Actualitzat 28/03/2017 16:34

Marta Sanz dissecciona el seu dolor "fruit del capitalisme" en la novel·la 'Clavícula'

L'escriptora Marta Sanz
EUROPA PRESS

"En la societat del somriure permanent tenim dret a queixar-nos", reclama

BARCELONA, 28 Març (EUROPA PRESS) -

L'escriptora Marta Sanz dissecciona el dolor físic i mental "fruit del capitalisme" que ella mateixa ha sentit a 'Clavícula' (Anagrama), escrita en forma de 'novel·la estranya', ha assegurat Sanz aquest dimarts en roda de premsa.

Un dolor de clavícula que ella mateixa va sentir durant un vol és el punt de partida del llibre, que es basa en una experiència totalment autobiogràfica reflectida en un "text híbrid o novel·la estranya", segons Sanz.

Així, el llibre barreja narració, contes intercalats i fins i tot correus electrònics reals que va enviar al seu marit: "El cos del text es fractura perquè a mi el cos de debò em fa mal", ha assegurat l'autora.

DOLOR SORTIT DE LA PRECARIETAT

El que protagonitza 'Clavícula' és un dolor tant físic com mental i la incertesa del significat d'aquest dolor, però tot això té un tret comú: el seu origen social, "per la precarietat, la sobreexplotació i les injustícies quotidianes", ha descrit l'autora.

La seva condició de dona en la menopausa, que considera un tabú, queda reflectida, però no per això interpel·larà només persones amb aquesta condició: "Em dissecciono com a un animal viu per mostrar el que tinc en comú amb totes les víctimes del capitalisme avançat", ha descrit.

"En la societat del somriure permanent i la resiliència tenim dret a queixar-nos, encara que això no vol dir ser un gemegaire", ha assegurat, en referència al to de lamentació còmica que considera que es destil·la per tot el llibre.

VITALISTA MALGRAT TOT

Aquest to apareix també en el títol complet ('Mi clavícula y otros inmensos desajustes') i encara que la malaltia i la fragilitat estiguin presents per tot el llibre, per a Sanz el missatge de fons és tot el contrari: "Llum, alegria, aferrar-nos a la vida i a l'amor sense sensibleria", en una novel·la que considera vitalista malgrat tot.

Tot el llibre són experiències personals, amb aparicions d'amics i familiars a qui ha retratat de forma "no arcangèlica" però que s'han prestat al joc.

SATURACIÓ DE MÀSCARES

El format respon la seva saturació per les màscares de la ficció: "Em sentia deshonesta utilitzant la retòrica habitual de les ficcions. No és tan important buscar la sorpresa permanent amb una trama original, sinó que les coses petites es combinen i treuen la vida quotidiana de tots", ha apuntat Sanz.

El procés de creació literària en si també queda reflectit en un text en el qual ha volgut seguir explorant el camí que va emprendre en 'El frío' i 'La lección de anatomía' d'"oblidar les costures del text i utilitzar el llenguatge per explicar una emoció autèntica", ha defensat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés