Barcelona Oberta reclama atreure més compradors no-residents per preservar el model comercial

Gabriel Jené, Agustí Colom i Roger Gaspa
EUROPA PRESS
Actualitzat 23/10/2018 12:16:51 CET

La ciutat necessita atreure compradors per valor de 3.000 milions d'euros, segons un estudi

BARCELONA, 23 Oct. (EUROPA PRESS) -

El president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené, ha reclamat atreure més compradors no-residents per preservar el model comercial, especialment veïns de l'àrea metropolitana, turistes, excursionistes i visitants per als negocis, sobretot en comerços de productes que no són quotidians.

En la presentació aquest dimarts de l'estudi de Barcelona Oberta 'L'anàlisi del comerç a Barcelona: físic i online. Recomanacions per guanyar competitivitat', el soci-director de RBD Consulting Group, Roger Gaspa, ha dit que s'ha d'ampliar la base de compradors i visitants.

"La ciutat necessita atreure compradors per valor de 3.000 milions d'euros. Només amb les compres dels residents no es pot sostenir el model comercial", ha destacat, i ha expressat que l'augment del cost del lloguer ha incrementat les taxes d'esforç dels comerciants fins a valors del 10 i el 20%.

Gaspa ha afirmat que el 70% dels barcelonins han fet alguna compra per Internet aquest any, la qual cosa representa el 8,4% de la despesa dels residents, i ha detallat que el comerç en línia ascendeix a 470 milions d'euros a Barcelona i 640 milions si es tenen en compte els residents de l'àrea metropolitana.

Així mateix, ha afirmat que el 70% dels comerciants opina que el comerç en línia és una oportunitat, encara que només el 34% ven per Internet i hi ha un 24% que estima que la digitalització podria provocar una reducció de la seva plantilla, mentre que un 80% opina que la legislació 'online' és més favorable que la del comerç físic.

LOGÍSTICA I HORARIS

En relació a la logística associada a les compres 'online', l'estudi observa que el 17,5% de les entrega requereixen una segona visita i que el 8,8% de les compres es retornen totalment o parcialment, la qual cosa equival a uns quatre milions de desplaçaments "innecessaris" l'any.

En aquest sentit, Gaspa ha dit que l'impuls del 'Clic&Collect' en detriment de l'entrega a domicili pot ajudar a reduir la contaminació, optimitzar els desplaçaments i generar 15,5 milions de visites addicionals en comerços i establiments --un 4% més d'afluència en eixos comercials--.

Preguntats sobre els horaris comercials, el 67% dels comerços de les zones cèntriques de Barcelona aposten per obrir diumenge i, a més, el 28% del comerç afirma que això permetria incrementar 1,5 persones de mitjana la seva plantilla, la qual cosa sumaria prop de 3.300 nous llocs de treball.

MENYS RESIDENTS, MÉS TURISTES

Segons l'estudi, l'afluència dels barcelonins en els principals eixos comercials de Barcelona ha caigut un 4,3% durant els darrers cinc anys, i, concretament, al centre de la ciutat les visites dels residents han disminuït un 8,7% i les dels que viuen fora de la capital catalana ho han fet en un 5,6%.

No obstant això, Barcelona Oberta ha apuntat que l'afluència de visitants no-espanyols ha augmentat en aquestes zones: un increment del 15,4% al Portal de l'Àngel; un 7,2% més a la plaça Catalunya i el Triangle; un 14,2% a Rambla Catalunya i passeig de Gràcia, i un 7,1% més al Corte Inglés de Maria Cristina i l'Illa Diagonal.

CRIMINALITZAR EL TRANSPORT PRIVAT

Jené ha abordat la necessitat de conjugar el comerç en línia i el físic, encara que ha reclamat preservar la identitat de Barcelona, i ha criticat la "criminalització" del transport privat al centre de la ciutat i l'augment dels carrils bici i la implantació de 'superilles' que dificulten l'accés al comerç.

També ha demanat potenciar el Clic&Collect a botigues de proximitat; establir una taxa per a les entregues 'online' perquè s'assumeixin les externalitats negatives; permetre que els comerços del centre obrin diumenge per guanyar competitivitat, i ha mostrat l'"esgotament" del sector amb el top manta.

El regidor de Turisme, Comerç i Mercats de Barcelona, Agustí Colom, ha celebrat que l'estudi permet preveure l'impacte de les noves tecnologies en el comerç, i ha demanat centrar la batalla en la digitalització: "El futur es construeix, no està predeterminat, i tots podem ser-ne actors positius".

L'estudi, dut a terme per RBD Counsulting Group, ha comptat amb 1.000 enquestes en línia a residents de Barcelona més grans de 25 anys; 600 entrevistes presencials a responsables de comerços de la capital catalana, i entrevistes en profunditat.

L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2018 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.