Barcelona avala la ZBE sense vots en contra quan faltaven dies perquè entrés en vigor

Publicat 20/12/2019 17:33:16CET
El ple de l'Ajuntament de Barcelona del 20 de desembre.
EUROPA PRESS

Les persones vulnerables amb vehicles contaminants podran circular per la ZBE durant un any

BARCELONA, 20 des. (EUROPA PRESS) -

El ple de Barcelona ha avalat aquest divendres la Zona de Baixes Emissions (ZBE) pocs dies abans que entri en vigor (l'1 de gener del 2020) amb el vot favorable del Govern municipal de comuns i PSC, ERC i JxCat, mentre que Cs, PP i BCN Canvi s'han abstingut.

El regidor d'Emergència Climàtica i Transició Energètica, Eloi Badia, ha assegurat que la ZBE permetrà reduir en un 15% els nivells de NO2: "Hem d'avançar cap a una ciutat saludable i un nou urbanisme que posi els veïns al centre".

Max Zañartu (ERC) ha assegurat que el seu és un "sí crític", i ha advertit que l'ordenança pot portar a una simple renovació del parc automobilístic de la ciutat, i ha dit que si no hi ha més restriccions, l'única cosa que es farà és promoure que la gent es canviï el cotxe.

La líder de JxCat a Barcelona, Elsa Artadi, ha celebrat que es puguin prendre mesures "valentes", i ha destacat la necessitat de fer una avaluació per poder guiar les decisions que es prenguin a partir d'ara.

La restricció dels vehicles més contaminants es farà de dilluns a divendres, els dies laborables, entre les 7 i les 20 hores, i la ZBE estableix un àrea de 95 quilòmetres quadrats que inclou els municipis barcelonins, totalment o parcialment, de Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià Besòs.

MÉS "FLEXIBILITAT" PER ALS AFECTATS

El regidor de Cs Celestino Corbacho ha demanat "més flexibilitat" per als ciutadans afectats per les restriccions, així com per a aquelles persones que viuen a l'entorn de Barcelona, tenen cotxes contaminants i necessiten desplaçar-se a la capital catalana.

Óscar Ramírez (PP) ha alertat que la ZBE s'implantarà de forma "precipitada", i Eva Parera (BCN Canvi) ha criticat que la mesura afecta els ciutadans amb rendes baixes, que no es podran canviar el cotxe.

SANCIONS I SEGUIMENT

L'ordenança aprovada inclou la proposta d'ERC perquè les persones que acreditin uns ingressos econòmics inferiors a l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (Iprem) --de 537 euros al mes el 2018-- més un 10% i que necessitin el seu vehicle de forma "indispensable" per treballar podran beneficiar-se d'un any de moratòria de la ZBE.

També s'ha ampliat el llistat i tipus de vehicles que presenten serveis "singulars", com blindats, vehicles taller i laboratori, adaptats a la venda i exposició de llibres, condicionats per a la venda d'articles, grues d'arrossegament o elevació, i vehicles per a fires i formigoneres, entre d'altres.

Les sancions seran de 100 euros les lleus, de 200 les greus i de 500 les molt greus, i s'inclou un criteri de reiteració de 90 minuts, i qualsevol cotxe sancionat que després de 90 minuts continui circulant per la ZBE pot tornar a ser multat, tot i que es preveu que les persones amb mobilitat reduïda, malalties i en tractament mèdic periòdic puguin circular sense restricció.

L'Ajuntament ha dissenyat amb experts i científics una metodologia d'anàlisi i seguiment de la mesura juntament amb altres administracions, que es durà a terme a través de resultats d'estacions de vigilància i control i altres indicadors de mobilitat i de campanyes de mesura que es faran periòdicament a la ciutat.