Actualitzat 10/09/2015 17:54

El Prado restaura l'"ànima" perduda de 'Sant Pere penitent dels Venerables', de Murillo

MADRID, 10 Set. (EUROPA PRESS) -

   El Museu Nacional del Prado ha presentat aquest dijous el resultat de la restauració de l'obra 'Sant Pere penitent dels Venerables', de Bartolomé Esteban Murillo, que es podrà visitar a la pinacoteca fins al pròxim 17 de gener, abans del seu retorn definitiu a la seu de la Fundació Abengoa, a Sevilla, entitat que va adquirir l'obra el juny del 2014.

   El director del museu, Miguel Zugaza, s'ha referit a aquesta obra durant la seva presentació com un "tresor nacional", que va ser adquirit a una família a Londres i que ha experimentat un procés de recuperació tant de la composició que va idear l'autor, com dels recursos tècnics i estilístics.

   El cap de Departament de Pintura Espanyola del Museu Nacional del Prado, Javier Portús, ha indicat que 'Sant Pere penitent dels Venerables' ha viscut una "història de desaparició", ja que fins a la seva adquisició havia estat al marge dels circuits expositius. De fet, ha afegit que en l'últim catàleg raonat de Murillo tan sols hi apareix una fotografia en blanc i negre.

   Per la seva banda, la directora general de la Fundació Focus-Abengoa, Anabel Morillo, ha destacat que es tracta d'una obra "excepcional" que manté un vincle amb Sevilla, ja que va ser feta per a Justino de Neve, que la va llegar a l'Hospital dels Venerables el 1685, seu de la fundació.

   A l'església de l'Hospital es conserva el retaule en què es va exposar des del 1701 fins que, durant la Guerra de la Independència, l'obra va ser confiscada pel mariscal Soult, en la col·lecció del qual va romandre fins que va morir el 1851. Des d'aleshores ha continuat en obres privades.

   Morillo ha assenyalat que aquest retorn a l'Hospital dels Venerables té per a Sevilla una "càrrega emocional" i amb aquesta restauració es torna "part de l'ànima i de la identitat artística" de Murillo. A més, tot i que el seu retorn definitiu està previst per al mes de gener vinent, no descarta que pugui viatjar per participar en exposicions temporals.

RESTAURACIÓ: MISSATGE, LLUM I COMPOSICIÓ

   La responsable d'aquesta tasca, la restauradora del Prado María Álvarez, ha explicat que la feina de recuperació s'observa especialment en la resolució dels problemes espacials, ja que en l'obra no es percebien les referències a l'espai i al volum.

   En concret, s'ha enfocat la tasca a recuperar el "missatge", la forma en la qual Murillo va utilitzar la matèria per expressar i trobar el camí per arribar a l'"ànima de l'equip". Per aquesta raó, un dels esforços ha estat comprendre la composició, és a dir, la intenció de l'artista per col·locar els elements en escena.

   A això s'hi uneix el recorregut artístic de Murillo, el llenguatge que usa, la perspectiva, la proporció i, sobretot, "la llum", amb la qual expressa els aspectes més o menys rellevants de l'obra pictòrica i que, a la seva arribada al Prado, va caldre potenciar per recuperar "lluminositat i transparència".

   Pel que fa a la composició de l'equip, Álvarez ha assenyalat que l'estructura que Murillo va plantejar és piramidal, amb la finalitat de guiar els ulls de l'observador al llarg del llibre que roman en primer pla, d'una banda, i d'una de les seves cames, d'una altra, per arribar als ulls "vidriosos i plens de llàgrimes" de Sant Pere.

   Tot i el destí de la pintura, ha precisat que no es tracta d'un artista dramàtic, sinó amable, cosa que mostra també en el tractament de la llum, tot i que els seus contrastos no eren tan accentuats com els de Ribera, un dels referents del pintor.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés