El Tribunal desestima el recurs presentat per Autema per la modificació de la concessió
ACN
Manresa.- El Tribunal Suprem ha rebutjat el recurs presentat per Autema contra la sentncia del TSJC que donava la raó a la Generalitat en l'aplicació dels descomptes a la C-16, al Bages, i que va suposar una modificació de la concessió. Autema va interposar dos recursos després que l'executiu aprovés un sistema de descomptes per als usuaris al tram que uneix Terrassa i Manresa per tal de millorar la mobilitat i l'eficincia del corredor a l'entorn de Manresa i per a la descongestió de la C-55. Després que el TSJC confirmés la legitimació de la Generalitat per a modificar la concessió, el Suprem ha rebutjat el recurs de cassació presentat per la concessionria en considerar que no es responen als arguments que justifiquen la resolució del TSJC.
El Govern catal va aprovar el sistema de descomptes mitjanant el Decret 161\/2015 de modificació de la concessió administrativa per a la construcció, la conservació i l'explotació de l'autopista C-16 de Montserrat, Sant Cugat del Valls-Terrassa-Manresa, que després es va ampliar al Decret 337\/16, de modificació del primer. Autema, per, va presentar recurs en considerar que el canvi no s'ajustava a la legalitat.En la resolució, de mar de 2019, el TSJC apuntava que els dos decrets es van aprovar amb tota la legalitat de procediment i de justificació econmica i jurídica, amb total ajustament a la legislació vigent.Autema, per, va presentar recurs de cassació al Suprem, que ha tornat a donar la raó a l'executiu. Ho argumenta apuntant al fet que el recurs no respon als arguments donats a la sentncia sobre la jurisprudncia comunitria, les modificacions prvies i el marc jurídic de la concessió, i la possibilitat d'aprovació a posteriori del pla economico-financer. Alhora considera que no queda acreditat que suposes "una ruptura de l'equilibri econmic financer". I és que, segons Autema, els decrets van suposar un augment de les despeses i una disminució dels ingressos. La Generalitat per va aportar un informe on allegava que la concessionria preveia un creixement del trnsit "irreal" i per tant un "enriquiment injust".Consolidació del modelEn declaracions a l'ACN, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, ha celebrat la inadmissió del recurs d'Autema, un fet que, recorda, posa punt final a la disputa.Segons Gavín la decisió "consolida el model, estalvia recursos a la Generalitat". I afegeix que es tracta d'un model,"més objectiu, ajustat i raonable". Rcorda que amb els decrets de 2015 i 2016, el "sector públic ha passat a compensar per cada vehicle que passa i no amb un transit irreal i uns ingressos garantits".El secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat recorda, a més, que ha estat l'estalvi el que ha afavorit la gratutat de la C-16 a la ronda de Manresa, primer en hores puntes i, des del setembre, les 24 hores els dies feiners. "Tan segurs estvem que era un model slid i jurídicament estable que per aix es va optar pels descomptes, amb l'objectiu que la infraestructura serveixi al ciutad i no a l'inrevés".En parallel, Gavín recorda que, amb la sentncia ja ferma, Autema est obligada a comptabilitzar la infraestructura com a un actiu físic i no com a financer, un fet que els permetia gaudir, entre d'altres, d'avantatges fiscals. La Generalitat, explica, ja els havia advertit en l'anlisi dels comptes, que s'havia de considerar un actiu físic. "Ara ser una infraestructura física, un negoci amb una part de risc que han d'assumir", ha recalcat.(Aquesta notícia incorpora la valoració del secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín)