Publicat 28/09/2014 18:43

Norman Foster enalteix l'arquitectura cubana dels anys 40 i 50 com a reflex de les ganes de viure

Norman Foster
E.MORENO ESQUIBEL

Presenta al Hay Festival de Segòvia 'Havana. Autos and Architecture', inspirat en els seus viatges a Cuba

SEGÒVIA, 28 set. (EUROPA PRESS) -

L'arquitecte britànic Norman Foster ha subratllat la "forta identitat" de l'arquitectura cubana dels anys 40 i 50, entorn de la qual es va generar un gran optimisme perquè evocava la mirada al futur i les ganes de viure de la societat passada.

Això pot justificar, segons ha dit, el ressorgiment de l'arquitectura de llavors i el major interès per la mateixa, basat en la creença que allò d'abans pot ensenyar alguna cosa als ciutadans d'avui.

Foster, Premi Príncep d'Astúries de les Arts el 2009 i guardonat amb el Pritzker el 1999, ha vinculat aquesta mateixa situació als vehicles. "Els d'avui són més segurs i silenciosos i gasten menys, però crec que alguna cosa s'ha perdut, ara ja no ens evoquen uns temps futurs", ha considerat.

L'arquitecte ha participat aquest diumenge a l'Hay Festival de Segòvia a la presentació del llibre 'Havana. Autos and Architecture' (Editorial Ivorypress), inspirat en els seus viatges a la capital cubana i en la seva fascinació per la relació d'aquest país amb els cotxes clàssics.

L'acte, que ha tingut lloc a l'Església de San Juan de los Caballeros, ha estat presentat per la seva dona, Elena Ochoa, fundadora i directora d'Ivorypress, i ha comptat amb la presència del periodista Maurici Vicent, autor del llibre; el fotògraf Nigel Young, i el director de cinema David Trueba, qui ha actuat com a moderador.

Segons Ochoa, aquesta publicació és un homenatge al llibre i a la ciutat de l'Havana, així com una "història d'amor" ja històrica i irrepetible, en què els vehicles llueixen matrícules avui desaparegudes.

L'arquitectura i els cotxes dels anys 50 es fusionen en ell per recopilar i contar la història de l'illa cubana, en què es dóna la contradicció de trobar una ciutat, l'Havana, convertida en "museu vivent" de l'automòbil americà malgrat que els embargaments a Cuba procedeixen dels Estats Units.

"Això és únic, no existeix enlloc del món", ha apuntat Norman Foster, fascinat per l'espectacle que ofereixen encara aquells cotxes antiquats que poblen la capital cubana, restaurats una i una altra vegada "perquè no queda un altre remei" i reciclats fins a aconseguir aparentar el que no són.

El britànic, que ha arribat fins a San Juan de los Caballeros en un vehicle clàssic Hispano-Suiza, cedit per un col·leccionista, ha subratllat que els cotxes marquen estatus dins de l'entramat social i són reflex de la societat de consum.

Segons ha dit, estan sent substituïts per models més moderns perquè envelleixen i queden obsolets, una tendència que tot i això està sent desafiada a Cuba, en un moment social que s'intenten diluir les diferències entre els individus.

ENTRE EL CAOS I LA PERFECCIÓ

Foster s'ha mostrat extasiat per una altra de les contradiccions que es donen a l'illa, on els últims cotxes, juntament amb les peces de refet, van entrar en els anys 60. "És caòtica, però d'ella surt un objecte perfecte", va assenyalar referint-se a la capacitat per fer sortir d'un vell taller un vehicle fins i tot més perfecte que quan estava nou.

Segons Vicent, el parc de vehicles a Cuba supera les 200.000 unitats, un terç de les quals són antics. L'"increïble" enginy dels cubans, que arriben a fabricar peces en torns artesanals, ha permès mantenir-los i, fins i tot, aquests van facilitar que en l'època dura de la crisi el país seguís funcionant, ja que van servir com a transport públic.

"Tornem a la contradicció. El cotxe de l'enemic va fer que el país no es parés en la pitjor època", ha postil·lat aquest periodista, partidari de fer un monument a un element que s'ha convertit en una part essencial de la història de l'Havana.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés