Publicat 09/04/2014 14:49

El Macba reflexiona sobre la percepció i representació de la realitat amb una exposició

Fotograma de 'Als wars von Beckett', de Lutz Mommartz
LUTZ MOMMARTZ

BARCELONA, 9 abr. (EUROPA PRESS) -

El Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba) reflexionarà sobre la percepció i la representació de la realitat amb l'exposició 'La realitat invocable', que es podrà veure des d'aquest dijous fins al 31 d'agost.

Segons ha explicat aquest dimecres en roda de premsa el director del museu, Bartomeu Marí, 'La realitat invocable' "inaugura una nova tipologia d'exposicions", amb una nova configuració de l'espai i amb una voluntat d'interpel·lar els contextos immediats.

La comissaria de l'exposició, Montse Badia, ha assenyalat que l'exposició és un capítol més del seu treball, que fa anys que reflexiona sobre la realitat, en què s'ha intentat veure diferents vessants de la mateixa i els mecanismes que utilitzem per percebre-la, com mediatitzar-la, construir-la i fer trampes davant dels conceptes que ens suposen una dificultat --com la mort o les desigualtats socials--, entre d'altres.

L'exposició es construeix al voltant d'11 artistes de diferents edats i contextos --la franja d'edat bascula entre alguns que van néixer els anys 30 i altres que van néixer els 80--.

OBRES

La mostra ve introduïda pel vídeo de l'artista Lutz Mommartz --segons la comissaria, la seva peça 'Als wars von Beckett', que teatralitza els conflictes privats per fer-los mediàtics, és un precursor dels 'reality shows'-- i l'audiovisual 'The Girl Chewing Gum', de John Smith, la conclusió del qual és que no es pot dirigir la realitat.

Badia ha explicat que la mostra tindrà obres que s'han produït expressament per a l'exposició, com 'So many ways to hurt you' --documental sobre Adrian Street ja fet per Jeremy Deller, que es troba ubicat a un mural fet pel museu per Mikel Pascal i Javier Murillo--.

La instal·lació 'París no s'acaba mai #Districte cinquè', d'Enric Farrés-Durán, és un projecte de llarg recorregut, en què els seus treballs acaben publicats i sobre els quals s'organitzen excursions, però que en aquesta ocasió ha elaborat una instal·lació que ha descrit com "una sèrie d'elements que configuren l'escenografia del projecte".

L'artista Antonio Ortega també ha creat expressament 'Zócalo Antonio Ortega. Un intento de glossar el concepto de demagogia' per a la mostra, que consisteix en un sòcol que recorre tota l'exposició com a "reivindicació d'un il·lusionisme simple", ja que introdueix un element no previst en un espai on no hauria d'estar.

'Negro sobre blanco', de Núria Güell, consisteix en un text que dóna a conèixer la Cooperativa Ca l'Àfrica, constituïda legalment aquest dilluns i que té 165 socis, i que constitueix el marc legal perquè africans sense papers puguin treballar al país; el projecte tindrà continuïtat després de l'exposició, i el Macba és el seu primer client, ja que contractarà els seus socis com a guies per a l'exposició, entre d'altres.

L'exposició oferirà la performance 'Teaching to walk', de Roman Ondák, cada dia entre les 16.00 i les 17.00 hores, en què una mare i un fill d'entre nou i 12 mesos interactuaran, barrejats entre el públic de l'exposició.

La mostra parlarà de l'embelliment de la mort amb 'Auto portrait Pending', de Jill Magid, en què l'autora ensenya el contracte que va signar amb una empresa que convertirà les seves cendres --una vegada morta-- en un diamant, que s'incrustarà a un anell també exposat.

Els projectes fotogràfics de Mireia Sallarés --'Savoir que j'existais' i 'Le camión de Zahïa. Conversations après le paradis perdu'-- i de Rafael G. Bianchi --'A X metros del objectivo'-- també estaran presents a l'exposició, així com la pintura de Bianchi 'Chistes de vacas y pintores. Cabirol reenactment', i l'audiovisual 'el retorno de lo real', de Phil Collins.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés