BARCELONA 16 abr. (EUROPA PRESS) -
La Pedrera ha dedicat una exposició al ceramista català Josep Llorens Artigas que durarà fins al 2 de setembre i on 147 peces, caracteritzades per la seva exclusivitat, recorren cronològicament la seva obra.
La mostra 'Artigas, l'home del foc', de l'Obra Social de CatalunyaCaixa, es divideix en dues parts diferenciades: en primer lloc s'aprecien les diferents "formes, colors i lluminositat dels esmalts" dels seus gerros, i, en segon lloc, es mostren les seves col·laboracions amb altres artistes, ha explicat aquest dilluns en roda de premsa la directora de l'àrea de cultura de l'Obra Social, Marga Viza.
A més, s'exposen objectes domèstics del ceramista, com postals inèdites enviades des de París a la seva família, que retraten la seva forma de vida a la gran ciutat, i els dietaris de fornades, on apuntava les fórmules de cadascuna de les seves peces, coccions i esmalts, que mai repetia, i els dibuixos de la desena de forns que va construir.
A la segona part s'exposen les obres fruit de les seves col·laboracions amb artistes consagrats, com Joan Miró i Raoul Dufy, i les projeccions d'extractes de pel·lícules com 'L'âge d'or' de Luis Buñuel, on Artigas apareix improvisant un discurs sobre la ceràmica, i documentals sobre la seva vida i obra, com el que va dirigir el seu nét, Isao Llorens, el 2006.
L'exposició té 147 peces que van des del seu gerro 'Clar de Lluna' (1927), el primer que va vendre a Espanya, fins a les seves últimes peces, fornejades a començament dels setanta, cadascuna de les quals "té la seva pròpia història", segons ha assegurat el comissari i fill de l'artista, Joan Gardy Artigas.
L'escenografia, a càrrec de l'artista Frederic Amat, va sorgir de la voluntat de mostrar la ceràmica d'una manera diferent de l'habitual, amb materials modestos i paisatges fets amb la sorra amb la qual es van modelar les obres del ceramista, fent que el visitant creui una cortina de fum a l'entrar a la sala "jugant amb la ceràmica d'Artigas i els trets de Gaudí", ha ressaltat Viza.
Josep Llorens Artigas (Barcelona, 1892 - Gallifa, 1980) va ser un ceramista i crític d'art que, sota l'impuls de l'esperit 'noucentista' en el qual es va formar i del ressorgiment de la ceràmica a França, i fascinat per la gran ceràmica de la dinastia Song, a final dels anys vint va ser un dels principals renovadors de l'art ceràmic occidental, suprimint completament la decoració figurativa dels gerros i centrant-se en la recerca de la qualitat de l'esmalt.
Va elevar el nivell de la ceràmica al de l'art oriental xinès, japonès i coreà, i va aconseguir que, a començament dels anys 30, per primera vegada, centres com el Museum of Modern Art (Moma) de Nova York adquirissin peces de ceràmiques contemporànies, i aconseguia "que la ceràmica es considerés, per primera vegada, una obra d'art", ha afirmat Viza.