Publicat 21/05/2015 13:42

Fabra i Coats mostra els "vincles invisibles" de Jujol després de triomfar a Venècia

Fabra i Coats, fábrica de creación de Barcelona
EUROPA PRESS

BARCELONA, 21 maig (EUROPA PRESS) -

La Fabra i Coats Centre d'Art Contemporani de Barcelona mostrarà a partir d'aquest dijous l'exposició 'Aquitectures empeltades', que es va poder veure amb èxit a la Biennal d'Arquitectura de Venècia de l'any passat i que aprofundeix en els "vincles invisibles" de l'inclassificable Josep Maria Jujol en l'arquitectura catalana del segle XX abans que les franquícies arquitectòniques homogeneïtzessin la imatge de les ciutats.

Així ho han explicat el director de l'Institut Ramon Llull (IRL), Àlex Susanna; el conseller de Cultura de la Generalitat, Ferran Mascarell, i el comissari de l'exposició, Josep Torrent, en presentar l'exposició, que té com a punt de partida la casa Bofarull, a la qual s'ha referit com "una celebració de la vida feta a través d'una mirada que treballa amb l'acumulació del temps".

En la forma de treballar de l'arquitecte de Tarragona es pot identificar una actitud que es pot resseguir en molts projectes construïts a l'últim segle i que es fonamenten en un intens diàleg amb les "preexistències, físiques o no" que permeten desenvolupar un projecte que es barreja amb idees noves i existents.

D'aquí, el nom d'"arquitectures empeltades", agafat del procés que consisteix a inserir una part d'un arbre a una branca o tronc d'un altre arbre, de manera que s'estableixi entre tots dos una unió permanent, com comunament succeeix en el cas de les vinyes per aconseguir vins de qualitat.

Seguint aquest fil conductor, l'exposició mostra 16 projectes molt diferents que tenen aquest esperit com a comú denominador, tot i les diferents dimensions i característiques dels mateixos, abordant-se així un institut de Carme Pinós i Enric Miralles, el Museu Can Framis de Jordi Badia, un apartament de Gràcia, un auditori, un bloc d'apartaments i una clínica.

Destaca també el projecte de restauració paisatgística de l'abocador de la Vall d'en Joan, d'Enric Batlle, Joan Roig i Teresa Galí, un projecte de revitalització per a Bagdad, l'espai on hi ha el dolmen megalític de Seró (Lleida) --referent a Europa-- i el projecte de les tres estacions de la Línia 9 del Metro de Barcelona, inèdit fins ara.

L'exposició ha suposat l'obertura d'una nova planta del centre d'art contemporani de la Fabra i Coats, de manera que aquest espai suma ja 1.929 metres quadrats d'exposició, ha celebrat el tinent d'alcalde de Cultura de l'Ajuntament de Barcelona, Jaume Ciurana, content de mostrar aquesta exposició a la ciutat.

"SOLIDESA I CAPACITAT D'ATRACCIÓ"

Des de l'IRL, impulsor del pavelló català a la biennal, el seu director ha subratllat el gran eco i impacte de l'exposició a Venècia l'any passat després de ser recomanada per revistes internacionals del sector i ha celebrat la "solidesa i capacitat d'atracció" de la proposta, després de guanyar un concurs públic.

El conseller Mascarell ha reivindicat la "dialètica" que entaularà l'exposició amb el seu territori d'origen, malgrat que es va projectar per visitar a l'estranger, i ha observat que la seva tesi de partida entaula un paral·lelisme sobre com la cultura interactua amb el passat i el present en la línia d'establir mirades radicals.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés