Actualitzat 29/09/2014 13:45

'La màquina del porvenir' de Juan Trejo, guanyadora del Premi Tusquets de Novel·la

El escritor Juan Trejo, ganador del Premio Tusquets de Novela
Foto: EDITORIAL TUSQUETS

BARCELONA, 29 (EUROPA PRESS)

La novel·la 'La màquina del porvenir', de l'escriptor Juan Trejo, ha estat guardonada aquest dilluns amb el X Premi Tusquets Editors de Novel·la 2014, acordat per un jurat presidit per Juan Marsé i integrat per Almudena Grandes, Juan Gabriel Vázquez, Ginés Sánchez --guanyador de l'anterior convocatòria-- i Juan Cerezo, en representació de l'editorial.

   Trejo (Barcelona, 1970), llicenciat en filologia hispànica per la Universitat de Barcelona (UB), ha estat membre del consell de redacció de la desapareguda revista Lateral i codirector de la revista literària Quimera entre el 2006 i el 2009; actualment imparteix classes a l'Escola d'Escriptura de l'Ateneu barcelonès i col·labora en el suplement 'Cultura/s' de 'La Vanguardia'.

   El jurat ha valorat el "formidable desplegament narratiu" i l'"ambició fabuladora" d'una història de tres generacions d'una mateixa família, al segle XX, en el seguiment de les peripècies vitals de dos visionaris, el seu pare i el seu avi, i la recerca del jove descendent d'una revelació que doni sentit a les seves vides.

   La novel·la se centra en les peripècies del jove Óscar, en el seu intent per reconstruir la història dels seus antecedents familiars a Nova York i Mèxic, a Buenos Aires i Cadaqués (Alt Empordà), per descobrir que potser pertany a "l'estirp dels insatisfets i visionaris, dels obstinats cercadors d'una veritat transcendent, d'una plenitud última que estigui per sobre de l'espai i del temps".

   'La màquina del porvenir' és tant una "narració en tres temps", amb tres protagonistes, membres d'una mateixa família, tocats per una mateixa ambició: la construcció d'un artefacte que anticipi el futur.

   Almudena Grandes ha destacat de la novel·la "la seva tremenda ambició, plena d'un gran bagatge cultural i universal", plena de literatura, de cinema, del que els nord-americans anomenen 'cultura contemporània', impregnada de tota mena de gèneres literaris, ja que segons el seu autor, un dels pilars centrals de la narració és la literatura.

   Trejo, al qual li va portar prop de vuit mesos narrar la història d'Óscar i els seus predecessors, confiava en la seva obra, no com a guanyadora d'un premi literari, però sí pel seu significat, i ha agraït al jurat i a l'editorial la "molèstia de valorar el seu treball".

"UNA DECLARACIÓ D'AMOR CAP A LA LITERATURA"

    La recerca que es reflecteix en 'La màquina del porvenir' és un motor importantíssim que mou tota obra literària, però d'alguna manera Trejo estava interessat en la realitat d'aquestes recerques i el seu arc de possibilitats, i quin grau de veritat hi pot haver en elles.

   L'"obsessió" de l'autor se centrava en la llegibilitat de la seva obra, en la capacitat de donar-li sentit, i al mateix temps en la recerca d'un rerefons diferent, "alguna cosa que anés més enllà", la recerca d'una autèntica declaració d'amor cap a la literatura i a l'acte de contar una història, segons ha descrit Trejo.

   'La màquina del povernir' és una novel·la de personatges, un camí de coneixement, i, comparat amb el protagonista principal i en la recerca del sentit vital dels seus predecessors, cosa en què la realitat i la ficció a vegades són una simple qüestió d'elecció, ja que, segons l'escriptor "a vegades escollir la ficció o la mentida no només és adequat, sinó fins i tot satisfactori".

LA SENTIMENTALITAT COM A EINA

  Juan Trejo ja va experimentar aquest camí literari amb la seva primera publicació, 'El fin de la Guerra Fría' (2008), que va ser descrita per Robert Juan-Cantavella com un "superb exercici de recuperació de la sentimentalitat escrit amb noves eines".

   Sobre aquesta sentimentalitat, Trejo ha valorat el paper que ha tingut el desenvolupament del segle XX en la destrucció d'aquesta sentimentalitat literària, que no té cabuda en l'alta literatura, de la qual cosa no se'n sent pertanyent, però que tot i això utilitza l'essència per donar-li valor a les seves històries, i que hauria de ser replantejat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés