Publicat 02/05/2021 11:04

El docent César Bona veu la pandmia com "una oportunitat per transformar" l'educació

Archivo - Arxiu - El mestre i escriptor César Bona, en una imatge cedida per l'editorial
PLAZA JANÉS - Archivo

Elogia els "esforos interessants per crear xarxes" educatives a Catalunya

BARCELONA, 2 maig (EUROPA PRESS) -

El professor i escriptor César Bona, nomenat un dels 50 millors docents del món per Global Teacher Prize, demana en el seu llibre 'Humanizar la educación' (Plaza Janés) veure la pandmia de la covid-19 com "una oportunitat per transformar" el sistema educatiu.

En una entrevista amb Europa Press, Bona (premi CreArte del Ministeri de Cultura dues vegades) ha afirmat que la crisi sanitria és un "toc d'atenció" i ha reflexionat que si tots els estaments de la societat s'han trontollat, és curiós --en les seves paraules-- que la societat vulgui que tot torni a ser com era abans.

El docent saragoss ha destacat la necessitat d'un canvi: "Com és possible que ens obstinem a perpetuar un sistema que no obté els millors resultats?", s'ha preguntat, i ha demanat focalitzar-se en dades com l'abandó escolar o l'absentisme.

"Se suposa que els adults volem educar els nens i nenes perqu estiguin preparats per a un canvi. Nosaltres hem de ser els primers preparats per a un canvi", ha indicat Bona, que també ha estat jurat dels premis Princesa de Asturias de Comunicació i Humanitats.

Concretament, ha demanat dotar els alumnes d'eines de gestió d'emocions, ensenyar mtodes de reanimació o incidir en la nutrició per evitar problemes d'obesitat i sobreps i, en línies generals, invertir temps a conixer els alumnes: "A l'escola falta temps".

"Quan escoltes una persona, la coneixes, a ella i les seves preocupacions, els seus interessos, qu li agrada. Qu menys que conixer les persones que volem educar. Que se sentin escoltats", ha reclamat.

Aquest temps es podria dedicar a incorporar la reflexió a l'aprenentatge, perqu, ha assenyalat, "aprendre sense reflexionar és malgastar energia" i desaprofitar la motivació dels alumnes.

REFLEXIÓ POLÍTICA

En opinió de l'autor aragons, els polítics "no són el millor exemple" d'abordatge d'aquesta necessitat de canvi i haurien de ser el primer grup que hauria de reflexionar, perqu les seves decisions marquen el sistema educatiu.

Per exemple, ha demanat pensar en les dificultats d'accés a l'educació que experimenten els alumnes sense ordinador ni xarxa: "Si volem que la tecnologia sigui un factor que iguali, comencem per la base de la infraestructura", ha dit, i ha afegit que la informtica també ha acostat la desinformació a l'educació.

Bona, que en el llibre recull experincies de diversos centres educatius de diferents punts d'Espanya, ha elogiat del sistema educatiu catal els "esforos interessants per crear xarxes" i la importncia que se li dona a la filosofia.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés