Presenta un nou Pla de Mobilitat Urbana que proposa reduir un 25% el vehicle privat
BARCELONA, 22 set. (EUROPA PRESS) -
L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha presentat aquest dimarts el nou Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024, que fixa com a objectiu que el 81% dels desplaaments a la ciutat es facin a peu, en transport públic o amb bicicleta i es redueixi un 25% l'ús del vehicle privat per impulsar una mobilitat sostenible.
La proposta del Govern municipal s'ha presentat en la sessió plenria del Pacte per la Mobilitat a la qual també ha assistit el primer tinent d'alcalde, Jaume Collboni; la tinent d'alcalde d'Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz; la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón; i associacions i entitats vinculades a la mobilitat de la ciutat.
Es tracta d'una proposta inicial que es debatr amb el conjunt d'entitats que integren el pacte i la resta de partits del consistori per aconseguir el mxim consens abans d'aprovar-ho inicialment.
El consistori aposta per arribar a un repartiment modal on el 35% dels desplaaments es facin a peu, el 41% en transport públic i el 5% amb bicicleta, mentre que el 18% restant es faria en transport privat.
És per aix que pretén incrementar un 129,44% els desplaaments amb bici, un 15,70% en transport públic, un 7,51% a peu, i reduir els viatges en vehicle privat un 25,64% amb 500.000 desplaaments menys.
El pla, que abasta 60 línies d'actuació, es revisar l'any que ve per avaluar la situació de la mobilitat de la ciutat i considerar si s'han d'ajustar les mesures.
ACTUACIONS DESTACADES
Per aconseguir l'objectiu del PMU, l'Ajuntament preveu actuacions com la construcció de 32 quilmetres més de carrers per a vianants, 70 nous quilmetres de carrils bus o incrementar en un 40% la xarxa de carrils bici, ha explicat Alarcón.
També projecta implementar una velocitat de 30km/h en tota la ciutat excepte en les grans vies de connectivitat, consolidar la Zona de Baixes Emissions (ZBE), eliminar els pals elctrics dels carrers, regular les mercaderies, el 90% de l'aparcament de superfície i invertir en la mobilitat vertical dels barris de muntanya amb escales mecniques i ascensors.
D'altra banda, el consistori vol ampliar i fer més atractiva la xarxa del transport públic i reclama a la Generalitat i a l'Estat l'execució d'infraestructures de mobilitat pendents com Rodalies, la línia 9 del Metro, carrils bus-vao o la unió del Tranvia.
COLAU CRIDA A GENERALITAT I ESTAT
Colau ha apuntat que, malgrat viure un moment complex provocat per la Covid-19, la crisi climtica continua, per la qual cosa ha demanat a la Generalitat i a l'Estat intensificar la collaboració per aconseguir una solució en clau metropolitana i "aprofitar els fons europeus" per destinar-los a aquest mbit.
"Si la Generalitat i el Govern de l'Estat collaboren, en dos anys hauríem de poder veure un salt qualitatiu en a mobilitat de la nostra rea metropolitana", ha assenyalat.
Ha recalcat que la mobilitat sostenible és una oportunitat per donar resposta a la reactivació econmica i generar llocs de treball, i ha lamentat la "falsa dicotomia" que considera que hi ha entre la mobilitat sostenible i el desenvolupament econmic.
"FER MÉS I MILLOR"
Sanz ha defensat que totes les actuacions d'urbanisme tctic que s'han fet arran de la situació provocada pel Covid-19 per dotar de més espai al vianant tenen sentit, i ha recordat que s'han de consolidar: "És necessari fer més i millor".
A més, la segona tinent d'alcalde considera que l'objectiu que s'ha marcat el consistori amb aquesta proposta és molt ambiciós i situaria Barcelona al nivell de moltes ciutats europees.
Les entitats i associacions que integren el Pacte han agrat al consistori el Pla de Mobilitat Urbana, han compartit la seva disposició per treballar conjuntament i han reclamat "progressos significatius" i compatibilitzar el transport públic i privat.
El contingut d'aquesta notícia està elaborat en col·laboració amb l'Ajuntament de Barcelona