Actualitzat 17/08/2014 10:45

Director del Thyssen: "Estem arribant al punt en el qual no és possible estrènyer-se molt més el cinturó"

Guillermo Solana
EUROPA PRESS

MADRID, 17 ago. (EUROPA PRESS) -

Des que la Fundació Caja Madrid va deixar de ser patrocinador de les exposicions del Museu Thyssen-Bornemisza de Madrid, la pinacoteca assumeix la seva gestió amb "austeritat" per poder tirar endavant projectes en els quals primi la qualitat i manté la fe que "el museu tirarà endavant".

Així ho ha indicat el director artístic del Thyssen, Guillermo Solana, durant una entrevista concedida a Europa Press, en què assegura que amb l'actual situació econòmica, en què "la recerca sistemàtica de patrocinis no sempre dóna el resultat desitjat" i en què s'ha reduït l'aportació estatal, cal "estrènyer-se el cinturó fins a l'extrem". Tot i això, admet que "probablement" el museu està arribant "al punt en el qual no és possible estrènyer-se molt més el cinturó".

Un dels esculls als quals s'enfronten els centres culturals avui dia és que l'orientació del finançament privat "ha canviat" i "les corporacions perceben que en aquest moment els seus clients demanden el patrocini de l'obra social en el sentit implacable", tal com assenyala, i que en aquesta situació, la cultura surt perdent perquè en ocasions "s'associa al luxe".

Solana adverteix del "perill" que suposa la imatge negativa d'una "alta cultura molt cara" de les exposicions que el ciutadà "no es pot permetre" que pot generar aquesta apreciació i avisa: "Si el patrocini abandona les exposicions, seran més cares per al públic". I, lluny de l'exclusivitat i el caràcter inaccessible, destaca que "tenen un valor educatiu entre la població".

Precisament, el Thyssen, "per necessitats comptables", s'ha vist "obligat" a apujar les tarifes de les entrades. Tot i que el museu és conscient que "la disponibilitat de diners per a oci i cultura ha caigut en els últims anys", justifica aquest augment pel "car manteniment" del museu, on entra la climatització, la seguretat de les sales i la il·luminació, entre altres despeses.

PÈRDUA DE VISITANTS DE LA COL·LECCIÓ PERMANENT

Fins al mes de juliol, el museu ha rebut la visita d'al voltant de 600.000 persones, una xifra inferior a la de l'any passat, tot i que les dades entren en les expectatives del museu, segons indica Solana, qui assegura que aquest no és un any dolent. Això sí, la xifra de visitants diaris que fa tres anys rondava entre les 1.200 i 1.500 persones, avui s'ha reduït a 700 o 800 visites i la gran perjudicada és la col·lecció permanent.

La "millor mesura" de màrqueting seria abaixar els preus, però, segons reitera el director artístic, "els ingressos no ho permeten". Una altra opció seria fer una modificació en el relat de la col·lecció permanent, tal com ha realitzat el Reina Sofia durant els últims anys, però la instal·lació de la col·lecció d'aquest museu és "una cosa sagrada". "Va ser el baró Thyssen qui la va dissenyar, és delicat tocar això i el Patronat prefereix mantenir la seva estabilitat", apunta.

El 1993, el Govern va adquirir un total de 750 quadres al baró Hans Heinrich von Thyssen-Bornemisza que ara constitueixen la col·lecció permanent, juntament amb 240 obres que Carmen Cervera va dipositar fa 15 anys perquè fossin exposades en certes sales del museu.

Tot i els titulars que han aparegut en certs moments a la premsa els últims anys sobre les dificultats de negociació entre el Govern i la baronessa, Solana afirma que l'acord s'ha renovat "any rere any" i assegura que "la col·lecció no s'anirà en cap moment". Segons la seva opinió, la perspectiva natural és que la col·lecció de la baronessa es quedi al museu i que finalment s'arribi a "un acord que garanteixi la permanència definitiva".

"HISENDA NO ÉS CULPABLE"

Preguntat sobre la relació de la pinacoteca amb el ministre d'Educació, Cultura i Esport, José Ignacio Wert, Solana afirma que és una persona "molt cordial" i que les reunions del Patronat del museu, que el ministre presideix, són "disteses". Alhora, indica que tant el secretari d'Estat de Cultura, José María Lassalle, com el subsecretari del Ministeri, Fernando Benzo Sáinz, "intenten no intervenir en coses menudes".

En aquest sentit, el director artístic del Thyssen ressalta que és "curiós" que en aquests últims anys, en els que el museu ha "travessat" dos exercicis difícils i en els que la subvenció s'ha reduït "com mai", "les relacions amb el Ministeri són les més exemptes de conflicte" des que ell està al centre.

Pel que fa al ministre d'Hisenda i Administracions Públiques, Cristóbal Montoro, Solana creu que "en una situació com la que ha viscut Espanya és normal que s'hagin imposat retallades dràstiques en tots els terrenys". "El drama de la cultura no és responsabilitat del ministre d'Hisenda, sinó d'una situació objectiva que no podia mantenir-se", recalca.

En concret, Solana, que no comparteix la posició que la cultura hagi de gaudir de més privilegis que els altres sectors, afirma que "la tragèdia per a la cultura no és que les administracions hagin retallat els seus pressupostos", sinó que "hi havia una estructura centrada en les caixes que s'ha vingut a baix i que tenia un paper estratègic en la cultura espanyola". "Això no té retop i substituir la seva posició portarà molt de temps", indica.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés