi d'impacte ambiental que va permetre comenar els treballs previs sobre terreny, amb tales d'arbres al paratge del Vilar i en altres zones. El TSJC estima parcialment les demandes dels ecologistes i conclou que aquest estudi ambiental, que avala el traat escollit pel Departament de Territori, té deficincies. Entre d'altres, perqu no s'ajusta a all que marca la Llei del Canvi Climtic. Per aix, el TSJC suspn cautelarment "l'executivitat" d'aquests trmits administratius. Aix suposa "que de cap manera" les obres puguin continuar, perqu si s'acabés fent el perllongament i la sentncia tombés el projecte, no es podria desmantellar la carretera que ja s'hauria construt.

((En aquesta actualització s'afegeix el comunicat del Departament de Territori i Sostenibilitat))El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ja s'ha pronunciat en contra de l'allargament de la C-32 entre Blanes i Lloret de Mar (Selva) i obliga a aturar les obres. Aquest és el segon projecte que el Departament de Territori i Sostenibilitat tirava endavant per allargar la carretera fins a la comarca de la Selva, per la plataforma Aturem la C-32 va presentar un recurs en contra del nou estudi d'impacte ambiental que havia perms engegar un projecte parallel.En aquest cas, el TSJC ha especificat que l'estudi "no sembla complet ni suficient" segons l'avaluació ambiental tcnica que exigeix la Llei del Canvi Climtic en l'article 21.2. Per aix creuen que el projecte que vol tirar endavant el govern catal podria ser ambientalment inviable.En concret, el tribunal ha matisat que no hi ha informació sobre l'adequació del projecte als objectius de mitigació de l'emissió de gasos amb efecte hivernacle o a la seva neutralització. Tampoc veuen suficient informació que garanteixi que la infraestructura superi "els impactes del canvi climtic".Falta d'informació en l'absorció d'aiguaPer altra banda, la interlocutria dictada pel TSJC també fa referncia a alguns "defectes" de l'informe d'impacte ambiental en relació a la "justificació de la capacitat hidrulica" dels viaductes de la carretera projectada pel govern catal. De fet, considera que no s'ha estudiat quina capacitat d'aigua podrien absorbir els viaductes en períodes de retorn de 10, 100 i 500 anys. També troben a faltar saber si les obres ocupen terrenys inundables o no.De fet, la interlocutria fa referncia a algunes "deficincies" del projecte que ja va apuntar l'Agncia Catalana de l'Aigua en un informe el 2015, per que en un nou document del 2018 encara no s'havien resolt. Segons l'alt tribunal catal, aquesta manca d'informació no pot "prevaldre sobre els interessos de tercers" com pot ser una millora en la mobilitat a la zona durant els mesos d'estiu.Per tot aix, el TSJC ha ordenat suspendre l'"executivitat" de l'informe ambiental. Aix comporta la parlisi del projecte i de les obres, ja que aquest no es pot executar sense el corresponent informe d'impacte ambiental. A més, el tribunal remarca que "de cap manera" les obres poden continuar. Els magistrats ho justifiquen recordant que si la sentncia és en contra del projecte i seguissin les obres de construcció, ja no es podria desmantellar tota la carretera.Aix comporta que la Generalitat haur d'ordenar als operaris que abandonin les tales d'arbres que estaven fent aquests dies al paratge del Vilar de Blanes i a tocar de la depuradora de Lloret de Mar. Es tractava d'unes obres prvies a l'execució del projecte, per que s'hauran d'aturar igualment per la decisió del tribunal de suspendre l'impacte ambiental.Segon procés judicial pel mateix tramAquesta és la segona vegada que el TSJC atura el projecte d'ampliació de la C-32 entre Blanes i Lloret de Mar. El primer d'ells, va acabar amb una ordre de suspensió cautelar de les obres ara fa dos anys, després que la plataforma Aturem la C-32 hi presentés un recurs.Davant de la impossibilitat de seguir endavant amb el projecte, el Departament va optar per iniciar els trmits d'un projecte nou. Davant d'aix, l'entitat va recórrer aquest nou projecte presentant un recurs en contra de l'informe d'impacte ambiental.Aturem la C-32, satisfeta amb la decisió judicialEn parallel, l'entitat impulsora del recurs, Aturem la C-32, s'ha mostrat contenta amb la decisió del TSJC. Segons expliquen en un comunicat, els seus membres seguiran "fent pedagogia" en contra d'una carretera que "no se sosté per enlloc". A més, en el comunicat també han recordat que ja fa més d'un mes que diversos voluntaris intentaven aturar les tales d'arbres que estaven fent els operaris a través d'accions de "resistncia ciutadana al bosc".Compliran la interlocutria Després de conixer el contingut de la resolució de TSJC, el Departament de Territori i Sostenibilitat ha ems un comunicat assegurant que donaran compliment a la interlocutria. Tot i aix, avancen que posen el cas en mans dels serveis jurídics per avaluar la possibilitat de presentar un recurs per clarificar alguns punts de la decisió de l'alt tribunal catal. El Departament posa l'accent en qu el TSJC no ha tombat el projecte constructiu, sinó que la interlocutria suspn l'executivitat de les resolucions d'aprovació de l'estudi d'impacte ambiental perqu considera insuficients les mencions i fonaments sobre la llei del canvi climtic.Territori sosté que el nou projecte compleix els requeriments d'aquesta llei i defensa que el projecte augmentava i millorava tots els elements de protecció ambiental, sostenibilitat, protecció de la fauna i encaix paisatgístic. A més, afegeixen que el Govern "continua considerant" aquest projecte "de gran importncia" per a la millora de la connectivitat del territori.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés