Actualitzat 17/06/2014 17:51

Darcy Padilla se submergeix en el dia a dia d'una malalta de sida en una mostra al Santa Mònica

Fotografía de la exposición 'Family Love' de Darcy Padilla
EUROPA PRESS

BARCELONA, 17 juny (EUROPA PRESS) -

La fotògrafa estatunidenca Darcy Padilla s'ha submergit en el dia a dia --durant 20 anys-- d'una malalta de sida, Julie, donant lloc a l'exposició 'Family Love', que reuneix per primer cop la seva obra completa al centre d'Arts Santa Mònica de Barcelona des d'aquest dimecres i fins al 28 de setembre, programada en el marc del festival Docfield14.

En roda de premsa, la fotògrafa resident a San Francisco ha explicat que és la primera vegada que es reuneix tota la seva obra en una exposició --tot i que ja havia ensenyat parts d'ella--, amb imatges inèdites que havia guardat per ser alguns dels seus protagonistes vius, un fet que li ha permès fer una revisió de la seva tasca, que a l'Arts Santa Mònica reuneix 124 imatges retrospectives.

Al principi del projecte Padilla estava documentant la pobresa extrema, quan va conèixer Julie, una noia que havia fugit de casa seva als 14 anys després de patir abusos per part del seu pare i amb una mare alcohòlica.

Malalta de sida, Julie va ser mare jove, donant a llum sis fills --un d'ells actualment en procés d'adopció--, i va morir als 36 anys, abans que la seva última parella fos detingut per abusar dels seus fills.

Padilla ha viscut els últims 20 anys documentant la història de Julie, ja que van arribar a la conclusió que "ella no estaria en condicions per explicar als seus fills per què els donava en adopció ja que moriria aviat", i que ha motivat que aquest 2014 la primera de les filles de Julie hagi contactat amb la fotògrafa per saber més sobre la seva mare.

"Vam començar amb entrevistes gravades en vídeo, que exposaré més endavant", ha expressat Padilla, que ha dit que al final es va convertir en una espècie de fotògrafa personal de Julie, travant una relació de 20 anys en la qual es veien fins a tres vegades a la setmana, i que va començar sent molt dura.

"Alguns dies quan anava a fer-li fotos em deia 'avui no, porca, vés-te'n', però jo sabia que no tenia res a veure amb mi perquè era mare primerenca i tenia problemes amb les drogues", ha explicat Padilla.

"PRIMER SÓC UN ÉSSER HUMÀ"

Al final, Julie va confessar a Padilla que era ella amb qui havia tingut la relació més llarga de la seva vida, un vincle en què la fotògrafa també es va implicar de manera molt profunda: "No sé on comença i acaba un fotoperiodista, però m'agrada pensar que primer sóc un ésser humà i que després tinc una càmera a sobre", ha dit.

Segons ha explicat, una de les lliçons extretes per la fotògrafa després d'aquest treball és que el sistema del benestar social als Estats Units va ser molt positiu als seus inicis, però que "el problema de Julie i de la gent com ella és que els seus problemes van més enllà, i que abans cal resoldre assumptes com l'abús, la depressió, la sanitat i l'educació".

La directora del centre, Conxita Oliver, ha assegurat que aquesta exposició es converteix en un instrument bàsic per conèixer aquesta malaltia, mentre que la directora del Docfield14 i comissària de l'exposició, Sílvia Omedes, ha explicat que es tracta d'una exposició "arriscada i contundent".

"Aquesta fotografia ens parla de la societat i de les estructures familiars", ha expressat Omedes, que ha assegurat que la mostra interroga mares, pares i filles i que s'impregna per sempre al cor.

Ha reivindicat també que Docfield14 vol convertir Barcelona en un referent d'aquest gènere gràcies al temps arriscat pels fotògrafs per cobrir aquests temes: "Tenim molt de talent i molts arxius, ara només falta que arribi al nostre públic".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés