Actualitzat 05/12/2014 14:51

Josep Maria Pou aborda el conflicte entre art i política amb 'Prendre Partit' al teatre Goya

Imagen promocional de 'Prendre Partit'
Foto: FOCUS

BARCELONA, 5. (EUROPA PRESS)

El Teatre Goya acull una reflexió sobre la relació entre l'art i la política situada a l'Alemanya post nazi amb 'Prendre Partit', una obra amb el director Josep Maria Pou al capdavant, que s'estrenarà l'11 de desembre, però començarà les funcions prèvies aquest dissabte.

   Pou encarna l'admirat i controvertit director d'orquestra Wilhelm Furtwängler, un personatge real que va ser jutjat el 1946 --i declarat innocent-- per la seva relació amb el règim de Hitler: a la comissió que van crear els aliats per demostrar la seva culpabilitat es va basar el dramaturg Ronald Harwood per crear 'Prendre Partit', ha explicat el director en roda de premsa aquest divendres.

   L'autor, coneixedor de la temàtica de l'època --entre les seves obres destaca el guió de l'oscaritzada pel·lícula 'El Pianista'--, descriu amb aquest text la confrontació entre el poder i la cultura, creant un antagonista de Furtwängler --admirat pels amants de la música i l'art-- totalment aliè al seu món: el gran Steve Arnold, un americà que dirigeix l'interrogatori que intentarà trobar la culpabilitat d'un músic que desconeix --a diferència de la resta de personatges--.

   El títol de l'obra, que en anglès s'anomena 'Taking Sides' --en català 'Prendre partit'--, va dirigit al públic a qui repta a posar-se al costat d'una de les dues versions de la història: la dels aliats, que volien depurar Alemanya --amb els judicis de Nuremberg i amb comissions dedicades específicament als artistes--, o la del director, que tot i ajudar jueus a fugir del país, va continuar al càrrec de la Filharmònica de Berlín, l'orquestra privada que Hitler va adoptar com a pròpia, nacionalitzant-la.

UN CATÀLEG DE SUPERVIVENTS

   Pou ha explicat que no és una funció que aporti solucions a l'espectador, sinó que pretén generar preguntes i mostrar diferents maneres de sobreviure a una situació límit, on els diferents personatges teixeixen "un catàleg de resiliència", ha valorat l'actor Pepo Blasco, que encarna el segon violí de l'orquestra de Furtwängler.

   L'actriu Sandra Monclús dóna vida a una dona que aporta el testimoni de les víctimes del nazisme, exemplificant el drama humà amb la història tràgica de la perduda del seu marit.

   D'altra banda, Anna Alarcón interpreta la secretària de l'interrogador, la filla d'un heroi aliat que escolta i aixeca acta de tot el que es diu, i que té una història personal molt relacionada amb els fets, a més de ser fervent admiradora del músic.

   Sergi Torrecilla completa el repartiment, encarnant un jove jueu que torna a Alemanya com a soldat dels Estats Units, un personatge que viu un conflicte intern --Pou ha recordat que els americans van boicotejar totalment Furtwängler-- però que "sent d'una altra generació, encara té l'esperança dipositada en les persones i la música", ha explicat Torreta.

   Pou ha descrit la música com un protagonista més de l'obra, on sonen gravacions reals de concerts de Furtwängler --amb temes de Beethoven i Bruckner--, per la qual cosa ha volgut fer una crida que els melòmans acudeixin al teatre.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés