Actualitzat 10/12/2015 14:01

El MNAC dedica la retrospectiva més gran a l'il·lustrador modernista Xavier Gosé

Les seves il·lustracions en premsa i la seva relació amb la moda, els dos grans eixos de l'exhibició

   BARCELONA, 10 Des. (EUROPA PRESS) -

   El Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) dedica la retrospectiva més gran a l'il·lustrador d'origen lleidatà Xavier Gosé amb 300 obres entre pintures, dibuixos, revistes, il·lustracions de moda i vestits d'alta costura, que podrà veure's des d'aquest divendres fins al 20 de març.

   En una roda de premsa aquest dijous, la conservadora d'Art Modern del MNAC, Mariàngels Fondevila, ha explicat que l'exhibició recrea l'univers estètic de Gosé i analitza les seves dues grans etapes creatives a Barcelona i París, en una curta vida --ja que va morir als 39 anys per tuberculosi--, que a més va quedar eclipsada per l'esclat de la Primera Guerra Mundial.

   Amb un cost de 141.000 euros per al MNAC, l'exposició 'Xavier Gosé. Il·lustrador de la modernitat' coincideix amb el centenari de la mort de l'artista, i reuneix obres fonamentalment procedents del Museu d'Art Jaume Morera --que conserva el fons més important de l'artista--, així com del MNAC i altres institucions i col·leccions privades.

   Fondevila ha concretat que els 600 metres quadrats d'aquesta exposició estan dividits en dos grans eixos: el seu treball compromès en el món de l'edició i la seva relació amb la moda, que el va portar a popularitzar internacionalment la figura de la 'parisienne'.

   En la seva etapa a Barcelona, Gosé --nascut a Alcalá de Henares (Madrid), on treballava el seu pare-- va estar en contacte amb artistes com Torres-García, Nonell, Mir i Sunyer, i en la seva formació va ser clau l'il·lustrador Lluís Pellicer, "ben connectat amb les publicacions franceses", i amb altres artistes de l'època.

   Tot i això, Gosé, que freqüentava el centre de la bohèmia barcelonina Quatre Gats, "s'asseia a la segona fila i no participava en les tertúlies", una actitud que també va mantenir a París, on va anar a viure el 1900.

   Allà va viure els últims 15 anys de la seva vida, una etapa "curta però intensa" en què va treballar en revistes il·lustrades en una època daurada per a la llibertat de premsa --com 'Le Rire', 'Cocorico' i 'La Vie Parisienne'-- i compartint monografies amb artistes com Marcel Duchamp i Toulousse Lautrec.

AMB L'ELIT DE DIBUIXANTS PARISENCS

   És a la capital francesa quan s'interessa pel refinament i el luxe i comença a freqüentar "el món de les aparences", i la seva obra desperta admiració, fins al punt de ser contractat per formar part d'una elit de dibuixants per a les més puixants capçaleres com la 'Gazette du Bon Ton' i 'Le Journal des Dames et des Modes'.

   El comissari i director del Museu d'Art Jaume Morera de Lleida, Jesús Navarro, ha exalçat la importància d'aquesta retrospectiva tot i que aquest artista en el seu moment no va ser privilegiat per la crítica, un discurs en els marges del qual "han anat emergint figures que enriqueixen el panorama artístic".

VIATGE ENTRE EL PAPER I LA VITRINA

   Normalment el seu museu --en un actual replantejament-- exposa només les obres originals, mentre que en aquesta exposició també hi ha revistes impreses, fet que permet "fer el viatge entre el paper i la vitrina".

   El director del MNAC, Pepe Serra, ha reivindicat la posada en valor d'artistes que han quedat desplaçats del cànon per raons accidentals, i ha dit que el cas de Gosé és claríssim, ja que "és un artista de país clarament internacional", que va desenvolupar la seva carrera a Barcelona i, eminentment, a París.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés