Publicat 10/11/2014 14:05

Todorov il·lumina el pas a la modernitat en el llibre 'La pintura de la ilustración'

Tzvetan Todorov junto a su traductora
EUROPA PRESS

BARCELONA, 10 nov. (EUROPA PRESS) -

L'intel·lectual búlgar Tzvetan Todorov il·lumina el pas a la modernitat amb una selecció d'un centenar d'obres pictòriques en el llibre 'La pintura de la ilustración' (Galaxia Gutenberg), partint de la base que al segle XVIII el moviment de la Il·lustració va canviar radicalment l'ordre social, donant com a resultat la modernitat.

En roda de premsa aquest dilluns a Barcelona --on ha assistit per participar en la cinquena edició del cicle 'Converses' de la Fundació Catalunya-La Pedrera--, Todorov ha explicat que aquest és el tercer llibre de la seva reflexió sobre el naixement de l'home com tema de reflexió, aprofitant la història de l'art per interpretar el canvi de mentalitats.

Les obres seleccionades --majoritàriament de quatre autors: Antoine Watteau, Alessandro Magnasco, William Hogarth i Francisco Goya-- posen en relleu com a partir de la Il·lustració tot se centra en els humans, deixant de banda els sants i herois mitològics anteriors, de manera que l'art recollirà a partir de llavors a éssers marginals, així com totes les facetes de la vida.

GOYA, UN DELS MÉS GRANS

Todorov ha considerat Goya un dels més grans artistes de l'època, que va obrir camins que l'art del segle XIX i XX continuarà explorant: si bé al principi adopta les idees de la Il·lustració, després es tornarà crític amb ella, il·luminant en 'Capritxos', éssers sobrenaturals fora d'allò comú que presentin a l'inconscient: "En això era un verdader revolucionari".

La seva contribució més important va ser descobrir el paper de l'inconscient, el que després seguirà creixent en la història de l'art de manera que "la subjectivitat farà abandonar la representació del món exterior per mostrar els fantasmes de l'interior".

La seva pintura encarna aquest relat de la història de l'art, fins al punt que si anteriorment existia un equilibri entre la representació del món i la subjectivitat, després tot anirà a favor del jo interior: "La pintura ja no representa el món exterior; ha deixat aquest lloc a la fotografia".

"La pintura d'avui expressa el nostre segle però no ho representa", ha resumit el pensador, per al que l'art ja no té l'exigència de reflectir el món en el qual es realitza.

Després de preguntar-li pel procés participatiu d'aquest diumenge a Catalunya, ha assegurat sentir-se impressionat perquè dos milions de persones votessin aquest diumenge, i ha avisat: "És un esdeveniment polític de gran rellevància que cal tenir en compte i interpretar", tot i que ha dit que ell se sent com un viatger massa accidental com per jutjar.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés