Les mesures acordades inclouen que els turistes facin servir sabatilles i limitar l'horari de les terrasses
BARCELONA, 8 Ag. (EUROPA PRESS) -
El Servei municipal de Convivència i Turisme de l'Ajuntament de Barcelona i l'equip de mediació han resolt, des que es va engegar al gener, 238 conflictes veïnals amb pisos turístics, ha anunciat aquest dimecres en roda de premsa el primer tinent d'alcalde, Jaume Collboni.
La majoria de problemàtiques de veïns amb pisos turístics se centren en el soroll --com per caminar i moure maletes i mobiliari però també per festes--, i també s'han registrat queixes per danys en zones comunes, incidents causats per alcohol i drogues, brutícia i falta de resposta del gestor del pis turístic.
Collboni ha destacat que aquest servei vol facilitar la convivència entre veïns i propietaris de pisos turístics; evitar que es presentin denúncies i que s'hagi d'arribar a la inspecció, i "desconflictivitzar la convivència" a les comunitats de veïns amb pisos turístics legals --s'ha actuat en unes 300 en aquests primers mesos del servei--.
"Volem evitar amb aquest servei conflictivitzar" les relacions en aquestes comunitats i evitar enfrontaments, i que els veïns hagin de parlar amb els turistes, per la qual cosa buscar acords amb els propietaris dels pisos per pactar solucions duradores, ha assenyalat.
Entre aquestes solucions, figuren mesures com la instal·lació de sonòmetres; la contractació d'un agent nocturn que acudeixi si el soroll no cessa; col·locar catifes i moquetes per reduir el soroll; limitar horaris; no fer servir sabates dins del pis; facilitar el telèfon del gestor del pis turístic als veïns, i restringir l'horari d'ús de les terrasses.
Collboni, que ha destacat que el servei està acordat amb l'Associació d'Apartaments Turístics de Barcelona (Apartur), ha detallat que, d'aquestes 238, 187 actuacions han estat assessoraments, mentre que les altres 51 han estat mediacions directes.
En total durant aquests set mesos, el servei ha intervingut en 372 actuacions: les 238 resoltes; 45 que s'han tancat sense acord o s'han derivat a altres serveis, i 89 que continuen obertes o en gestió actualment, algunes de les quals es deriven als serveis d'inspecció o a tècnics de convivència del districte.
Ha detallat que el 70% dels casos que tracta el servei de mediació arriben a través de queixes a la Guàrdia Urbana, però es resolen abans els que es dirigeixen directament al servei mitjançant el telèfon o correu electrònic --la Urbana envia la llista de casos una vegada al mes--, per la qual cosa ha animat els veïns que ho necessiten a contactar-los.
PISOS IL·LEGALS
Collboni ha recordat que el servei de mediació està adreçat només als pisos turístics legals --n'hi ha uns 9.600--, perquè el que l'Ajuntament fa amb els il·legals és tancar-los: des que el 2016 va impulsar una campanya contra aquests allotjaments irregulars, n'ha ordenat el tancament de 5.429 i ha imposat 6.500 sancions.
Preguntat pel fet que si els pisos il·legals que abans s'oferien ara s'ofereixen camuflats en el lloguer d'habitacions, ha ressaltat que, si es detecten aquests "subterfugis", es tornen a tancar, fins que el propietari comprengui que la millor opció és llogar el pis legalment i no mantenir una activitat il·legal, ha dit.
CAS AL GUINARDÓ
Una veïna del Guinardó que ha fet servir el servei de mediació, Pilar Rodríguez, ha explicat als mitjans abans de la roda de premsa que acumulava problemes amb el pis turístic de damunt del seu, sobretot pel soroll, i que va recórrer a aquest servei.
Ha destacat que la figura del mediador dona més seguretat en aquests casos i ha permès arribar a solucions, com col·locar catifes, que els turistes facin servir sabatilles d'un sol ús per reduir el soroll i tenir un canal de comunicació les 24 hores amb el gestor del pis.
El contingut d'aquesta notícia està elaborat en col·laboració amb l'Ajuntament de Barcelona